کد خبر: ۵۵۵۰۰
۱۷:۰۹ -۲۴ شهريور ۱۴۰۳

محمد وحیدی: قیمت خودرو در ایران قابل توجیه نیست

محمد وحیدی، نماینده سابق بجنورد گفت: مافیا در صنعت خودروسازی ما به وضوح قابل لمس است، چون قطعه‌ساز اکنون در جایگاه خودروساز قرار گرفته است، یعنی قطعه‌سازان خودروسازی ما، مالکان خودروسازی شده‌اند.

قیمت خودرو در ایران قابل توجیه نیست

نشان تجارت - محمد آیتی: محمد وحیدی، نماینده سابق بجنورد، در خصوص حال و روز صنعت خودرو گفت: یکی از عمده دلایلی که صنعت خودرو با مشکلاتی روبه‌رو شده این است که ما رقابت‌پذیری را از این بخش گرفتیم و این انحصار در دست خودروسازان خاص است.

وی افزود: متأسفانه نبود رقابت در صنعت خودرو، منجر به کاهش کیفیت محصولات و محکوم بودن مردم به خرید همین محصولات آن هم با قیمت بالا شده است. قیمت خودرو در ایران قابل توجیه نیست، حتی با بالاترین قیمت ارزی که شاهد آن بودیم، یعنی قیمت خودرو در ایران به مراتب بالاتر از کشورهای دیگر است.

وحیدی تصریح کرد: پدیده مافیا در صنعت خودروسازی ما به وضوح قابل لمس است، چون قطعه‌ساز اکنون در جایگاه خودروساز قرار گرفته است، یعنی قطعه‌سازان خودروسازی ما، مالکان خودروسازی شده‌اند. عملاً خودروسازان به دلیل بدهی که به قطعه‌سازان داشتند، شرایطی را ایجاد کردند که هر کسی بخواهد قطعه‌ای را در صنعت خودروسازی استفاده کند از قطعه‌سازی می‌خرد که خودش سهم‌دار خودروسازی است و این یعنی پایین آوردن کیفیت قطعات.

نماینده سابق بجنورد اظهار داشت: موضوع دیگر، عدم‌رعایت قانون توسط دولت‌هاست و تفاوتی هم نمی‌کند چه دولت و چه وزیری در رأس کار باشد. زمانی آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت وقت، استیضاح و عزل شد، اما در ادامه وزیر بعدی هم نیامد و تمام و کمال قوانینی را که برای صنعت و بازار خودرو وضع شده بود اجرا کند.

وی یادآور شد: مصرف بالای بنزین و ناترازی که در این بخش وجود دارد، به واسطه تولید خودروهای کم‌کیفیت با مصرف بالای بنزین است. اگر خودروی باکیفیت به نسبت میزان ترازی که در بازار خودرو وجود دارد، به وسیله هم واردات خودروهای نو و هم کارکرده با زیر پنج سال صورت بگیرد، قطعاً شرایط بازار خودروی ایران مثبت خواهد شد.

وحیدی در پایان گفت: آمار بالای مرگ و میر در تصادف‌های جاده‌ای، ریشه در همین تولید خودروهای کم‌کیفیت دارد که این موضوع، اثر منفی زیادی در جامعه داشته است. من قبول دارم که عدم‌کیفیت جاده‌‎ها و خطای انسانی هم جزو عوامل مؤثر است، اما بی‌کیفیتی خودرو سهم زیادی در این چالش دارد. این‌که در فضای مجازی منتشر شده خودرویی از شرکت ایران خودرو به‌واسطه سانحه از وسط نصف شده است، واقعاً تأسف‌بار و قابل تأمل است.

منبع: اسب بخار

ارسال نظرات
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون