کد خبر: ۵۲۱۴۵
۰۸:۰۰ -۱۴ فروردين ۱۴۰۳
علی فراقی، کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر قرار باشد برنامه‌ها و سیاست‌های دولتمردان و مسئولان بورس همانند وضعیت کنونی باشد، هرچند ممکن است شاهد حرکت‌های مثبت شاخص کل بورس باشیم، ولی این حرکت‌ها و صعود‌ها شارپ نخواهد بود.

شاخص کل بورس

نشان تجارت - می‌توان گفت که در سال ۱۴۰۲، بداقبال‌ترین بازار، بورس بوده؛ به طوری که همه متغیر‌ها و اتفاقات به ضرر این بازار تمام شدند. در سال ۱۴۰۲ اتفاق خاصی در بورس رخ نداد، بنابراین می‌توان گفت در حال حاضر قیمت‌های سهام در سطوح حبابی قرار ندارند و اصطلاحا «بازار گران نیست.»

هرچند ارزندگی بازار مدت هاست از طرف کارشناسان و فعالان بازار سرمایه مطرح می‌شود، اما چشمِ ترسیده، سهامداران را از ورود به بازار منع می‌کند؛ اما آیا می‌توان در سال ۱۴۰۳ منتظر اتفاق ویژه‌ای در بورس بود؟

حرکت پله به پله شاخص کل بورس

علی فراقی، کارشناس بازار سرمایه در مورد رشد‌های ناچیز شاخص کل در روز‌های ابتدایی امسال به اقتصاد ۲۴ گفت: اگر قرار باشد برنامه‌ها و سیاست‌ها همانند وضعیت کنونی باشد، هرچند ممکن است شاهد حرکت‌های مثبت شاخص کل بورس باشیم، ولی این حرکت‌ها و صعود‌ها شارپ نخواهد بود.

وی ادامه داد: برای حرکت‌های شارپی همچون سال ۱۳۹۹ نیازمند سیاست گذاری‌های متفاوت هستیم.

رشد مقطعی شاخص کل بورس

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، شاخص کل بورس با ادامه سیاست‌های کنونی، نهایتا در سال ۱۴۰۳ یکسری رشد‌های پله‌ای در مقاطعی همانند سال گذشته خواهد داشت. همان گونه که سال گذشته در دو ماه ابتدایی تنها مسیر رو به بالا و سپس اصلاحی را شاهد بودیم.


بیشتر بخوانید: رمزگشایی از ریزش بورس در سال ۱۴۰۲


فراقی با اشاره به افزایش شرکت‌های بورسی ادامه داد: ورود شرکت‌های جدید به بورس، بهبود وضعیت برخی دیگر از شرکت‌های بورسی کنونی، افزایش فروش‌ها و... همه دست به دست هم داده تا شاهد برخی رشد‌های مقطعی در شاخص کل بورس باشیم.

تالاری که دیگر شیشه‌ای نیست!

این کارشناس بازار سرمایه در مورد عملکرد رئیس سازمان بورس و سایر مسئولان آن طی یک سال گذشته گفت: سال گذشته شاهد یکی از بدترین سال‌های مدیریت بورس بودیم، هرچند کار‌هایی انجام شد، اما بسیار کم و مقطعی بود.

فراقی افزود: به واسطه اینکه برنامه‌های سازمان نامعلوم، تصمیم گیری‌ها یک شبه و تصمیمات غیرشفاف بود، بورس در سال گذشته وضعیت خوبی نداشت.

تاخیر در شفافیت بورسی

این کارشناس بازار سرمایه با تشریح این موارد گفت: شفاف سازی‌های تصمیمات از سوی سازمان بورس پیش‌تر بهتر بود. سال گذشته بازه زمانی شفاف سازی خیلی از برنامه‌ها و تصمیمات خیلی زیاد بود و به گونه‌ای شد که در سیاست‌های بورس به جای اینکه شاهد پیشرفت باشیم، شاهد پسرفت بودیم.

به گفته فراقی، برخی اخبار بورسی به جای اینکه در منابع معتبر سازمان منعکس شوند ابتدا در یکسری کانال‌ها منعکس می‌شدند و مدتی بعد تازه توسط سازمان بورس شفاف سازی می‌شد. این یکی از معضلاتی بود که بورس در سال ۱۴۰۲ با آن مواجه بود.

پسرفت مداوم بورس

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر یکسری تغییرات در سازمان بورس اتفاق بیفتد و افراد و اشخاص جدیدی بر سر کار بیایند امیدواریم حال و روز بورس بهتر شود. هرچند سال گذشته یکسری کار‌هایی انجام شد ازجمله اینکه یکسری صندوق‌ها و شرکت‌ها وارد بورس شدند، اما کافی نبود.

فراقی معتقد است این اقدامات کافی نبود و نهایتا بورس به جای پیشرفت، پسرفت کرد. وی ادامه داد: البته حال و روز برخی شرکت‌ها در سال گذشته با اینکه حالا اتفاقات خاصی برای آن‌ها افتاد به طور مثال، نرخ گذاری خاصی صورت گرفت، ولی توانستند خود را حفظ کنند و گزارش عملکرد آن‌ها نشان می‌دهد وضعیت آن‌ها بهتر هم شده است؛ بنابراین انتظار داریم در شش ماهه ابتدای سال روند بهتری را در پیش بگیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون