کد خبر: ۲۵۰۷۳
۱۹:۰۷ -۲۷ اسفند ۱۳۹۹

چرخه معیوب تنظیم بازار و گرانی اجناس و کالاها

تمرکز برای تنظیم بازار روی یک یا دو محصول سبب شده تا بازار گرانی در دیگر اقلام وکالا به اوج برسد و تیغ این ستاد در بازار دیگر برش ندارد.

ستاد تنظیم بازار

نشان تجارت - همزمان با شب عید، تمرکز اصلی ستاد تنظیم بازار، تنظیم بازار میوه‌های عیدانه شامل سیب وپرتقال بوده و تمرکز روی این محصولات سبب غفلت از ساماندهی بازار دیگر محصولات شده است.

هرچند بررسی تاثیر مصوبه‌های پشت میزی تنظیم بازار برای ساماندهی قیمت سیب وپرتقال هم جای تامل دارد، اما هیچ مصوبه‌ای نتوانسته موزه کیلویی ۷۰ هزار تومانی و خیار کیلویی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومانی را سامان بخشد.

این درحالی است که تامین میوه شب عید از جمله سیاست‌های تنظیم بازار در کشور ومازندران به شمار می‌رود که کشاورزان وسوریتنگ داران در این زمینه مشارکت داشته اند و در حال حاضر بسیاری از میوه‌های تولیدی مازندران برای تنظیم بازار در کشور توزیع می‌شود، اما مشکلات در مهد تولید آن بسیار فراوان است.

خرید میوه کم شده است

یک حجره دار ساروی با اشاره به انبار فراوان میوه در مغازه اظهار داشت: خرید میوه توسط مردم به دلیل افزایش قیمت‌ها بسیار کم شده و دلیل آن ناشی از افزایش قیمت‌ها است.

محمدی با اظهار اینکه خیار محلی که از جویبار برداشت می‌شود کیلویی ۲۰ هزار تومان خریداری می‌کنیم و رویمان نمی‌شود آن را به قیمت ۲۵ هزار تومان برای مردم عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه مردم خرید میوه‌ها را از سبد خانوار کم کردند، ادامه داد: در حال حاضر تنظیم بازار فقط یک یا دو میوه را قیمت گذاری می‌کنند، اما موز کیلویی ۷۰ هزار تومانی یا خیار ۲۵ هزار تومانی چگونه باید قیمت گذاری و گرانی آن تنظیم شود.

این حجره دار، افزایش قیمت سم، کود و نهاده‌های کشاورزی را از جمله دلایل افزایش قیمت و محصولات کشاورزی و میوه‌ها عنوان می‌کنند.

در عین حال ابراهیم یعقوبی معاون سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار به ریاست استاندار و دبیری سازمان صمت و عضویت سایر دستگاه‌ها برگزار می‌شود، درباره قیمت گذاری برخی اقلام و کالا‌ها افزود: یکسری از کالای اساسی و یارانه‌ای مشمول قیمت گذاری می‌شوند و به عنوان مصوبه تنظیم بازار قابلیت اجرایی دارند.

وی درباره سیاست گذاری برای قیمت گذاری کالا‌ها اظهار داشت: زمانی که تعادل بین عرضه وتقاضا به هم خورد، مداخله دولت کمک کننده است.

یعقوبی اظهار داشت: در زمان برداشت محصول باید ذخیره سازی صورت گیرد و از سوی دیگر سیاستگذاری در زمینه صادرات نیز در تنظیم بازار امری موثر است.

شبکه توزیع پس از قیمت گذاری نیاز است

معاون سازمان صمت مازندران با بیان اینکه شبکه توزیع پس از قیمت گذاری تشکیل شود، نظارت بر این شبکه را ضروری دانست و گفت: متاسفانه هنوز سامانه‌ای برای عرضه وجود ندارد و سعی می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های مراکز توزیع این وظیفه را انجام دهیم.

یعقوبی یادآور شد: باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای ذخیره سازی کالا‌ها را داشته باشیم و در حال حاضر نظارت بر بازار توسط بازرسان سازمان صمت انجام می‌شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت میوه‌ها در بازار، گفت: باید تعداد واسطه بین تولید و عرضه را کنیم و در این راستا ذخیره سازی میوه و عرضه در زمان مناسب نقش مهم و بسزایی دارد.

معاون سازمان صمت مازندران با بیان اینکه طی دو سال گذشته تنظیم بازار قیمت منطقی برای میوه سیب وپرتقال تعیین کرده است، گفت: سال قبل ۲۹ هزار تن ذخیره سازی میوه در کشور انجام شد و امسال نیز ۲۲ هزار تن میوه شب عید را تامین می‌کنیم.

وی ادامه داد: قیمت میوه مرکبات ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان از درب انبار تعیین شده است و این میوه نهایتا تا قیمت ۱۲ یا ۱۳ هزار تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید.

وی همچنین ذخیره سازی برای صادرات محصولات را امری مهم دانست و گفت: تاکنون ۵۰۰ هزار تن مرکبات ذخیره سازی شده که هدف آن تنظیم بازار و عرضه در زمان‌های مورد نیاز است.

یعقوبی مزیت مازندران را برای تولید مرکبات مهم برشمرد و درباره گرانی محصولات کشاورزی گفت: طبق تنظیم ستاد تنظیم بازار، برای عرضه مستقیم محصولات برنامه ریزی شده است و اتحادیه تعاون روستایی می‌تواند نسبت به برپایی غرفه اقدام کند.

واردات و کمبود‌ها دلیل افزایش قیمت‌ها است

مجید بهادری معاون جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار درباره عوامل افزایش قیمت نیز گفت: سازمان جهاد کشاورزی وظیفه اصلی تولید را عهده دارد و قیمت برخی اقلام به عرضه وتقاضا بستگی دارد.

وی واردات و کمبود را از جمله عوامل تاثیرگذار در افزایش وکاهش قیمت ذکر کرد و گفت: باید تولید داخلی تقویت شود وبرای تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی واردات وصادرات را مستلزم برنامه ریزی دانست و گفت: این مسئله سبب می‌شود تا کشاورز وتولیدکننده متضرر نشود و بتواند محصولات را با قیمت مناسب عرضه کند.

بهادری با بیان اینکه محصولی نظیر گندم، دانه‌های روغنی، ذرت وجو دارای بازار مصرف فراوانی در کشور است، افزود: بازار نیاز داخلی برای محصولات زراعی وجود دارد.

وی با اشاره به تولید ۲.۷ میلیون تن مرکبات در استان یادآور شد: حدود یک دهه قبل قیمت مرکبات ۵۰۰ تا هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود و امسال نیز به مرز پنج تا شش هزار تومان در باغ رسید که سبب رضایتمندی نسبی کشاورزان شد.

حدود یک دهه قبل قیمت مرکبات ۵۰۰ تا هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود و امسال نیز به مرز پنج تا شش هزار تومان در باغ رسید که سبب رضایتمندی نسبی کشاورزان شد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌ها ۱۰۰ درصد تولید را تحت پوشش قرار نمی‌دهد، گفت: با مدیریت نهاده‌ها می‌توان بر عملکرد تولید افزود و طی پنج سال گذشته هفت تن بر عملکرد تولید مرکبات در استان افزوده شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه باغدار نمونه استان بیش از ۱۲۰ تن مرکبات در هکتار برداشت می‌کند، افزود: بسیاری از باغداران بیش زا ۵۰ تن مرکبات در هکتار برداشت می‌کند.

وی افزود: متوسط عملکرد تولید مرکبات در استان از ۱۸ به ۲۵ تن در هکتار رسیده است و اگر این میزان به ۳۰ تن رسد، قیمت‌ها و هزینه‌های تولید را پوشش می‌دهد.

بهادری ایجاد سورتینگ مناسب برای ذخیره سازی و عرضه محصولات را مهم برشمرد و گفت: از برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی، ترویج استفاده از انبار‌ها وسورتینگ دار است وتاکنون ۷۰۰ واحد دارای مجوز شامل ۵۰۰ سورتینگ و انبار فنی و ۲۰۰ سردخانه و چهار هزار انبار کوچک در استان فعالیت دارد.

وی از کشاورزان خواست تا از ظرفیت‌های ایجاد شده در سورتینگ‌ها برای مدیریت عرضه محصول اقدام کنند.

گرانی اقلام واجناس در بازار‌های مازندران در روز‌های پایانی سال سرسام آور شده و ضعف نظارت ها، اوضاع بازار را آشفته ومردم را نگران کرده و به غصه بزرگ آن‌ها مبدل شده است.

منبع: بازار
ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون