کد خبر: ۶۹۸۱۰
۱۴:۵۶ -۰۷ آذر ۱۴۰۴

بازار خودرو زیر سایه سیاست‌های بین‌المللی

کارشناس صنعت خودرو گفت تغییر نرخ بنزین تأثیر جدی بر بازار ندارد و رشد قیمت‌ها بیشتر ناشی از تحولات سیاسی و محدودیت‌های واردات است.

بازار خودرو

نشان تجارت - بازار خودرو در هفته جاری با تحولاتی مواجه شد که کمتر کسی انتظار آن را داشت. یکی از این تحولات، تغییر نرخ بنزین بود، هرچند برخی کارشناسان افزایش نرخ بنزین را عاملی برای تغییر مقطعی بازار می‌دانند و برخی دیگر معتقدند این تغییر تنها بر هزینه‌های لجستیکی و حمل‌ونقل اثرگذار است.

مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودروسازی، اظهار کرد که تغییر قیمت بنزین نمی‌تواند بر بازار خودرو اثرگذار باشد. بازار خودرو از دو ماه گذشته تحت تاثیر تحولات سیاسی بین‌المللی بوده و رشد قیمتی خودرو بیشتر تحت تاثیر عواملی است که قیمت خودرو از مبادی عرضه را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

به گفته او، تغییرات قیمت سوخت عمدتاً بر نرخ کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی و هزینه‌های لجستیکی کلان اثر می‌گذارد و تصور اینکه افزایش قیمت بنزین باعث ارزان شدن خودرو‌های بنزینی یا گران‌تر شدن خودرو‌های برقی شود، نادرست است. روند افزایش قیمت خودرو همچنان آرام و پیوسته ادامه دارد.

فرزانه درباره دور سوم عرضه خودرو‌های وارداتی توضیح داد که محدودیت تعداد شرکت‌های فعال در حوزه واردات، سیگنالی شفاف به بازار ارسال می‌کند و بسیاری از خودرو‌ها هنوز در گمرک باقی مانده‌اند و ترخیص نشده‌اند.

روند واردات خودرو، از ثبت سفارش تا شماره‌گذاری و تخصیص ارز، به کندی پیش می‌رود و هیچ تسهیلی در ثبت سفارش یا تحویل خودرو ایجاد نشده است. به گفته او، سیاست‌گذاران در حال هدایت واردات خودرو به سمت محدودیت‌های بیشتر هستند و احتمال دارد از ابتدای سال ۱۴۰۵، واردات خودرو با ارز مبادله‌ای متوقف شده و تنها از طریق ارز آزاد ممکن شود.

بررسی بازار نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از معاملات مربوط به خودرو‌هایی با سقف قیمت حدود ۲ میلیارد تومان است. این بخش از بازار فعال و زنده است، اما نشان‌دهنده ضعف وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و نحیف بودن بازار خودرو است. خودرو‌های تا سقف ۲ میلیارد تومان شامل خودرو‌های داخلی، وارداتی و چینی کارکرده هستند و در موارد محدود، خودرو‌های صفر کیلومتر داخلی نیز دیده می‌شوند.

در مقابل، سهم معاملات خودرو‌های لوکس بسیار پایین است. خودرو‌های وارداتی جدید معمولاً بین ۷ تا ۸ میلیارد تومان قیمت دارند و خودرو‌های بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان، مانند سری ۷ ب‌ام‌و، پورشه ماکان یا برخی مدل‌های لندکروز، سهم ناچیزی از بازار دارند و معاملات روزانه آنها بسیار اندک است.

فرزانه در پایان تاکید کرد که این شرایط نشان می‌دهد بازار خودرو به دلیل ضعیف شدن اقتصاد خانواده‌ها، به سمت بازاری محدود و کم‌تحرک حرکت کرده و معاملات عمده در بخش‌های قیمتی پایین‌تر متمرکز شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون