نشان تجارت - مینا قدرتی: استاندارد ندارد، اما فروشش ادامه دارد، پیش از این سازمان استاندارد از توقف شمارهگذاری نیسان آبی زامیاد خبر داده بود. از تولید این خودرو بیش از ۵۰ سال میگذرد و قرار بود تیرماه امسال شمارهگذاری آن متوقف شود.
مهدی انگورج، مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل سازمان ملی استاندارد دلیل توقف شمارهگذاری این خودرو را اینگونه عنوان کرد: «در سالهای گذشته به دلیل پاسکاری مشکلات بین مدیران مختلف در شرکت زامیاد، هیچ اصلاحی در خودرو شکل نگرفت. در ایرادی نظیر نقاط جوش، خودروساز به جای برطرف کردن آن از برچسبهایی برای پنهان کردن استفاده کرد. جانمایی نامناسب مخازن CNG در این خودرو باعث شده است تا شاهد انفجارهای متعدد و تخریب اموال عمومی باشیم. شاسی یکپارچه خودرو باعث شده تا در برخوردهای روبرو، انرژی برخورد به سرنشینان منتقل و باعث صدمات جدی به سرنشینان شود. صندلی نیمکتی و ثابت آن باعث شده تا راننده تسلطی هنگام رانندگی نداشته باشد، ترمز دستی، قدرت ترمزها، چراغها و نشانگرها مطابق استاندادهای لازم نبودند و با این وضعیت تردد خودرو در ناوگان حمل و نقل کشور بسیار ناایمن است.»
تابستان هنوز به نیمه نرسیده بود که گفتند با همه این اشکالات تا پاییز به نیسان آبی فرصت تولید دادند. پاییز از راه رسید، فروشها ادامه داشت و نیسان آبی به آخر خط نرسید. هفته گذشته بود که توسلیمهر، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از تمدید مجوز تولید نیسان زامیاد (آبی) تا پایان سال خبر داد.
تیرماه سال گذشته در سفر رییس جمهور، شهید آیت الله رئیسی به کنیا قراردادی برای صادرات این خودرو امضا شد و حالا اعلام شده که از سال آینده عرضه داخلیاش متوقف میشود. مدیرعامل سایپا در این باره گفته که تولید نیسان فقط برای بازارهای صادراتی اتفاق میافتد و برای بازارهای داخلی متوقف میشود.
حالا که نیسان آبی بدون استانداردهای ۸۵ گانه همچنان در جاده مخصوص ویراژ میدهد، حداقل آنهایی که میخرند، با آن، حرکات عجیب و خطرناک انجام ندهند، چون وقتی صافصاف راه میروند ایمنیاش تایید نمیشود.