کد خبر: ۶۱۷۳۵
۱۲:۱۶ -۰۷ فروردين ۱۴۰۴

یک پیش‌بینی درباره خرید خودرو؛ سقوط قیمت این خودروها قطعی شد؟

نایب رییس اتحادیه فروشندگان خودزو گفت: تنها محصولی که ما الان می‌توانیم با تصمیم درست، بازار آن را متعادل کنیم و هنوز جا دارد که با وجود افزایش قیمت دلار، قیمت بازاری آن کاهش پیدا کند، خودرو است.

واردات خودرو

نشان تجارت - علی خسروانی اظهار داشت: در رابطه با قیمت خودرو‌های وارداتی، باید گفت این خودرو‌ها بیشترین حباب قیمتی را دارند و هر چه لوکس‌تر، حباب بیشتر است. برای مثال، مدل‌های بنز، بی‌ام‌و، لنکروز و هیوندا‌های مدل‌های گران‌قیمت‌تر بیشترین حباب را دارند و فاصله قیمت‌شان با قیمت‌های جهانی خیلی زیاد است و در صورت آزادی واردات خودرو‌های کارکرده، حباب قیمتی آنها می‌شکند.

وی افزود: اخیرا هم دیدیم که هیات دولت مصوبه‌ای داشت و آن سقف ۸۰ هزار کیلومتر را هم برداشت. قبلا گفته بودند که باید زیر ۸۰ هزار کیلومتر باشد. این موضوع البته جای بحث دارد که بازی با مصوبه‌ها دارد اذیت‌کننده می‌شود، ولی به‌هرحال این خودرو‌ها بیشترین ریسک قیمتی را دارند.

خسروانی در پاسخ به این پرسش که این خودرو‌ها احتمال ریزش قیمت دارند؟ عنوان کرد: قطعا احتمال ریزش قیمت دارند. قیمت خیلی از این خودرو‌ها با دلار ۳۰۰ هزار تومانی حساب می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت ریالی این خودرو‌ها احتمال ریزش قیمت دارد؟ تصریح کرد: بله، خودرویی که ۱۵ هزار دلار است و با دلار ۱۰۰ هزار هم قیمت آن ۱.۵ میلیارد تومان می‌شود، در بازار ایران ۵.۵ میلیارد تومان قیمت دارد.

نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران در پاسخ به این سوال که چند خودرو را مثال می‌زنید که با نرخ دلار بالا در بازار ایران به فروش می‌رود؟ متذکر شد: الان خودرو فولکس تیگوآن مدل ۲۰۱۸ در بازار جهانی حدود بالای ۱۵ هزار دلار قیمت ندارد، اما در بازار ایران حدود ۶ میلیارد تومان قیمت دارد. بی‌ام‌و ۵۲۸ مدل ۲۰۱۵ در بازار جهانی ۱۰ هزار دلار هم قیمت ندارد، اما در ایران ۵ میلیارد تومان قیمت دارد. این خودرو با دلار ۱۰۰ هزار تومان هم یک میلیارد تومان می‌شود. از این دست خودرو‌ها زیاد هستند. خودرو اسپورتج ۲۰۱۷ کارکرده، قیمت اصلی‌اش کمتر از ۱۰ هزار دلار است، اما در ایران ۳ میلیارد تومان قیمت دارد. این خودرو‌ها قیمت‌هایشان با قیمت‌های بازار جهانی خیلی متفاوت است و بر همین اساس، باز شدن واردات بیشترین ریسک را در این بازار‌ها ایجاد می‌کند.

خسروانی گفت: همین‌طور که شما می‌بینید، خودرو‌های وارداتی اخیر هم از این قاعده مستثنی نماندند. بعضی خودرو‌ها را ۱۰ میلیارد تومان اعلام می‌کردند، مثل میتسوبیشی؛ در صورتی که الان ۵ میلیارد تومان قیمت دارد. البته همین قیمت هم با بازار جهانی خیلی اختلاف را دارد. اگر به خاطر داشته باشید، تویوتا کرولا ۵، ۶ میلیارد تومان اعلام می‌شد، اما ۲ میلیارد و ۷۰۰، ۸۰۰ میلیون تومان اعلام می‌شود. یا مثلا سوزوکی جیمنی ۵ میلیارد تومان بود، اما الان حتی ۳ میلیارد تومان هم کسی نمی‌خرد.

وی خاطرنشان کرد: ببینید، تنها محصولی که ما الان می‌توانیم با تصمیم درست، بازار آن را متعادل کنیم و هنوز جا دارد که با وجود افزایش قیمت دلار، قیمت بازاری آن کاهش پیدا کند، خودرو است.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون