کد خبر: ۵۹۷۷۰
۰۸:۲۴ -۰۲ بهمن ۱۴۰۳

انتقادات شدید به واگذاری ایران‌خودرو؛ گامی به جلو یا بحرانی تازه برای خودروسازی؟

واگذاری سهام مدیریتی ایران‌خودرو به شرکت قطعه‌سازی کروز، به یکی از جنجالی‌ترین تصمیمات اقتصادی کشور تبدیل شده است؛ تصمیمی که انتقاداتی را از سوی برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس در پی داشته است.

مرتضی محمودی

نشان تجارت - در سال‌های اخیر، صنعت خودروسازی ایران با چالش‌های متعددی در زمینه کیفیت، قیمت‌گذاری، خدمات پس از فروش و تأمین قطعات روبه‌رو بوده است. در این میان، موضوع واگذاری سهام مدیریتی ایران‌خودرو به شرکت قطعه‌سازی کروز، به یکی از مباحث جنجالی و چالش‌برانگیز تبدیل شده است. این تصمیم، انتقادات و نگرانی‌های را از سوی برخی کارشناسان و نمایندگان جلس به همراه داشته است، به‌ویژه به دلیل عملکرد مالی و مدیریتی شرکت کروز و تأثیرات احتمالی این واگذاری بر آینده صنعت خودروسازی کشور.

در همین راستا، گفت‌وگویی با سیدمرتضی محمودی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و یکی از مخالفان اصلی این واگذاری، ترتیب داده‌ایم. وی در این مصاحبه با اشاره به اهمیت اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی و حمایت از تولید ملی، به تشریح دیدگاه‌های خود درباره این تصمیم و پیامد‌های آن برای صنعت خودروسازی کشور پرداخته است.

جناب آقای محمودی، به‌عنوان یکی از نمایندگان مجلس، دیدگاه شما در مورد واگذاری سهام مدیریتی ایران‌خودرو به شرکت قطعه‌سازی کروز چیست؟

همان‌طور که مستحضرید، در بحث واگذاری‌ها، اصل ۴۴ قانون اساسی تأکید بر حمایت از تولید داخل و کالای ایرانی دارد. اما نکته مهم این است که هر واگذاری باید بر اساس معیار‌های منطقی و معقول صورت گیرد. یکی از این معیار‌ها این است که مجموعه‌ای که قرار است مدیریت یک صنعت یا شرکت را بر عهده بگیرد، باید از اهلیت لازم برخوردار باشد. به عبارت دیگر، آن مجموعه باید توانایی اداره، سودآوری، و توسعه صنعت موردنظر را داشته باشد.

با توجه به شرایط فعلی صنعت خودروسازی کشور، این واگذاری چه پیامد‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

صنعت خودروسازی ما در سال‌های اخیر با چالش‌های جدی مواجه بوده است؛ از مشکلات کیفیت خودرو‌ها و قیمت‌گذاری گرفته تا خدمات پس از فروش. دو شرکت اصلی خودروساز ما، یعنی ایران‌خودرو و سایپا، تاکنون نتوانسته‌اند این مشکلات را به طور مؤثر حل کنند. در چنین شرایطی، اگر قرار است واگذاری صورت گیرد، باید به‌گونه‌ای باشد که مشکلات موجود کاهش یابد و شاهد ارتقای بهره‌وری و کیفیت خودرو‌ها باشیم. اما نگرانی جدی ما این است که واگذاری سهام مدیریتی ایران‌خودرو به شرکت کروز، با توجه به عملکرد مالی و مدیریتی این شرکت، نه‌تنها مشکلات را حل نخواهد کرد، بلکه ممکن است بر چالش‌های موجود بیفزاید.

اشاره کردید که شرکت کروز در وضعیت مالی مناسبی نیست. در این خصوص توضیح بیشتری می‌دهید؟

بله، طبق آمار رسمی، شرکت کروز در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ با زیان ۲۴۰ میلیارد تومانی مواجه بوده است. سؤال اینجاست که چطور می‌خواهیم اداره یک شرکت مهم خودروسازی را به شرکتی واگذار کنیم که خود با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند؟ این واگذاری، از نظر من، نتیجه‌ای جز تکرار تجربه‌های تلخ خصوصی‌سازی‌های ناموفق در دهه گذشته نخواهد داشت.

برخی از موافقان این واگذاری به تأکید مقام معظم رهبری بر خصوصی‌سازی اشاره می‌کنند. نظر شما در این باره چیست؟

مقام معظم رهبری بر خصوصی‌سازی تأکید داشته‌اند، اما این تأکید بر واگذاری‌هایی است که به نفع مردم و تولید ملی باشد، نه واگذاری‌هایی که فرصت‌های بادآورده را نصیب گروهی خاص کند. متأسفانه، در برخی موارد، لابی‌گری‌ها و نفوذ برخی از افراد و گروه‌ها در دستگاه‌های دولتی باعث شده که فرآیند واگذاری‌ها به نحو مطلوب انجام نشود.

به نظر شما، چه راه‌حلی برای بهبود وضعیت واگذاری‌ها وجود دارد؟

بهترین راه‌حل این است که سهام این شرکت‌ها به عموم مردم و به‌صورت شفاف واگذار شود. وقتی سهام عمده این شرکت‌ها متعلق به مردم باشد، نظارت‌ها به‌شدت افزایش می‌یابد و فرآیند تولید نیز به سمت بهبود کیفیت و ارتقا پیش خواهد رفت. این روش نه‌تنها از نفوذ فرصت‌طلبان جلوگیری می‌کند، بلکه باعث مشارکت واقعی مردم در تعیین سرنوشت این صنایع می‌شود.

در پایان، اگر نکته‌ای باقی مانده است، بفرمایید.

تأکید می‌کنم که واگذاری‌های غیرمنطقی و بی‌توجه به اهلیت خریداران، زمینه‌ساز فساد و چالش‌های بزرگ‌تر خواهد شد. ما در مجلس بار‌ها به این موضوع پرداخته‌ایم و امیدواریم دولت با دقت و شفافیت بیشتری در این حوزه عمل کند. هدف ما حمایت از صنعت ملی و منافع مردم است، نه تأمین منافع گروهی خاص.

منبع: دیجی خودرو

ارسال نظرات
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون