کد خبر: ۵۳۴۸۷
۰۶:۰۰ -۱۴ خرداد ۱۴۰۳
مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران خبر داد؛

میدان گازی آرش در خلیج فارس در دام سیاست گرفتار شد

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: تنها عاملی که باعث عدم بهره برداری ایران از میدان گازی آرش در خلیج فارس شده، مسائل سیاسی و ادعا‌های طرفی است که در این میدان با ایران سهیم است.

میدان گازی آرش در خلیج فارس در دام سیاست گرفتار شد

نشان تجارت - حمیدرضا گلپایگانی در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه خدمات فنی و تخصصی حفاری با شرکت عملیات اکتشاف نفت، افزود: فارغ از مباحث حقوقی و سیاسی طرف‌های ذینفع در میدان گازی مشترک آرش، ایران برای بهره برداری از منابع نفت و گاز این میدان، محدودیت فنی ندارد.

ذخیره گاز طبیعی میدان آرش ۲۰ تریلیون فوت مکعب و ذخیره نفت خام این میدان ۳۱۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود که چهل درصد این ذخایر، سهم ایران است.

این میدان گازی مشترک که عرب‌ها به آن الدوره به معنی مروارید می‌گویند، سابقا فقط بین ایران و کویت مشترک بود، اما اکنون در نتیجه توافقات مرزی بین کویت و عربستان، شریک سومی هم مدعی بهره مندی از منابع میدان آرش شده و آن عربستان است.

عربستان و کویت در تفاهم نامه ۲۰۱۹ عملا ایران را از این میدان کنار گذاشتند. این تفاهم نامه با واکنش ایران مواجه شد مبنی بر این که هرگونه بهره‌برداری از میدان آرش باید با هماهنگی هر سه کشور انجام شود.

جواد اوجی وزیر نفت نیز تاکید کرد مطالعات جامع میدان مشترک آرش با حفاری چاه اکتشافی و انجام لرزه‌نگاری تکمیل شده و با نصب پایه، عملیات حفاری آغاز خواهد شد.

همچنین به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، ایران برای آغاز حفاری در میدان مشترک آرش، آمادگی کامل دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون