کد خبر: ۷۷
۱۹:۲۵ -۱۸ بهمن ۱۳۹۵
واکاوی یک معضل اجتماعی
در سطح جهانی 73 میلیون بیکار به طور رسمی ثبت شده اند. حال تصور کنید چند میلیون نفر بیکار در دنیا وجود دارد که نام آن ها به ثبت نرسیده است. این رقم قطعا بسیار بالاتر از رقم ثبت شده است.
ورزش و جوان- در سطح جهانی 73 میلیون بیکار به طور رسمی ثبت شده اند. حال تصور کنید چند میلیون نفر بیکار در دنیا وجود دارد که نام آن ها به ثبت نرسیده است. این رقم قطعا بسیار بالاتر از رقم ثبت شده است.

بر طبق آمار منتشر شده از بانک جهانی، 620 میلیون نفر شغل ندارند. در همین حال، تخمین زده می شود که 600 میلیون جوان در دهه آینده آماده ورود به بازار کار باشند در حالی که تنها 200 میلیون شغل در انتظار آن ها است. به عبارت دیگر، این بدین معنی است که 400 میلیون جوان بیکار دیگر به جمع بیکاران قبلی اضافه خواهد شد. بحران بیکاری جوانان انگار قرار نیست به سوی بهبودی قدم بردارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط بانک جهانی علل بیکاری جوانان به شرح زیر است:
1- بحران اقتصادی: درست است که بیکاری جوانان منحصرا به دلیل بحران اقتصادی نیست اما آن را تشدید کرده است. به عنوان مثال اسپانیا و یونان بالاترین نرخ بیکاری را دارا هستند که متقابلا بدترین میزان بحران اقتصادی را نیز دارا هستند. بحران اقتصادی بر روی کیفیت و امنیت شغلی برای جوانان تاثیر گذاشته است. شغل های شرکتی و قراردادی به شدت در مخاطره قرار گرفته اند و بسیاری از کار بیکار شده اند.

2- عدم تطابق مهارت ها: این عامل مانند یک بیماری واگیردار است و سبب شده است که میلیون ها جوان در سراسر دنیا مدارک تحصیلی داشته باشند اما آنچه بازار کار به آن نیاز دارد را ندارند. بدین معنی که بسیاری از رشته های دانشگاهی چندان ارتباطی به بازار کار و نیاز بازار ندارند.

3- عدم کارآفرینی و عدم آموزش مهارت های زندگی: متاسفانه عدم کارآمد بودن دروس تحصیلی در مدارس و عدم توجه به حرفه ها و گنجاندن آن ها در دروس تحصیلی یکی دیگر از علل بیکاری در جوانان در سراسر دنیاست. همچنین عدم ارتباط مناسب بین مدارس، دانشگاه ها و بخش های خصوصی و بازار کار سبب شده است متولیان تحصیلی آگاهی کاملی نسبت به نیاز بازار و مهارت های مربوطه نداشته باشند که بخواهند آن را به جوانان انتقال دهند.

4- عدم دسترسی به سرمایه: معمولا جوانان تمایل دارند شغل خودشان را داشته باشند تا با تلاش خودشان صاحب زندگی مورد علاقه شان شوند. اما متاسفانه بسیاری از آن ها سرمایه لازم را ندارند، و به همین جهت اقدام به گرفتن وام های بانکی می کنند و متاسفانه قادر به پرداخت بدهی های خود نمی شوند و شکست می خورند.

5- شکاف دیجیتال: در برخی از کشورهای در حال توسعه، عدم داشتن مهارت مربوطه همراه است با کمبود دستیابی به تکنولوژی یا اینترنت. به طوری که مدارس و دانشگاه ها قادر به تامین ابزارهای لازم برای تربیت دانش آموختگان خود نیستند به همین جهت کمبود یا عدم آشنایی با سیستم دیجیتال یا همان تکنولوژی های پیشرفته یک معظل برای جوانان محسوب می شود که در بازار کار به آن ها ضربه می زند.

مترجم: محمود ظهوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون