کد خبر: ۶۸۸۳۰
۱۱:۴۸ -۱۱ آبان ۱۴۰۴

زنگ خطر در صنعت خودرو / افت تولید در مهرماه شدت گرفت

تازه‌ترین آمار وزارت صمت نشان می‌دهد تولید خودروسازان کشور در مهرماه نسبت به شهریور با کاهش ۸.۱ درصدی روبه‌رو شده است؛ افتی که می‌تواند زنگ خطری برای تحقق اهداف تولید سال ۱۴۰۴ باشد.

زنگ خطر در صنعت خودرو / افت تولید در مهرماه شدت گرفت

نشان تجارت - تازه‌ترین آمار ارائه‌شده از سوی خودروسازان به سازمان بورس حکایت از آن دارد که تولید محصولات سواری توسط سه خودروساز بزرگ کشور در هفت‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۹ درصد کاهش یافته؛ هم‌زمان، شمار خودرو‌های ناقص نیز افزایش چشم‌گیری را تجربه کرده است

سه خودروساز بزرگ از ابتدای سال جاری تا انتهای مهرماه ۴۵۵ هزار و ۳۳۳ دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند، این در شرایطی است که در مدت مشابه سال ۱۴۰۳ این رقم به ۵۰۰ هزار و ۱۸۵ دستگاه می‌رسید؛ بنابراین تولید سواری این شرکت‌ها ۴۴ هزار و ۸۵۲ دستگاه معادل حدود ۹ درصد کمتر شده است.

در ماه ابتدایی پاییز سه خودروساز بزرگ کشور ۷۵ هزار و ۷۳۵ دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند. در شهریورماه، اما تولید آنها به ۸۲ هزار و ۴۴۰ دستگاه می‌رسید بنابراین تولید سواری آنها در مهرماه نیز نسبت به شهریور با افت ۶ هزار و ۷۰۵ دستگاهی و ۸.۱ درصدی مواجه بوده است.

این افت تولید در حالی رقم می‌خورد که در هفت ماهه امسال خودروسازان دوبار افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. با اینکه یک بار در خرداد و یک بار هم در مهر رشد قیمت داشتند، باز هم با افت تولید مواجه بودند. دلیل این موضوع را تا حد زیادی می‌توان به تعهدات معوق و تحویل خودرو به قیمت قبل نسبت داد. ایران‌خودرو اعلام کرده بود که ۲۰۸ هزار دستگاه تعهدات معوق از سال گذشته با قیمت مصوب سال پیش در ابتدای سال وجود داشته است.

اما نکته قابل‌توجه دیگر در آمار تولید هفت ماهه شرکت‌های خودروساز، رشد تولید خودرو‌های ناقص است. ایران‌خودرو از ابتدای سال جاری تا انتهای مهرماه سه‌هزار و ۸۴۴ دستگاه خودروی ناقص تولید کرده که دوهزار و ۶۴۶ دستگاه آن تنها مربوط به مهرماه است؛ حدود ۶۹ درصد از کل خودرو‌های ناقص ایران‌خودرو تنها در مهرماه تولید شده‌اند.


بیشتر بخوانید: جدال نهادی بر سر خصوصی‌سازی دو غول خودروسازی


خودروسازان از ابتدای سال تاکنون به شدت درگیر مشکلات مربوط به تأمین قطعه بوده‌اند که موجب رشد تولید خودرو‌های ناقص شده است. چالش تأمین قطعه از دو موضوع نشات می‌گیرد: رشد بدهی‌های خودروسازان به تولیدکنندگان قطعه و فعال‌سازی مکانیسم ماشه که موجب سخت‌تر شدن واردات قطعات یا افزایش هزینه آن شده است.

بین سه خودروساز بزرگ کشور، تنها ایران‌خودرو است که در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد تولید را ثبت کرده است. این خودروساز از ابتدای سال تا انتهای مهرماه ۳۱۹ هزار و ۲۴۱ دستگاه محصول سواری تولید کرده که نسبت به ۲۸۹ هزار و ۹۷۷ دستگاه سال گذشته رشد ۱۰.۱ درصدی داشته است.

در مقابل، سایپا در هفت‌ماه گذشته ۹۹ هزار و ۱۸۲ دستگاه خودروی سواری تولید کرده که در مدت مشابه پارسال ۱۵۰ هزار و ۷۰۶ دستگاه بوده است؛ بنابراین تولید سایپا ۳۴.۲ درصد کاهش یافته است. پارس‌خودرو نیز در این مدت ۳۶ هزار و ۹۱۰ دستگاه محصول سواری تولید کرده که در مقایسه با ۵۹ هزار و ۵۰۲ دستگاه پارسال، افت ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

آمار منتشر شده در کدال نشان می‌دهد که تولید خودروی سواری در مهرماه امسال نسبت به شهریور با افت همراه بوده است. خودروسازان در مهرماه ۷۵ هزار و ۷۳۵ دستگاه تولید کرده‌اند، در حالی که این رقم در شهریور‌ماه ۸۲ هزار و ۴۴۰ دستگاه بود؛ بنابراین تولید ماهانه خودروسازان ۸.۱ درصد کاهش یافته است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون