کد خبر: ۵۵۱۵۹
۰۸:۵۳ -۱۰ شهريور ۱۴۰۳

پوردهقان: وزیر صمت گفت بانک مرکزی همکاری کند، خودرو وارد می‌کنیم

آقای اتابک در موضوع واردات خودرو به ما گفتند اگر بانک مرکزی همکاری کند و وضعیت ارزی کشور مناسب باشد، موافق قطعی با این رویه هستند، یعنی آقای اتابک اعلام داشت که واردات خودرو یک تصمیم جمعی است و تنها به وزیر صمت برنمی‌گردد.

صنعت خودروی ایران

نشان تجارت - محمد آیتی: مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در زمان بررسی صلاحیت آقای سیدمحمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت، بنده از ایشان پرسیدم به طور رسمی اعلام بفرمایید که از وضعیت صنعت خودرو راضی هستید یا خیر؟ آقای اتابک در آن جلسه به طور قاطع گفتند از وضعیت فعلی در بخش خودرو ناراضی هستند و این قول را به کمیسیون ما، که کمیسیون تخصصی در این رابطه است، دادند با برنامه‌ای که دارند، میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار کنند.

وی افزود: آقای اتابک که چند صباحی است وزیر صمت شدند، از قرار معلوم برای گشایش‌هایی در حوزه تکنولوژی خودرو، فکر و برنامه‌هایی دارند، یعنی صرفاً فقط بحث واردات خودرو نیست و ما باید تکنولوژی را وارد کشور کنیم تا به لطف و مدد مهندسان و نخبگان بتوانیم در مسیر پیشرفت در صنعت خودرو قرار بگیریم.

نماینده اردکان تصریح کرد: ما در صنعت خودرو باید برای مشارکت‌های اقتصادی با دیگر کشورها، کار جدی و هدفمندی داشته باشیم. از طرفی، آقای اتابک در موضوع واردات خودرو به ما گفتند اگر بانک مرکزی همکاری کند و وضعیت ارزی کشور مناسب باشد، موافق قطعی با این رویه هستند، یعنی آقای اتابک اعلام داشت که واردات خودرو یک تصمیم جمعی است و تنها به وزیر صمت برنمی‌گردد.

پوردهقان اظهار داشت: ما در موضوع واردات خودرو نباید کاری کنیم که یک اتفاق خوب بیافتد و در ادامه شاهد رخ دادن چند اتفاق بد باشیم. واردات خودرو، ربط مستقیم به موضوع ارز دارد و نباید مکانیزمی در پیش گرفته شود که، چون می‌خواهیم خودرو وارد کنیم تا فضا رقابتی شود، وضعیت ارزی کشور را ملتهب کنیم. با نظر آقای اتابک موافقم، یعنی این موضوع یک کار مهم و کلان است و پشتوانه این تصمیم بزرگ باید هیئت دولت باشد نه یک وزارتخانه یا سازمان خاص.

وی یادآور شد: امروز یکی از مشکلات اساسی در بازار خودروی ما عدم‌تعادل بین عرضه و تقاضاست. عدم‌همخوانی این دو مؤلفه باعث افزایش قیمت شده است و مردم هم به این کالای مصرفی احتیاج مبرم دارند و باید در کوتاه‌ترین زمان به تقاضای آنها پاسخ داد. از طرفی، کیفیت پایین خودرو‌های داخلی بر افزایش نارضایتی مردم افزوده و برای همین است که افراد بسیاری مدام از دولت می‌خواهند با اجازه دادن برای واردات خودرو، فضای انحصار را بشکند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: امروز به قدری آشفتگی در صنعت و بازار خودرو چشم‌گیر شده است که کم‌تر کسی به خود اجازه می‌دهد بگوید مخالف واردات خودرو هستم، اما به دور از احساسات باید گفت که موفقیت در این بخش، کاری چندجانبه است. این‌که واردات خودرو به طور مداوم صورت بگیرد، هم ارزبری دارد و هم بازار ارز را ملتهب می‌کند و از سوی دیگر، مقابله با واردات هم ما را به این نقطه نامطلوب رسانده است. باید افراط و تفریط را کنار گذاشت و هم در واردات تکنولوژی، هم مشارکت اقتصادی با شرکت‌های بین‌المللی، هم افزایش تولید خودروی داخلی و هم واردات خودرو‌های کارکرده و نو فعال بود. همه این مؤلفه‌ها در کنار هم ما را در مسیر درست موفقیت که به تبع آن، رضایت مردم را رقم بزند، قرار می‌دهد.

نماینده اردکان افزود: در حوزه خودرو، دو واقعیت را همه باید قبول کنیم. اول این‌که ما دهه‌ها روی صنعت خودروسازی داخلی کار کردیم و البته گلایه‌های زیادی هم در این رابطه وجود دارد، اما نمی‌توان چشم بر این همه سرمایه‌گذاری بست و این صنعت داخلی را نابود کرد. پس باید با کارِ کارشناسی هم این صنعت را حفظ و در ادامه با پیشرفت توأم کرد و هم اجازه واردات داد تا هم فضا رقابتی شود و هم مردم حق انتخاب داشته باشند. موضوع دوم، سیاست خارجی ایران است. امید است در دولت چهاردهم این وضعیت با مذاکراتی که صورت می‌گیرد به طور جدی تغییر کند، یعنی ما برای موفقیت در عرصه اقتصادی باید کار گسترده و منطقی سیاسی داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در دهه ۷۰ و ۸۰ تا این اندازه در حوزه خودرو گرفتار نبودیم. بخشی از آن به دلیل روابط ایران با دیگر کشور‌ها و نبود تحریم‌های امروزی بود. از این‌رو، در دولت چهاردهم، وزارت امور خارجه ما، کار و مسئولیت سنگینی به عهده دارد و نگاه‌ها تا حد قابل ملاحظه‌ای به این تشکیلات است.

منبع: اسب بخار

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون