کد خبر: ۵۳۴۰۶
۱۱:۳۴ -۱۰ خرداد ۱۴۰۳

انواع روش های سرمایه گذاری در ایران کدام اند؟

در این مقاله به انواع روش های مختلف سرمایه گذاری، می‌تواند در حوزه خرید و فروش طلای فیزیکی باشد یا طلای غیرفیزیکی. البته شما میتوانید درزمینه مسکن، زمین و خودرو هم به سرمایه‌گذاری بپردازید. اما این روش‌ها به سرمایه اولیه کلانی نیاز دارد و برای همه مناسب نیست.

نشان تجارت - آگاهی از روش های مختلف سرمایه گذاری در دنیای امروز که وضعیت اقتصادی وخیم است و همگی با رشد تورم مواجه هستیم، کمک می‌کند تا ارزش پول خود را در آینده حفظ کنیم و از دارایی‌های خود حفاظت به عمل آوریم.

سرمایه‌گذاری در ایران، با روش‌های مختلفی انجام‌پذیر است که هریک از آن‌ها دارای ریسک و بازدهی‌های مختلفی هستند. به همین دلیل، شما برای حفاظت از دارایی‌های خود باید از دانش و اطلاعات کافی در بازار هدف برخوردار باشید. ما در این مقاله، چندی از بهترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری را معرفی کردیم. بخوانید و تصمیم بگیرید که قدم‌گذاشتن در کدام مسیر برای شما سودمندتر است؟

چرا طلا برای سرمایه گذاری پیشنهاد می شود؟

عدم ثبات اقتصادی باعث گرایش خیلی از مردم به‌سمت سرمایه‌گذاری در بازار طلا شد. شاید به‌نظر خیلی از افراد این بازار در کوتاه‌مدت بی‌ثبات باشد اما در بلندمدت ارزش خود را به‌شکلی قابل توجه حفظ می‌کند. همچنین طلا به‌دلیل قدرت نقدشوندگی بالا از محبوبیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری برخوردار است. پس با توجه به شرایط تورم کنونی، طلا به‌خوبی ارزش دارایی‌های شما را حفظ می‌کند.

روش های مختلف سرمایه گذاری در طلا

اگر تصمیم خود را گرفته‌اید و می‌خواهید به بازار طلا وارد شوید، بهتر است بدانید که 2 راه پیش رو دارید. سرمایه‌گذاری فیزیکی و سرمایه‌گذاری غیرفیزیکی. طبق مقاله منتشر شده در سایت نمناک شما با قدرت بودجه خود می‌توانید یکی از انواع روش های مختلف سرمایه گذاری در طلا را انتخاب کنید.

سرمایه گذاری فیزیکی در طلا

خرید فیزیکی طلا و سکه از گذشته‌های دور بین مردم رایج‌ بود. این روش نیازی به تجربه و تخصص فراوانی ندارد. اما ممکن است نگهداری طلای فیزیکی برای برخی افراد سخت و پرخطر باشد. شما در این روش چند گزینه برای انتخاب دارید که عبارت‌اند از:

سرمایه گذاری در طلای نو زینتی

طلای زینتی علاوه‌بر حفظ ارزش پول شما امکان استفاده شخصی را هم می‌دهد. اما اگر قصد شما سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است، به‌سراغ این روش نروید؛ چون در زمان خرید هزینه‌های مازاد بر اصل طلا مانند اجرت ساخت، مالیات و سود طلا فروش به قیمت کالا افزوده، و هنگام فروش از قیمت آن کسر می‌شود.

سرمایه گذاری در طلای دست دوم

یکی دیگر از روش های مختلف سرمایه گذاری، خرید طلای دست‌دوم است. طلای دست‌دوم به طلایی گفته می‌شود که ازطرف مصرف‌کننده فروخته شده و توسط مغازه‌دار خریداری می‌شود.

برای خرید طلای دست‌دوم، نیازی به پرداخت اجرت ساخت ندارید. همچنین می‌توانید از آن برای مصارف شخصی هم بهره ببرید. یعنی علاوه‌بر سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول شما، امکان استفاده زینتی هم دارد.

سرمایه گذاری در طلای آب شده

طلای آب‌شده حاصل آب‌کردن طلاهای آسیب‌دیده و غیرقابل‌فروش در کوره‌های ریخته‌گری است. شما در این روش فقط قیمت طلای خام را می‌پردازید. نه مالیاتی به آن تعلق می‌گیرد و نه اجرت ساخت. در این راهکار می‌توانید با کم‌ترین سرمایه وارد بازار شوید.

سرمایه گذاری سکه

با توجه به رشد تورم در کشور، قیمت سکه هم به‌صورتی روزافزون درحال افزایش است. ازآنجایی‌که این کالا اجرت ساخت و مالیات ندارد و کمیسیون و کارمزد فروشنده هم خیلی پایین است، راهکار خوبی برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود.

سرمایه گذاری غیرفیزیکی در طلا

در این روش، دیگر نیازی نیست نگران نگهداری و امنیت طلاهای موجود در منزل خود باشید. در سرمایه‌گذاری غیرفیزیکی، شما با بازارهای مالی سروکار دارید و باید از تخصص کافی در این زمینه برخوردار باشید. روش های مختلف سرمایه گذاری در طلای غیرفیزیکی شامل موارد زیر است:

صندوق ‌های سرمایه گذاری در طلا (ETF طلا)

این صندوق نوعی سرمایه‌گذاری در بورس است که به حفظ ارزش 70درصد دارایی افراد روی گواهی سپرده سکه طلا و 20درصد هم روی اوراق مبتنی‌بر سکه طلا می‌پردازد. میزان سودی که در این سرمایه‌گذاری خواهید داشت، به 2 عامل قیمت دلار و قیمت اونس جهانی وابسته است.

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

یک رمز ارز با پشتوانه طلا دارای ثبات بیشتری نسبت به سایر رمز ارزهاست. سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال قابلیت انتقال آسان دارد؛ ارزش آن با قیمت فیزیکی طلا برابر است و در هنگام سقوط سایر ارزهای دیجیتال، این رمز ارز همچنان ارزش خود را حفظ می‌کند.

سرمایه گذاری خرید طلا در بازار فارکس

یکی دیگر از روش های مختلف سرمایه گذاری غیرفیزیکی طلا ازطریق بازار فارکس است که با نماد (XAU) شناخته می‌شود. در این بازار تغییر قیمت‌ها براساس اونس جهانی صورت می‌گیرد. در فارکس، افراد امکان معامله اهرمی را هم دارند؛ بدین صورت که می‌توانند چندین برابر پول خود سرمایه‌گذاری کنند و وقتی که سود می‌کنند، سرمایه آن‌ها چندین برابر شود.

روش های مختلف سرمایه گذاری خارج از محدوده خرید طلا

هر فردی با آگاهی از افق سرمایه‌گذاری و سطح ریسک‌پذیری خود، مختار است که شیوه‌های مختلفی را برای حفظ ارزش پولی که دارد انتخاب کند. اگر به هر دلیلی دوست ندارید به بازار طلا وارد شوید، شیوه‌های دیگری هم برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سرمایه گذاری در بازار خودرو

در کشورهای توسعه‌یافته، خودرو صرفا یک کالای مصرفی است اما در ایران به‌دلیل رشد تورم و ممنوعیت واردات کالاهای خارجی، خرید و فروش خودروی نو و دست‌دوم، مشارکت در تولید آن، پیش‌خرید و خرید سهام خودرو، روش‌هایی برای سرمایه‌گذاری هستند.

سرمایه گذاری در ملک و زمین

بازار مسکن و زمین، جزء سرمایه‌گذاری‌های کم‌نوسان است؛ چون تغییرات قیمتی آن در طولانی‌مدت رخ می‌دهد. البته برخی هم بر این عقیده استوار هستند که در سال‌های اخیر با توجه به رشد روزافزون قیمت مسکن، سرمایه‌گذاری در این بازار می‌تواند سودمند و کم‌ریسک باشد.

اگر قصد انتخاب این روش را برای حفظ دارایی‌های خود دارید، باید سرمایه کلانی در جیب داشته باشید و در زمان مناسبی هم اقدام کنید. مثلا طبق گفته برخی تحلیل‌گران، بهترین موقعیت برای خرید زمین و مسکن، زمان رکود و ثبات بازار است.

جمع‌بندی

روش‌ های مختلف سرمایه گذاری را به خوبی شناختید؟ کدام‌یک از آن‌ها با شرایط شما هم‌خوانی بیشتری دارد؟ می‌دانید که سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود است که البته گاهی اوقات نیز با ضرر و زیان همراه می‌شود. این احتمال وجود دارد که شما با یک سرمایه‌گذاری نامناسب نه‌تنها درآمدی به‌دست نیاورید، بلکه تمام سرمایه‌تان هم نابود شود.

شرایط خود را به‌خوبی بسنجید و ببینید که سطح آگاهی شما برای سرمایه‌گذاری در کدام روش مناسب‌تر است. همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که امروز اغلب افراد ترجیح می‌دهند دارایی خود را با خرید طلا چه به‌صورت فیزیکی یا غیرفیزیکی حفظ کنند؛ چون این بازار همیشه سود خوبی به آن‌ها می‌دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون