کد خبر: ۵۴۳۴۹
۰۸:۱۹ -۰۱ مرداد ۱۴۰۳
در نشان تجارت بخوانید

مشاوران اقتصادی مسعود پزشکیان چه کسانی هستند؟

مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور منتخب ایران در ایام رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری از وجود برخی چهره‌های سرشناس اقتصادی برای تبیین اهداف خود بهره بود و پس از موفقیت در این رقابت سیاسی، این حلقه را وسیع‌تر کرد. حال تصمیم داریم افراد سرشناس اقتصادی که در دایره مشاوران مسعود پزشکیان تعریف می‌شوند را به شما معرفی کنیم.

مشاوران اقتصادی مسعود پزشکیان

نشان تجارت - هدی کاشانیان: مسعود پزشکیان، رییس جمهور منتخب مردم ایران، در حوزه‌های مختلف اقتصادی از مشاوران اقتصادی برجسته‌ای بهره می‌برد که هر یک تجربه‌های قابل توجهی دارند. این مشاوران در تصمیم‌گیری‌ها و راهبرد‌های اقتصادی به او کمک می‌کنند تا سیاست‌های اقتصادی کارآمد و استراتژی‌های مالی مؤثر را اجرا کند. تجربیات و دانش این تیم مشاوره‌ای به بهبود تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌های اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

۱. علی طیب‌نیا

علی طیب‌نیا در تاریخ ۱۶ فروردین ماه سال ۱۳۳۹، در اصفهان و در یک خانواده مذهبی متولد شده است. طیب‌نیا همزمان با انقلاب اسلامی در رشته ریاضی مدرک دیپلم خود را دریافت کرد و با کسب رتبه ۱۶ کنکور در رشته اقتصاد دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت، انتخاب رشته ایشان به توصیه شهید بهشتی مبنی بر لزوم تحصیل در رشته اقتصاد انجام شد. او در دوران دانشگاه با همکاری دیگر دانشجویان نشریه داخلی جوان مسلمان را در دانشگاه تهران منتشر کردند و پس از تعطیلی دانشگاه‌ها در ایام انقلاب و نیز با توجه به انقلاب فرهنگی، دوران کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۴ به پایان رساند. پس از آن بلافاصله در کنکور کارشناسی ارشد حضور یافت و توانست با کسب رتبه یک وارد دانشگاه شود. او در سال ۱۳۷۶ برای شرکت در دوره دکترا اقدام کرد و با کسب رتبه یک، دوران دکترای اقتصاد دانشگاه تهران را سپری کرد و پایان‌نامه‌اش را در ارتباط با بررسی مساله تورم در ایران در دانشگاه لندن طی کرد.

علی طیب نیا در دولت مرحوم هاشمی و سیدمحمد خاتمی به طور پیوسته دبیر و مشاور کمیسیون اقتصادی دولت بود. در سال ۱۳۷۶ به عنوان معاون طرح و بررسی (امور اقتصادی) و معاون رییس جمهور وقت فعالیت کرد. پس از حذف مسئولیت معاونت رییس جمهور در امور اجرایی در دولت دوم سیدمحمد خاتمی، طیب‌نیا با عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی معاون اول رییس جمهور فعالیت خود در نهاد ریاست جمهوری را ادامه داد. او در این دوران همچنین عهده دار مسئولیت ستاد مدیریت بحران کشور بود. در سال ۱۳۸۴ او معاون امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی شد و بودجه‌های سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ با نظارت او تدوین شد. در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ علی طیب‌نیا نماینده رییس جمهور در شورای پول و اعتبار نیز بود و به صورت همزمان معاونت امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و عضو شورای اقتصاد کشور نیز بود. در سال ۱۳۹۲ با کسب بالاترین رای اعتماد وزرا در تاریخ جمهوری اسلامی ایران موفق شد به عنوان وزیر امور اقتصادی در کابینه حضور پیدا کند.

۲. مسعود کرباسیان

مسعود کرباسیان متولد سال ۱۳۳۰ در اصفهان است. در سال ۱۳۵۲ از موسسه عالی حسابداری، مدرک کارشناسی حسابرسی دریافت کرده و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی MBA را از دانشگاه اوکلاهماسیتی آمریکا در سال ۱۳۵۷ و مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه پیسلی اکاتلند را در سال ۱۳۸۲ اخذ کرده است، او همچنین در سال ۱۳۷۰ دوره مدیریت عالی را در مدرسه عالی «بنف» کانادا پشت سر گذاشته است. او سابقه تدریس در دانشکده علوم اقتصادی، دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

بیش از ۱۲ جلد کتاب به قلم وی منتشر شده است که ترجمه وی از استیگلیتز و بهاگواتی در خصوص جهانی شدن از مشهورترین آن‌ها است. کرباسیان دارای نشان درجه ۲ لیاقت و مدیریت، و نشان درجه ۲ خدمت است. کرباسیان در دوره وزارت علی طیب‌نیا معاون او بوده، و همچنین ریاست گمرک را در دولت یازدهم برعهده داشته است. از دیگر سوابق وی، معاون وزیر صنعت، معاون وزیر نفت در امور بازرگانی، معاون وزیر بازرگانی، مسئول کمیته بررسی عضویت ایران در سازمان جهانی تجارت را می‌توان نام برد. او در دولت دوازدهم حسن روحانی در مردادماه سال ۱۳۹۶ به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی به مجلس معرفی شده، و توانست رای اعتماد نمایندگان را به دست آورد، اما در جلسه استیضاح ۴ شهریور ماه سال ۱۳۹۷ موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشد.

۳. حسین عبده‌تبریزی

حسین عبده تبریزی در سال ۱۳۳۰ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۵۲، کارشناسی بازرگانی از مدرسۀ عالی بازرگانی و کارشناسی زبان انگلیسی از دانشگاه علامۀ طباطبایی دریافت کرد. در سال ۱۳۵۳، تحصیلات خود را رشتۀ مدیریت بازرگانی در مرکز مطالعات مدیریت ایران در سطح کارشناسی ارشد ادامه داد و تحصیلات عالی خود را در سطح دکترای رشتۀ امور مالی و بانکداری در مدرسۀ عالی بازرگانی منچستر در سال ۱۳۵۵ به پایان رساند. سابقۀ تدریس دکتر عبده به دهۀ ۵۰ بازمی‌گردد. از آن زمان تاکنون او در بسیاری از مؤسسات آموزش عالی، سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور استاد مدعو بوده است. دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامۀ طباطبایی و دانشگاه امام صادق (ع) تنها برخی از مؤسساتی است که دکتر عبده در آن‌ها به تدریس دانش مالی پرداخته است.

او هم‌چنین در مقاطعی از زمان عضو هیأت علمی تمام‌وقت مؤسسۀ عالی پژوهش در برنامه‌ریزی و توسعه، دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه علامۀ طباطبایی بوده است. حوزه‌های تحقیقاتی اخیر او شامل بررسی بحران مالی ۲۰۰۸، مدل‌های کنترل ریسک، نظارت بر بازار‌های سرمایه، نظریۀ ساختار سرمایه، تأمین مالی بخش مسکن و مالی رفتاری در بورس اوراق بهادار تهران و آخرین سمت او مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی از دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران تا هم‎اکنون است.

۴. سیدکامل تقوی‌نژاد

سیدکامل تقوی‌نژاد در سال ۱۳۴۳ در لنده، استان کهگیلویه و بویراحمد متولد شد. او مدیر اجرایی و بانکدار ایرانی است که از تیر ۱۴۰۱ با حکم رییس کل بانک مرکزی به عنوان رییس هیئت سرپرستی مؤسسه اعتباری نور منصوب شد و این مؤسسه در آذرماه ۱۴۰۲ به بانک ملی ایران انتقال یافت. او معاون توسعه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود و در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۴ با تأیید هیئت دولت، سیدکامل تقوی‌نژاد، مدیرعامل بانک سپه به ریاست سازمان امور مالیاتی کشور منصوب شد. طیب نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی در مراسم معارفه رییس کل جدید سازمان امور مالیاتی کشور، تقوی نژاد را از مدیران موفق و توانمند کشور در حوزه اقتصادی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به توانمندی و سابقه درخشان ایشان خصوصاً موفقیت‌های به‌دست آمده در بانک سپه، مسئولیت جدید به وی داده‌ شد. تقوی‌نژاد پیش از این در سمت‌های اجرایی معاونت در وزارت‌خانه‌های امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون در دولت خاتمی، رییس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان، مدیرکل در مجموعه وزارت کشور، وزارت جهاد سازندگی و سازمان ثبت احوال کشور، فعالیت کرده است. وی همچنین در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران نامزد شده بود که صد و هفتاد هزار رأی به دست آورد و از ورود به مجلس بازماند.

۵. زهره عالی‌پور

زهره عالی‌پور در ۸ آبان ۱۳۴۴ در شهرستان مسجد سلیمان به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطۀ خود را در شهر اهواز به پایان رساند و در ۱۳۶۲ با دریافت دیپلم اقتصاد از دبیرستان حضرت فاطمۀ زهرای این شهر، فارغ‌التحصیل شد. عالی‌پور پس از شرکت در کنکور سراسری و قبولی در رشتۀ اقتصاد نظری در دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه تهران، عازم این شهر شد. او در ۱۳۶۸ موفق به اخذ مدرک کارشناسی از این دانشگاه شد و در ۱۳۸۰ مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز از مرکز مدیریت دولتی تهران و در رشتۀ مدیریت مالی کسب کرد. او در همان دهه تحصیلات خود را در مقطع دکتری در کشور سوییس ادامه داد تا آنکه در ۱۳۹۰ به اخذ مدرک دکتری در رشتۀ مدیریت اقتصادی نائل آمد.

عالی‌پور در تمام این دوران و تا پیش از انتخاب به‌عنوان فرماندار شهرستان شمیران، افزون بر تحصیل، چندین مسئولیت دولتی را برعهده داشت؛ مسئولیت واحد آمار و اطلاعات تعاونی معاونت‌های تولیدی و عمرانی گسترش وزارت کشور، کارشناس اقتصادی وزارت تعاون، ریاست اداره‌های تحقیقات اقتصاد کلان و اقتصاد بازرگانی وزارت تعاون، مدیریت کل دفتر اقتصادی و برنامه‌ریزی و مدیریت کل آمار و اطلاعات این وزارتخانه، جانشینی معاون طرح و برنامۀ وزیر تعاون، ریاست دبیرخانۀ برنامۀ سوم توسعۀ بخش تعاون، همچنین عضویت و ریاست در بسیاری از شوراها، کمیسیون‌ها و کمیته‌های وزارت تعاون، نمایندگی معاونت گسترش وزارت کشور در شورای فرهنگی اجتماعی زنان، نمایندگی وزارت تعاون در شورای فرهنگی اجتماعی زنان و نمایندگی این وزارتخانه در مرکز مشارکت امور زنان ریاست جمهوری به مدت هشت سال، از عمده‌ترین مشاغل عالی‌پور در طی این دو دهه از فعالیت او به شمار می‌آید.

او در سال ۱۳۷۶ از سوی استانداری تهران برای همکاری در سمت فرماندار شهرستان شمیران دعوت شد، اما با وجود تلاش‌های خاتمی مبنی بر حضور و مشارکت زنان در عرصۀ فعالیت‌های اجتماعی، این مسئله مسکوت ماند. در دورۀ دوم ریاست جمهوری خاتمی، بار دیگر مسئلۀ انتخاب نخستین فرماندار زن در طول دوران حیات وزارت کشور، مطرح شد. در آن زمان، عالی‌پور که در سمت مدیر کلی اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون به فعالیت مشغول بود، با وجود همۀ حساسیت‌ها در انتخاب یک زن در سمت فرماندار، به‌سبب برخورداری از سوابق طولانی مدیریتی در وزارتخانه‌های کشور و تعاون و پس از انجام مذاکراتی با استانداری تهران و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تأکید آن‌ها بر حضور زنان در رده‌های بالاتر مدیریتی، برای خدمت در این سمت برگزیده شد.

۶. سیدمالک حسینی

سیدمالک حسینی، مشاور سابق وزیر اقتصاد و رییس پیشین مرکز اطلاع‌رسانی از دوره وزارت علی طیب‌نیا به عنوان یکی از جوان‌ترین مدیران ارشد به دولت پیوست. بررسی دانش و کارنوشت مدیریتی حسینی ۴۰ ساله که در مقطع دکتری مدیریت تحصیل می‌کند موجب افزایش امیدواری‌ها به ارتقای سطح همکاری و مشارکت‌جویی نخبگان و تشکل‌های اجتماعی در حوزه فعالیت‌های مرتبط این سازمان است و این امر را به خوبی می‌توان از انعکاس مثبت این انتصاب در سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های اجتماعی و رسانه‌ای دریافت. دبیری شبکه ملی تشکل‌های غیردولتی جوانان، ریاست شورای موسسین خانه سازمان‌های غیردولتی ایران، مدیریت پروژه ایران آینده در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، همکاری با مرکز مطالعات شهرداری تهران و مرکز تشکل‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در کنار مسئولیت‌های متعدد فرهنگی و رسانه‌ای از دیگر سوابق او محسوب می‌شود.

۷. غلامرضا سلیمان‌امیری

غلامرضا سلیمانی امیری، متولد ۱۳۳۷ در شهر امیرکلا، استان مازندران است. او پس از عبدالناصر همتی، رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران شد. او دارای دکترای حسابداری از دانشگاه تهران و دانشیار گروه حسابداری دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا است که تاکنون ۳۹ مقاله از او در مجلات علمی به چاپ رسیده است. سلیمانی در دولت اصلاحات مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بود. همچنین مدیر عاملی شرکت سرمایه گذاری غدیر را در کارنامه خویش دارد. عضویت در هیئت مدیره شستا و ریاست هیئت مدیره بانک پارسیان از دیگر سوابق اجرایی او است. هیئت وزیران در جلسه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ که به ریاست حسن روحانی برگزار شد، به غلامرضا سلیمانی امیری به عنوان رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران رأی اعتماد داد. رییس‌جمهور در این جلسه رییس کل جدید بیمه مرکزی را به گسترش چتر حمایتی بیمه و پوشش کامل آن در حوادث طبیعی و غیرمترقبه و نیز بهره‌گیری از نیرو‌های جوان و خلاق و تحول در این صنعت از طریق گسترش شفافیت و رقابت توصیه کرد. سلیمانی امیری در دوران ریاست خویش بر بیمه مرکزی با حضور در کلاب هاوس به سولات کاربران این رسانه ارتباطی پاسخ داد. در این جلسه که سه ساعت به طول انجامید دیجیتالی کردن صنعت بیمه را مهمترین محور فعالیت خویش دانست.

۸. شاپور محمدی

شاپور محمدی متولد اول شهریور۱۳۵۳، شهرستان خدابنده، استان زنجان است. او رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، معاون پیشین اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران، دکتری اقتصادسنجی و توسعه، عضو هیئت علمی (دانشیار) و مدیر گروه مدیریت مالی و بیمه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است و هم اکنون رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران است. او پس از کناره‌گیری محمد فطانت‌فرد به این مقام رسید.

۹. ابراهیم شیخ

ابراهیم شیخ در سال ۱۳۵۳ متولد شد. او دارای مدارک تحصیلی کارشناس مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی، کارشناس ارشد مدیریت دولتی با گرایش تشکیالات و روش‌ها از دانشگاه شهید بهشتی، کسب درجه ممتاز و شاگرد اول دانشگاه در کارشناسی ارشد، کسب درجه دکترای مدیریت دولتی با گرایش مدیریت توسعه و کسب از دانشگاه علامه طباطبائی سابقه فعالیت‌های اجرائی است.

ابراهیم شیخ سوابق کاری فراوانی دارد از جمله معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، رییس کمیسیون انتصابات شهرداری تهران، عضو اصلی هیأت رسیدگی به تخلفات اداری شهرداری تهران، عضو و رییس هیأت مدیره صندوق بازنشستگی شهرداری تهران، عضو هیأت امنای صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران، رییس هیات مدیر شرکت هادیان شهر، عضو هیأت مدیر مرکز بازرگانی ایران وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، عضو و نایب رییس کمیته‌ی تدوین استاندارد‌های منابع انسانی کشور، عضو کمیته‌ی تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی، مشاور پارلمانی مجلس شورای اسلامی، مدیر توسعه منابع انسانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع، قائم مقام مدیریت توسعه منابع انسانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، کارشناس ارشد و ریس اداره برنامه ریزی و آموزش در سازمان گسترش، مشاور ریاست دانشگاه علامه طباطبائی و مدیر دانشجویی دانشگاه، عضو و دبیر کنفرانس توسعه منابع انسانی، عضو کمیته علمی و رییس کمیته مدیران کنفرانس بین المللی مدیریت، ۴۳ ماه در پست‌های دبیر دفتر هیات رییس مدیر کل مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و مسئول واحد فرهنگی و اجتماعی گروه‌های تخصصی، مسئول پروژه راه اندازی کانون مدیران صنعتی ایران و انجمن مدیریت منابع انسانی ایران، ارزیاب حرفه‌ای کانون ارزیابی مدیران، انجام بیش ۳۰۰۰ مصاحبه و ارزیابی شایستگی محور برای کانون‌های ارزیابی و...

از دیگر مشاوران اقتصادی مسعود پزشکیان می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

امین محمدزاده
ابوالفضل کاظمی‌زاد
محمد مسیحی (معاون سابق درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی) 
محمد ماجد

ارسال نظرات
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون