کد خبر: ۴۶۵۶۸
۱۰:۵۲ -۱۴ فروردين ۱۴۰۲
حسن لطفی گفت: آیا در دنیای پیشرفته الکترونیکی امروز، نباید همه هزینه‌های جاری کشور را از یک سامانه متمرکز پرداخت کنیم؟ همه پول‌ها و درآمد‌ها باید در خزانه جمع شوند و هزینه‌های جاری کشور مثل حقوق‌ها از آن‌جا پرداخت شوند. اگر همین یک کار را دولت انجام بدهد، نه نیاز به سازمان برنامه و بودجه داریم و نه نیاز به سازمان اداری و استخدامی است.

اصلاح ساختار بودجه

نشان تجارت - محمد آیتی: لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، در آخرین لحظات سال ۱۴۰۱ به تصویب نهایی رسید، موضوعی که صدای برخی نمایندگان همسو با دولت را هم درآورد؛ به طوری که فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در این رابطه گفته بود کمبود وقت در بررسی لایحه بودجه باعث شد نتوانیم بودجه را آن‌طور که و باید و شاید، پخته‌تر کنیم.

اما فارغ از این موضوع، پرسش اصلی این است که دولت سیزدهم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، روی به اصلاح ساختار بودجه که یکی از اصلی‌ترین مطالبات کشور است، آورد؟

حسن لطفی، نماینده رزن در این باره گفت: دولت سیزدهم نه تنها اصلاح ساختار بودجه را انجام نداد، بلکه ساختار قبل را هم مختل کرد. ما دو بودجه داریم؛ بودجه جاری و بودجه عمرانی. همه کارشناس‌ها و حتی خود دولتی‌ها می‌گویند که ۸۲ الی ۸۳ درصد سهم بودجه، به هزینه‌های جاری تخصیص داده می‌شود و نهایتاً ۲۰ درصد به بخش‌های عمرانی می‌رسد.

وی افزود: آیا در دنیای پیشرفته الکترونیکی امروز، نباید همه هزینه‌های جاری کشور را از یک سامانه متمرکز پرداخت کنیم؟ همه پول‌ها و درآمد‌ها باید در خزانه جمع شوند و هزینه‌های جاری کشور مثل حقوق‌ها از آن‌جا پرداخت شوند. اگر همین یک کار را دولت انجام بدهد، نه نیاز به سازمان برنامه و بودجه داریم و نه نیاز به سازمان اداری و استخدامی است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: اگر این کاری که بنده اشاره کردم، انجام شود، بیش از ۸۰ درصد بودجه کشور که در بخش جاری هزینه می‌شود، ساماندهی خواهد شد، ولی دولت تا الان قدمی برنداشته است و نمی‌خواهد که حقوق‌ها را به صورت متمرکز پرداخت کند.

لطفی اظهار داشت: مجلس هر سال احکامی را در قانون بودجه تعیین می‌کند، ولی دولت به هیچ کدام تا امروز عمل نکرده است، چون در آخر، ابتکار عمل دست دولت است. ما سابقه این کار را داریم که اگر بخواهیم می‌توانیم کاری را انجام دهیم و مسیر نادرست را پایان و اصلاحات انجام دهیم، ولی دولت همکاری نمی‌کند.

وی گفت: در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی حقوق ۳.۵ میلیون نفر را از یک سامانه پرداخت می‌کند یعنی هیچ استانی به تنهایی، خودش حقوقی پرداخت نمی‌کند. مردم در همه استان‌ها، کار‌های بازنشستگی خود را انجام و اطلاعات را وارد سامانه می‌کنند، ولی پرداخت‌کننده که سازمان تامین اجتماعی کشور است از یک سامانه این کار را انجام می‌دهد.

نماینده رزن یادآور شد: پرداخت هزینه‌های جاری کشور در خزانه هم باید یک سامانه متمرکز داشته باشد. نباید این‌طور باشد که هر دستگاه، حقوق کارمندانش را بگیرد و بعد ببرد به آن‌ها پرداخت کند. ما می‌گوییم دولت سامانه متمرکزی درست کند و همه دستگاه‌های اجرایی را به آن وصل کند و مثلاً ۲۰ تا ۲۵ام هر ماه زمان بگذارد تا افراد هر تغییراتی که می‌خواهند روی سایت اعمال کنند و ۲۵ تا ۳۰ام ماه هم کل حقوق‌ها پرداخت شود.

لطفی افزود: این روالی که من گفتم، انجامش اصلاً کار سختی نیست و باعث می‌شود که از اسراف و حیف و میل شدن‌ها جلوگیری شود و سالیانه ۳۰ الی ۴۰ هزار میلیارد تومان به نفع دولت خواهد بود. پس از آن، می‌توانیم روی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم، ولی اینکه چرا دولت این کار را انجام نمی‌دهد قطعاً تعارض منافع در آن وجود دارد که عملی نمی‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: الان اگر این موضوع را به دولتی‌ها بگوییم می‌گویند ما هزینه‌های جاری را از خزانه پرداخت می‌کنیم. بله شاید همین‌طور باشد، ولی به این صورت که اول هر دستگاهی جداگانه پولش را از سازمان برنامه و بودجه می‌گیرد و بعد می‌برد خزانه و از آن‌جا پرداخت می‌کند. ما می‌گوییم نباید به این صورت اجرا شود. پول‌ها در همان خزانه بماند و به طور مثال نمایندگان و همه دولتی‌ها از همان خزانه به صورت مستقیم حقوق بگیرند. باید همان‌طور که درآمد‌ها به خزانه می‌آید، هزینه‌ها نیز از خزانه به صورت متمرکز پرداخت شود.

منبع: اقتصاد۲۴

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون