نشان تجارت - بازار خودرو طی روزهای اخیر بار دیگر شاهد افزایش قیمتها بود؛ روندی که در حالی شکل گرفته که همچنان رکود سنگینی بر بازار سایه انداخته و حجم معاملات در حداقل ممکن باقی مانده است.
عمادالدین جعفری، کارشناس بازار خودرو، وضعیت کنونی را گیجترین حالت ممکن بازار خودرو، توصیف میکند و میگوید: «در حال حاضر خرید و فروش چندانی در بازار انجام نمیشود، اما قیمتها به دلیل نوسانات ارزی بالا و پایین میرود.
چند روزی با افزایش نرخ دلار، قیمت خودرو بالا میرود و بهمحض کاهش نرخ ارز، قیمتها در آگهیها دوباره پایین میآید.» جعفری تأکید میکند: «در چنین شرایطی، پیشبینی دقیق بازار برای هفته آینده ممکن نیست، زیرا نه عرضه روند مشخصی دارد و نه تقاضا به حالت پایدار بازگشته است.»
به گفته این کارشناس بازار خودرو، در وضعیت فعلی تنها کسانی اقدام به خرید میکنند که خودروی قبلیشان را فروختهاند و حالا به دنبال خرید خودرویی جدید یا ارتقا به مدل بالاتر هستند.
او ادامه میدهد: «در واقع کمتر کسی برای سرمایهگذاری وارد بازار میشود. حتی مصرفکننده هم برای تبدیل خودرو دچار تردید است، چرا که ممکن است پس از فروش خودروی خود، نتواند خودروی جدید بخرد یا با افزایش قیمتها مواجه شود.
در این شرایط، حتی افرادی که خودرو را با نیت سرمایهگذاری نگه داشتهاند نیز بهدلیل ترس از کاهش یا افزایش ناگهانی قیمت، در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند. بنابراین، همه در حال حاضر دست نگه داشتهاند؛ نه کسی بهراحتی میفروشد، نه خریداری با اطمینان وارد میشود.»
با وجود رکود، برخی خودروها افزایش قیمت چشمگیری داشتند. اطلس G دندهای با افزایش ۱۰ میلیون تومانی قیمت به ۷۸۰ میلیون تومان رسید. دنا پلاس EF۷P۶ دندهای با رشد ۵ میلیون تومانی قیمت، به یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.
تویوتا کمری هیبرید ۲.۵ لیتری پریمیوم ادیشن با افزایش ۵۰۰ میلیون تومانی، قیمت خود را به ۷ میلیارد تومان رساند. رنو آرکانا افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرد و به
۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. جتا VS۵ مدل ۲۰۲۴ با افزایش ۱۰۰ میلیون تومانی، ۳ میلیارد تومان قیمت خورد. فولکس تیراک نیز با افزایش ۱۰۰ میلیون تومانی به ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسید.