کد خبر: ۷۰۰۷۰
۰۱:۳۹ -۱۴ آذر ۱۴۰۴

چند درصد مشاغل دنیا مهارتی هستند؟

در حال حاضر آمار بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان یکی از معضلات اساسی بازار کار به شمار می‌رود و از هر دو نفر جویای کار یک نفر با کسر مهارت روبه‌روست؛ این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد مشاغل در دنیا مهارتی هستند که نشان می‌دهد آموزش‌های مهارت محور یک راهبرد مهم در تمام کشورها محسوب می‌شود.

چند درصد مشاغل دنیا مهارتی هستند؟

نشان تجارت - از نگاه کارشناسان، مهارت‌آموزی یکی از کلیدی‌ترین راهکارها برای کاهش بیکاری است و فراگیری آموزش‌های مهارتی یک ضرورت برای یافتن آسان شغل است. به زعم آنها افرادی که به مهارت آموزی روی می آورند بیکار نمی‌مانند و کارفرمایان نیز از آنها استقبال می‌کنند.

در بیشتر کشورها افراد جویای کار پیش از تحصیل در دانشگاه‌ها، دوره‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای را طی می‌کنند زیرا آموزش‌های مهارتی بستر ورود آنها به بازار کار را فراهم می‌کند.

در کشور ما نیز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی ارائه آموزش‌های مهارتی غیررسمی نقش موثری در تربیت نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و جذب افراد ماهر به بازار کار دارد.

آموزش‌های مهارتی در ایران قدمت ۶۵ ساله دارد و از دهه ۴۰ به بعد به شکل مدرن در کشور آغاز شده است. سنت استاد شاگردی در ایران قدیمی است و نسل به نسل مشاغل و مهارت‌ها منتقل شده است.

طبق اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ۴۰ درصد نیروی کار کشور مهارت لازم برای اشتغال را ندارند و از هر ۲ نفر جویای کار یک نفر دارای کسر یا فقر مهارت است.

غلامحسین محمدی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تاکید دارد که بیش از ۳۰ درصد آموزش‌ها در زیست‌بوم آموزشی بر اساس اولویت‌های بازار نیست و ۴۰ درصد دانش آموختگان نمی‌توانند شغل مناسب خود را پیدا کنند زیرا صنعت وخدمات که سمت تقاضای نیروی کار است با سمت عرضه و آموزش‌هایی که به شکل رسمی و غیر رسمی است، همگرایی ندارد.

به گفته وی در دنیا بیش از ۷۰ درصد افرادی که به عنوان دانش آموز وارد مقاطع تحصیلی می‌شوند به فراگیری آموزش‌های مهارتی می‌پردازند و در محیط‌هایی که به عنوان محیط‌های دوگانه مشهور است، آموزش‌ها را دریافت می‌کنند.

معاون وزیر کار تاکید دارد که آموزش مهارت باید به محور اصلی توسعه کشور تبدیل شود زیرا آینده اقتصاد ایران به دست نیروهای خلاق و کارآمد و دارای مهارت رقم خواهد خورد.

باتوجه به آنکه بخش عمده‌ای از مهارت آموزی در مدارس و در دانشگاه‌ها انجام می‌شود آموزش‌های مهارت محور یک راهبرد مهم درتمام دنیا به ویژه کشورهای پیشرفته محسوب می‌شود.

کارشناسان آموزش‌های مهارتی را تکمیل‌کننده ‌آموزش‌های نظری دانسته و معتقدند افراد باید از دوران ابتدایی با مقوله مهارت و کسب و کار آشنا شوند.

احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین افتتاحیه بیست‌ و دومین مسابقات ملی مهارت اصفهان، ۷۰ درصد نیروی کار در ایران و جهان را نیازمند آموزش مستمر دانست و گفت: هیچ جوان ماهری در ایران بیکار نیست و با مهارت‌آموزی می‌توان توانمندسازی واقعی را رقم زد و زمینه را برای ورود به تحولات بزرگ اقتصادی فراهم کرد.

وی تاکید کرد که آینده هر کشوری را مهارت‌آموزان آن رقم می‌زنند و همان‌طور که در انقلاب صنعتی، تکنسین‌ها و نیروهای ماهر نقش کلیدی داشتند، امروز هم تحول تولید و اقتصاد وابسته به نیروهای کار آموزش دیده است.

به گفته وزیر کار در دولت چهاردهم این آمادگی وجود دارد که کشور وارد عصر جدیدی از مهارت‌آموزی شود و عدالت آموزشی و تحول در نظام مهارت‌آموزی در اولویت قرار دارد.

طبق اعلام سازمان فنی و حرفه‌ای بیش از ۸۰ درصد مشاغل در دنیا مهارتی هستند که با توجه به تحولات فناوری دستخوش تغییر می‌شوند. در بیشتر کشورها آموزش مهارتها به صورت غیررسمی به شهروندان ارائه می‌شود تا حتی افرادی که وارد سیستم آموزشی و تحصیلی نمی‌شوند نیز بتوانند از این خدمات بهره گیرند.

در کشور ما نیز با وجود تعدد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، آموزش نیروی انسانی متخصص در حد مطلوبی نیست و بسیاری از فارغ التحصیلان به دلایل ناتوانی و نا آگاهی از علوم مرتبط با رشته تحصیلی خود بیکارند و نمی‌توانند حرفه دلخواه خود را بیابند لذا توصیه می‌شود کارجویان پیش از ورود به بازار کار و اشتغال،مهارت‌های علمی و عملی را از طریق موسسات و مراکز آموزشی مربوطه فراگیرند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون