کد خبر: ۵۲۲۸۷
۰۹:۳۱ -۱۹ فروردين ۱۴۰۳
طبق آخرین نرخ‌های بازار طلا، در لحظه این گزارش هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان قیمت دارد. سکه امامی نیز به رغم رشد ۶ میلیونی در یک هفته گذشته ازظهر روز شنبه، ۱۸ فروردین در روند نزولی کندی قرار گرفته و ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود، قیمتی که به گفته «محمد کشتی‌آرای» عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران غیر منطقی است، چرا که حباب آن از ابتدای اسفند رشد دو برابری داشته است.

رشد ۲ برابری حباب سکه از ابتدای اسفند/ امکان کاهش قیمت طلا وجود دارد؟

نشان تجارت - پایان تعطیلات نوروز با رشد طوفانی قیمت‌ها در بازار طلا همراه شد، روندی که البته خود به آهستگی در حال انجام بود، اما درگیری کشور در بحران‌های سیاسی منطقه به آن سرعت داد. این روند در اولین روز هفته نیز ادامه داشت و قیمت طلای ۱۸ عیار مرز‌های جدیدی را در نوردیده و درفاصله یک ماه افزایش نیم میلیونی به ازای هر گرم را رقم زده است. در این مسیر علاوه بر افزایش قیمت دلار، انس جهانی طلا نیز هم افزایی می‌کند. از همین رو حتی اگر دلار نیز کاهش یابد، نرخ جهانی طلا به قوت خود باقی است.

بر این اساس در لحظه تنظیم این گزارش هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان قیمت دارد. سکه امامی نیز به رغم رشد ۶ میلیونی در یک هفته گذشته ازظهر روز شنبه، ۱۸ فروردین در روند نزولی کندی قرار گرفته و ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود، قیمتی که به گفته «محمد کشتی‌آرای» عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران غیر منطقی است، چرا که حباب آن از ابتدای اسفند رشد دو برابری داشته است.

اتفاق غیرمنتظره در بازار طلا

محمد کشتی آرای در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: شرایط بازار امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است. اتفاقی که انتظارش نمی‌رفت این بود که قیمت اونس جهانی در در دو هفته اخیر رکورد زد. البته این روند از اواسط پارسال یعنی مهرماه شروع شد. زمانی که جنگ خاورمیانه بالا گرفت و قیمت جهانی طلا به بالای ۲ هزار دلار رسید؛ اما از قبل از عید تا الان تشدید تحولات خاورمیانه و از طرفی کاهش نرخ بهره در آمریکا توسط فدرال رزرو سبب شد طلا رشد زیادی داشته باشد. در این مدت افزایش تقاضا در بازار‌های جهانی نیز اتفاق افتاده و این افزایش تقاضا سبب شده قیمت جهانی طلا برای اولین بار به رقم ۲ هزار و ۳۳۰ دلار برسد.

رشد ادامه‌دار قیمت‌ها در بازار طلا

او با اشاره به وضعیت بازار داخلی کشور توضیح می‌دهد: در بازار داخلی از قبل عید با توجه به نرخ تورم و فعل وانفعالات اقتصادی افزایش تقاضا بابت خرید سکه و بعد افزایش خرید و افزایش تقاضا برای خرید ارز، باعث شد که قیمت ارز هم افزایش پیدا کند. با دو عامل قیمت ارز و قیمت جهانی در مجموع رقم‌های بالایی در بازار طلا ثبت رسید. امروز هم که بازار شروع به کار کرده تعدیل قیمتی صورت نگرفته و همچنان قیمت‌ها در حال ثبت رکوردهای جدید است.

رشد تقاضا؛ اهرم سوم گرانی طلا

روند رو به رشد بازار‌های دارایی در حالی رقم می‌خورد که ارزش ریال به سرعت در حال سقوط است و این مسئله میل به سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها را تشدید می‌کند. بازار طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست و با بالا رفتن قیمت به نظر می‌رسد سمت تقاضا نیز تکانی به خود داده است.

این عامل دیگری است که کشتی آرای به آن اشاره و توضیح می‌دهد: با افزایش تقاضا و افزایش درخواستی که در بازار به وجود آمد باعث شد که حباب سکه به ۲ برابر افزایش پیدا کند. در اوایل اسفند حباب سکه در محدوده ۵ میلیون و ۲۰۰ تا ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود، ولی الان نزدیک ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. این رقم خیلی زیاد و غیر منطقی است که در دو سال اخیر بی سابقه بوده است.

رشد ۲ برابری حباب سکه از ابتدای اسفند/ امکان کاهش قیمت طلا وجود دارد؟

آن طور که این فعال بازار طلا توضیح می‌دهد قیمت ارز یک قیمت پایه است و به همان میزانی که قیمت ارز کاهش پیدا بکند به همان درصد هم قیمت طلا کاهش پیدا خواهد کرد. اما به گفته وی بازار طلا تحت تاثیر قیمت جهانی نیز هست که این مورد دست بانک مرکزی نیست. قیمت جهانی طلا مربوط به مسائل اقتصادی دنیاست. در حال حاضر طلای ۱۸ عیار حباب ندارد و طلا قیمتش واقعی است، یعنی کاملا با اونس ۲ هزار و ۳۳۰ دلار و قیمت ارز منطبق است، اما در مورد سکه با کاهش نرخ دلار، حباب آن نیز کاهشی خواهد شد.

در شرایط فعلی عرضه سکه می‌تواند اثرگذار باشد؟

عرضه سکه در مرکز مبادله طلا و ارز کشور اواخر سال قبل به اجرا درآمد و قرار بود بازوی نهاد سیاستگذار برای کنترل نرخ ارز و از بین بردن حباب سکه باشد. از جمله انتقاد‌هایی که به آن وارد می‌شد هددرفت منابع طلای بانک مرکزی بود. اما پس از اجرای آن یکی از ایراد‌های جدی نحوه قیمت‌گذاری در این نهاد بود که تفاوتی با بازار آزاد نداشت. بانک مرکزی عملا با عرضه سکه به نرخ بازار آزاد، دلار بالای ۹۰ هزار تومان را به رسمیت شناخت و بر خلاف هدفش اقدام کرد.

روز یکشنبه اولین جلسه حراج سکه در سال جدید است. آیا این سیاست در شرایط التهاب بازار می‌تواند کمک کننده باشد؟ محمد کشتی آرای در پاسخ به این سوال به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: طبیعتا با توجه به اینکه در سال گذشته ما واردات طلا زیاد داشتیم حراج‌های شمش طلا و سکه از طلا‌هایی که وارداتی هست انجام گرفته و ربطی به خزانه ندارد؛ بنابراین می‌تواند برای تعدیل قیمت مناسب باشد و یک عامل مثبت خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون