کد خبر: ۵۴۱۸۹
۱۹:۲۱ -۲۱ تير ۱۴۰۳
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با نشان تجارت مطرح کرد

برای اصلاح ساختار بودجه شاید نیاز باشد ریاضت اقتصادی را هم تحمل کنیم

غلامحسین زارعی، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر برای ناترازی فکری اساسی شد، قطعاً نقدینگی هم کاهش پیدا خواهد کرد و اگر برای آن چاره‌ای پیدا نکنیم، مجبوریم نقدینیگی را افزایش دهیم. اصلاح ساختار بودجه در سال‌های اخیر به طور جدی صورت نگرفت. هرچند در این بخش، کار‌هایی شد، ولی اگر به صورت علمی اکثر چالش‌های آن را برطرف می‌کردیم، تا این اندازه بین منابع و مصارف، فاصله نمی‌دیدیم.

کسری بودجه و تورم

نشان تجارت - محمد آیتی: غلامحسین زارعی، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس درباره چرایی کسری بودجه در دولت‌ها به نشان تجارت گفت: وقتی فردی مسئولیت را می‌پذیرد، باید خود را در جنگ بین شعار و واقعیت تعریف کند.

وی افزود: زمانی که مدیر شعار می‌دهد، اما در میدان عمل موفق نیست، حتماً اشرافیت کامل بر روی کار ندارد. اگر فرد بداند قرار است چه جایگاهی را بپذیرد و اگر پذیرفته باشد، شان آن را بداند، قطعاً هر حرفی را به زبان نمی‌آورد. در ناترازی بودجه، تنها یک مولفه دخیل نیست.

نماینده دشتی و تنگستان تصریح کرد: آقای دکتر پزشکیان رییس‌جمهور منتخب ایران شدند و از این‌رو از ایشان می‌خواهم که اولویت اول‌شان، موضوعات اقتصادی و جلوگیری از کسری بودجه باشد که ان‌شاا... تورم بیش از این مردم را اذیت نکند. متاسفانه آنچه تحت عنوان چالش در اقتصاد کشور می‌بینیم، به واسطه ناترازی بین منابع و مصارف است.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اگر برای ناترازی فکری اساسی شد، قطعاً نقدینگی هم کاهش پیدا خواهد کرد و اگر برای آن چاره‌ای پیدا نکنیم، مجبوریم نقدینیگی را افزایش دهیم. اصلاح ساختار بودجه در سال‌های اخیر به طور جدی صورت نگرفت. هرچند در این بخش، کار‌هایی شد، ولی اگر به صورت علمی اکثر چالش‌های آن را برطرف می‌کردیم، تا این اندازه بین منابع و مصارف، فاصله نمی‌دیدیم. این کار هم فقط به دوش یک قوه نیست و هر سه قوه باید پای کار بیایند، هرچند وظیفه قوای مجریه و مقننه در این بین پررنگ‌تر است.

وی گفت: حتی در اصلاح ساختار بودجه شاید نیاز باشد ریاضت اقتصادی را هم تحمل کنیم و از این‌رو باید مردم را همراه کرد. از طرفی ما در کشور در موضوع حمایت از تولیدکننده مشکل داریم. از سوی دیگر، ما در توزیع و مصرف هم ایراد داریم. گاهی محصول تولید می‌شود، اما به دلیل مشکلاتی که در کار هست، به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: هم در تقویت بازار‌های داخلی مشکل داریم و هم گاهی با گذاشتن محدودیت‌های وارداتی، فضای رقابت را در داخل می‌گیریم. بوروکراسی پیچیده، خلاء‌های قانونی، عدم‌تامین زنجیره مالی تولید، عدم‌بازاریابی مناسب برای صادرات محصولات‌مان و... کار اقتصاد کشور و معیشت مردم را در دست‌انداز انداخته است. معتقدم باید متخصصان اقتصاد در کانون‌های تصمیم‌گیری حضور جدی داشته باشند، ولی یادمان باشد که اگر فردی تنها علم اقتصاد را فرا گرفته باشد و کار اجرایی نکرده باشد، خیلی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون