کد خبر: ۷۰۱۷۳
۱۵:۳۲ -۱۶ آذر ۱۴۰۴

بررسی وضعیت بازار خودرو در پی کاهش تولید خودروسازان داخلی

بررسی آمار تولید خودروسازان داخلی نشان می‌دهد که میزان تولید خودرو در هشت‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۵۷ درصد افت داشته است.

وضعیت بازار خودرو

نشان تجارت - در هفته‌های گذشته، گزارش فعالیت ماهانه خودروسازان داخلی در سامانه کدال منتشر شد. بررسی این آمار‌ها نشان می‌دهد که تولید تجمیعی سه خودروساز بزرگ کشور در بازه زمانی هشت‌ماهه نخست سال، نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته، ۱۰.۵۷ درصد افت داشته است.

تولید ایران‌خودرو

آبی‌پوشان جاده مخصوص در هشت‌ماهه نخست سال جاری در مجموع ۳۸۰ هزار و ۶۵۴ خودرو تولید کرده‌اند. گروه پژو با تیراژ ۱۱۳ هزار و ۸۳ دستگاه و گروه سورن با تیراژ ۹۹ هزار و ۱۹۵ دستگاه در هسته مرکزی تولید این خودروساز قرار دارند.

مقایسه میزان تولید داخلی این خودروساز در هشت‌ماهه سال جاری با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که میزان تولید این خودروساز رشد ۱۳.۲۸ درصدی (معادل ۴۴ هزار و ۶۳۲ دستگاه) را به ثبت رسانده است.

تولید سایپا

نارنجی‌پوشان جاده مخصوص در هشت‌ماهه نخست سال جاری ۱۴۳ هزار و ۲۱۱ خودرو تولید کرده‌اند. خانواده X۲۰۰ (تیبا، کوئیک، ساینا) با تیراژ ۸۹ هزار و ۳۲۳ دستگاه بخش عمده تولید این خودروساز را به خود اختصاص داده است.

مقایسه تولید داخلی این خودروساز در هشت‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که میزان تولید این خودروساز افت ۳۶.۷۵ درصدی (معادل ۸۳ هزار و ۱۹۸ دستگاه) را تجربه کرده است.

تولید پارس‌خودرو

گروه خودروسازی پارس‌خودرو در هشت‌ماهه نخست امسال ۴۰ هزار و ۵۸۸ دستگاه خودرو تولید کرده است. گروه Q۲۰۰ با تیراژ ۲۹ هزار و ۹۸۶ دستگاه بیشترین سهم تولید این خودروساز را در اختیار دارد.

مقایسه تولید داخلی پارس‌خودرو در هشت‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که میزان تولید این خودروساز افت ۴۱ درصدی (معادل ۲۸ هزار و ۱۸۱ دستگاه) را پشت سر گذاشته است.

افت ۱۰ درصدی تولید خودرو‌های داخلی

خودروسازان داخلی به صورت تجمیعی در هشت‌ماهه نخست سال جاری ۵۶۴ هزار و ۴۵۳ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. مقایسه این آمار با میزان تولید خودرو در مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده افت ۱۰.۵۷ درصدی تولید خودرو (معادل ۶۶ هزار و ۷۴۷ دستگاه) در هشت‌ماهه نخست سال جاری است که پیامد‌های مستقیمی بر بازار خودرو دارد.

پیامد‌های افت تولید بر ثبات بازار خودرو

کاهش ۱۰.۵۷ درصدی تولید خودرو در بازاری که همواره با مشکل ناترازی میان عرضه و تقاضا روبه‌رو بوده است، پیامد‌های مشخصی را به همراه دارد.

به این ترتیب، ارزیابی کارشناسان نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین پیامد‌های کاهش تولید خودرو، افزایش فشار قیمتی در بازار آزاد است. بر همین مبنا، وقتی عرضه خودرو کمتر از نیاز بازار باشد، فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو‌های داخلی گسترش پیدا می‌کند و در نتیجه ابعاد سرمایه‌ای بازار خودرو پررنگ‌تر می‌شود.


بیشتر بخوانید: بازار بی‌سرانجام خودرو‌های برقی


در چنین فضایی، یکی از مهم‌ترین اثرات کاهش تولید را می‌توان در افزایش حساسیت بازار نسبت به تحولات سیاسی و اقتصادی جست‌و‌جو کرد. از این رو، برخی تحلیلگران بازار خودرو معتقدند که بازار خودرو در شرایط تعادل عرضه و تقاضا معمولا واکنش‌های محدودتری به متغیر‌های بیرونی نشان می‌دهد، اما وقتی عرضه کم و معاملات محدود است، کوچک‌ترین تغییر در سیاست خارجی، نرخ ارز، تنظیم‌گری دولت یا حتی انتشار یک خبر مبهم، می‌تواند قیمت‌ها را به‌طور غیرمتناسب جابه‌جا کند.

در این وضعیت، خودرو به شاخصی از انتظارات اقتصادی جامعه تبدیل می‌شود و تغییرات قیمتی آن بازتابی از ارزیابی مردم نسبت به آینده اقتصاد و سیاست است. این حساسیت بالا در عمل موجب می‌شود بازار خودرو بیش از گذشته شکننده شود و ثبات قیمتی به دشواری قابل مدیریت باشد.

روند صعودی بازار خودرو ادامه دارد

در این زمینه، مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودروسازی، پیش‌تر در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز گفت: افزایش تدریجی، اما مستمر قیمت‌ها در بازار خودرو پس از جهش نرخ ارز و تصمیمات اتخاذ شده در شورای امنیت سازمان ملل شکل گرفته است و شواهد حاکی از تداوم این روند افزایشی آرام، اما پایدار در بازار خودرو است.

او افزود: آمار‌های تولید نیز این شرایط را تایید می‌کنند و نشان می‌دهند سه خودروساز دولتی کشور به صورت تجمیعی در هشت‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۱۰ درصد کاهش تولید را تجربه کرده‌اند.

منبع: جهان صنعت
ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون