کد خبر: ۵۲۲۱۰
۰۷:۰۰ -۱۶ فروردين ۱۴۰۳
کارشناس بازار سکه و طلا گفت: اخبار تحولات سیاسی باعث تقویت روند افزایش قیمت دلار شده است؛ از همین رو افزایش همزمان نرخ انس جهانی طلا و افزایش قیمت دلار در بازار آزاد موجب جهش قیمتی در بازار طلا و سکه می‌شود.

سیاست بانک مرکزی

نشان تجارت - تنش جدید قیمت‌ها از ابتدای آغاز به کار بازار سکه و طلا درسال جاری، بالا گرفت. از افزایش قیمت دلار و وارد شدن به کانال ۶۴ هزار تومان تا گذر قیمت سکه از مرز ۴۳ هزار تومان!

البته برخی در این روز‌ها تحولات سیاسی برون مرزی را عاملی برای گرانی دلار و سکه در بازار داخلی می‌دانند در حالی که این ترفند دولت‌ها همواره در هر سال تکرار شده و موضوع خالی کردن جیب‌های مردم راهکاری برای جبران کسری‌های پیش روست.

سهراب اشرفی، کارشناس بازار سکه و طلا درباره افزایش قیمت طلا و سکه در روز‌های اخیر به اقتصاد ۲۴ گفت: دو فاکتور مهم تاثیرگذار بر بازار طلا، قیمت دلار در داخل کشور و همچنین نرخ انس جهانی طلا است. قیمت جهانی طلا در روز‌های گذشته در حال رکورد زدن است.

کارشناس بازار سکه و طلا ادامه داد: در این زمان قیمت انس طلا به مرز ۲ هزار و ۳۰۰ دلار نزدیک شده و روند افزایشی قابل توجهی را به نمایش گذاشت. به هر حال این اتفاق از فاکتور‌های اصلی تعیین قیمت طلا بود. با توجه به این موضوع که بازار همچنان در تعطیلات به سر می‌برد، تعیین قیمت نیز کمی با تشدید روند افزایشی مواجه بود.

اشرفی تاکید کرد: شایان ذکر است که اخبار تحولات سیاسی نیز باعث تقویت روند افزایش قیمت دلار شده است؛ از همین رو افزایش همزمان نرخ انس جهانی طلا و افزایش قیمت دلار در بازار آزاد موجب جهش قیمتی در بازار طلا و سکه شد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت طلا در بازار تا نزدیک هر مثقال ۱۵ میلیون تومان و ثبت رکورد جدید قیمتی در بازار سکه، در سایه همین اتفاقات رقم خورد.

روند بازار طلا چگونه خواهد شد؟

اشرفی گفت: روند قیمت‌ها در بازار طلا و جواهر بستگی به کاهش و یا افزایش قیمت داخلی دلار و همچنین سیاست‌های بانک مرکزی دارد. دومین عامل موثر قیمتی نیز نرخ انس طلا در بازار جهانی است. شایان ذکر است قیمت جهانی طلا شرایط خاص خود را دارد و تابعی از شرایط سیاسی منطقه و اخبار نیست.

وی ادامه داد: قیمت انس طلا به دلایل شاخصه‌های اقتصادی جهانی دچار افزایش شدیدی شده است و این موضوع موجب رشد وسیع قیمت‌ها در داخل کشور شد، اما در مورد تغییرات قیمتی در این بخش شرایط متفاوت خواهد بود.

این کارشناس بازار سکه و طلا گفت: افزایش ۲ هزار تومانی نرخ دلار آزاد چیزی در حدود هر گرم ۱۱۰ هزار تومان، قیمت طلا را افزایش داده است و اگر این موضوع نبود تا حدودی انتظار داشتیم که افزایش قیمت انس جهانی موجب تغییر گسترده قیمت طلا نشود.

سیاست بانک مرکزی

وی تاکید کرد: باید دید با تمام شدن تعطیلات و شروع فعالیت رسمی بازار در سال جدید شرایط معاملات چگونه خواهد شد. همچنین باید دید که بانک مرکزی از روز شنبه چه سیاستی را برای کنترل بازار در پیش می‌گیرد.

حراج سکه و طلا موفق نبود

اشرفی گفت: گواهی‌های سپرده با سود ۳۰ درصدی تاثیر مثبتی در جذب نقدینگی داشت، اما حراج سکه و شمش طلا چندان موفق نبود.

این کارشناس بازار سکه و طلا ادامه داد: روش مزایده‌ای برای فروش مسکوکات طلا و همچنین شمش طلا خود باعث ایجاد حباب در بازار شد و نتوانست به هدف خود که کنترل قیمت طلا و سکه بود دست یابد، از این رو بانک مرکزی برای دخالت در بازار باید نسبت به اصلاح سیاست‌ها اقدام کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کرامت سلیمی
|
Israel
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
0
0
دنیا درگیر بازی کثیف سیاستمداران شده و هر چه می گذرد دنیا بیشتر درگیر جنگ می شود و تلاش کشورهای غربی و شرقی این است که ایران را درگیر جنگ کنند.
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون