کد خبر: ۵۲۲۳۶
۱۰:۰۰ -۱۷ فروردين ۱۴۰۳
پنل‌های خورشیدی ارزان چینی به حدی بازار را اشباع کرده‌اند که در بعضی از کشورها، از آن‌ها به عنوان حصار باغچه استفاده می‌کنند.

پنل خورشیدی

نشان تجارت - تولیدکنندگان چین به اندازه‌ای پنل‌های خورشیدی به بازار سرازیر کرده اند که باعث اشباع جهانی و ریزش قیمت‌ها شده اند.

روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی نوشت: پنل‌های خورشیدی که ۸۰ درصد از آن‌ها در چین ساخته شده‌اند، به اندازه‌ای ارزان هستند که اکنون از آن‌ها برای حصارکشی باغچه در آلمان و هلند استفاده می‌شود.

پنل‌های خورشیدی به طور معمول در پشت بام‌ها نصب می‌شوند تا بتوانند بیشترین جذب نور خورشید را داشته باشند، اما به قدری عرضه اضافی وجود دارد که اکنون مردم در این دو کشور، آن‌ها را روی حصار‌ها قرار می‌دهند. این امر باعث صرفه جویی در هزینه‌های خدمات نصب و داربست‌های لازم برای استقرار در پشت بام می‌شود.

حصار‌های پوشیده از پنل‌های خورشیدی در انگلیس، آمریکای شمالی و استرالیا هم در حال رایج شدن هستند.

مارتین برو، رئیس تحقیقات آب و هوا در شرکت «بی ان پی پاریبا اکسان» در این باره گفت: چرا حصار بگذارید وقتی می‌توانید پنل‌های خورشیدی را کار بگذارید، حتی اگر دقیقا رو به خورشید نباشند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی که در ژانویه منتشر شد، پیش‌بینی کرد عرضه پنل خورشیدی در سطح جهان، تا پایان سال میلادی جاری، به ۱۱۰۰ گیگاوات خواهد رسید که سه برابر بیشتر از تقاضا است. این آژانس افزود: قیمت‌ها در بازار نقدی، در حال حاضر به نصف قیمت سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است و احتمالا تا سال ۲۰۲۸، به میزان ۴۰ درصد دیگر کاهش می‌یابد.

نفوذ چین در بازار پنل خورشیدی، اکنون در وضعیت مازاد عرضه قرار دارد و این به معنای آن است که تولید کنندگان کشور‌های دیگر مانند آمریکا و اروپا، قادر به رقابت موثر نیستند.

مازاد عرضه پنل‌های خورشیدی ارزان قیمت چینی، یکی از مسائل مورد توجه جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا است. وی روز چهارشنبه برای جلسات با مقامات ارشد چینی به چین رفت. این بازدید، دومین سفر او به چین در ۱۲ ماه گذشته است.

وزارت خزانه داری آمریکا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: یلن در این سفر، از کارکنان و مشاغل آمریکایی حمایت خواهد کرد تا مطمئن شود که با آن‌ها عادلانه برخورد می‌شود و همتایان چینی خود را در خصوص شیوه‌های تجارت ناعادلانه و تاکید بر پیامد‌های اقتصادی جهانی مازاد صنعتی چین، تحت فشار قرار خواهد داد.

هفته گذشته، یلن در یک کارخانه سلول خورشیدی سانیوا در جورجیا، گفت: نگران پیامد‌های جهانی از ظرفیت مازادی است که در چین مشاهده می‌شود و اکنون صنایع انرژی جدید مانند خورشیدی، وسایل نقلیه برقی و باتری‌ها را فرا گرفته است.

پکن رشد اقتصادی را بر محور سه صنعت خورشیدی، وسایل نقلیه برقی و باتری‌های یون لیتیوم قرار داده است. این کشور در تلاش است تا از اتکا به صنعت املاک و مستغلات که اکنون در بحران بدهی فرو رفته است، رهایی پیدا کند.

وزیر خزانه داری آمریکا با بیان این که مازاد عرضه چین، قیمت‌های جهانی و الگو‌های تولید را برهم زده و به شرکت‌ها و کارکنان آمریکایی و همچنین شرکت‌ها و کارکنان در سراسر جهان آسیب زده، اعلام کرد در سفر آتی خود به چین، این مسئله را مطرح خواهد کرد.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، خود تولیدکنندگان چینی هم با تبعات تولید بیش از حد پنل خورشیدی روبرو شده اند. شرکت «لونگی گرین انرژی تکنولوژی» که بزرگترین تولید کننده سلول خورشیدی در جهان است، ماه گذشته اعلام کرد که هزاران کارگر را در بحبوحه مازاد ظرفیت تولید و قیمت پایین، اخراج می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون