نشان تجارت - قیمت مرغ باید کیلویی ۱۰۵ هزار تومان باشد؛ بازار، اما با واقعیت دیگری دستوپنجه نرم میکند. به نحوی که در هفته اول مهر قیمت یک مرغ کامل تا ۳۹۰ هزار تومان هم محاسبه میشود
قیمت مرغ از شهریورماه سال گذشته تاکنون ۵۰.۴ درصد افزایش یافته است.
مرغ که در شهریورماه سال ۱۴۰۳ به ازای هر یک کیلوگرم بصورت میانگین ۸۷ هزار تومان فروخته میشد، شهریور امسال را با نرخ ۱۱۰ هزار تومان به پایان رساند.
سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ را ۱۰۵ هزار تومان اعلام کرد. این رقم برای یک عدد مرغ کامل (وزن حدودی ۱.۴ تا ۲.۲ کیلوگرم) باید حوالی ۱۴۷ تا ۲۳۱ هزار تومان قرار بگیرد. رقمی که با واقعیت بازار فاصله چشمگیری دارد. یعنی اگر یک مرغ متوسط ۱٫۸ کیلوگرمی بخرید، باید مبلغی حدود ۱۸۹ هزار تومان پرداخت کنید.
در حال حاضر، خرید مرغ کامل امروز نهم مهر ۱۴۰۴ در محدوده ۳۵۰ تا ۳۹۰ هزار تومان قرار گرفته و فاصله معناداری با نرخ مصوب دارد.
علاوه بر این، مشاهدات میدانی حاکی از تفاوت بیحساب و کتاب قیمت مرغ عرضه شده در عمدهفروشی و خردهفروشی است. بطوریکه قیمتها در عمدهفروشی بین ۹۸ تا ۱۱۰ متغیر بوده و در خردهفروشی با نرخ ۱۳۴ تا ۱۵۲ هزار تومان در حال فروش است.
ماجرای گرانی مرغ، اما منحصرا به جیب فروشنده بازنمیگردد. فعالان صنف طیور از کمبود نهادههای دامی و مشکلات تامین ارز به عنوان نخستین ضربه به بازار یاد میکنند.
آمارهای رسمی هم نشان میدهد واردات نهادههای دامی در سال جاری حدود شش درصد کاهش یافته و همین کسری، زنجیره تولید را از جوجهریزی تا کشتارگاه به چالش کشانده. با کاهش تولید، توازن عرضه و تقاضا در بازار بهم خورده است.
این کمبود که با اختلال در سامانه «بازارگاه» (سامانه واسطه با جهاد کشاورزی برای تسهیل خرید و فروش نهادههای دامی) همراه شده بود، موج جدید گله و شکایات را از سوی تولیدکنندگان ایجاد کرد.
همزمان اختلاف قیمت مرغ زنده و محصول نهایی هم محل بحث و انتقاد تولیدکنندگان است. مرغ زنده امروز نهم مهر ۱۴۰۴ با میانگین قیمت ۱۱۰ هزار تومان معامله میشود. این درحالیست مهرماه سال گذشته همین محصول حدود ۸۷ هزار تومان قیمت داشت؛ با این حال، محصول نهایی حدودا با دوبرابر مرغ کشتار به دست مصرفکننده میرسد. بطوریکه حالا هر کیلوگرم مرغ با قیمت تقریبی ۱۳۴ تا ۱۵۲ هزار تومان به دست مصرفکننده میرسد.
از سوی دیگر، افزایش قیمت گوشت قرمز به جریان تقاضا جهت داده و بخشی از بازار را به سمت مصرف مرغ کشانده است؛ روندی که حالا بار اضافهتری را بر دوش بازار مرغ انداخته و به روند گرانی شتاب بخشیده است. نتیجه نهایی هم دقیقا همان چیزی است که در ویترین قصابیها دیده میشود؛ قیمتگذاری سلیقهای.