کد خبر: ۵۱۰۹۱
۱۳:۰۳ -۰۳ اسفند ۱۴۰۲
به دلیل وجود حباب سکه در ساختار قیمت سکه که و اختلاف قیمت بازار سکه با ارزش طلایی آن شاهد وجود سکه های غیر بانکی در بازار هستیم و لذا کارشناسی سکه در معاملات به یک امر الزامی تبدیل شده است.

نشان تجارت - به دلیل وجود حباب سکه در ساختار قیمت سکه که و اختلاف قیمت بازار سکه با ارزش طلایی آن شاهد وجود سکه های غیر بانکی در بازار هستیم و لذا کارشناسی سکه در معاملات به یک امر الزامی تبدیل شده است.

سکه های بانکی

سکه های بانکی وجه رسمی کشور محسوب میشوند و و ضرب آنها انحصارا توسط بانک مرکزی انجام میشود. هرگونه ضرب سکه توسط کارگاه های خصوصی بجز در ضرابخانه بانک مرکزی جرم محسوب میشود.

سکه های بانکی در اوزان استاندارد ضرب میشود که تمام سکه با وزن 8.133 ، نیم سکه با وزن 4.04 و ربع سکه با وزن 2.02 گرم ضرب میشوند همچنین عیار طلای سکه های بانکی 900 است.

سکه های غیر بانکی

سکه هایی که به هر نحوی توسط بانک مرکزی ضرب نشده اند و عموما در کارگاه های خصوصی ضرب میشوند سکه های تقلبی و یا غیره نامیده میشوند، که ضرب و فروش آنها مجازات کیفری دارد و موجب اخلال در نظام پولی کشور میشود .

هدف از ضرب سکه های غیر بانکی کسب سود بیشتر به خاطر حباب سکه میباشد .

حباب سکه

به اختلاف ارزش طلای سکه و ارزش معاملاتی سکه حباب سکه میگویند. که تنها در صورتی در خرید و فروش سکه لحاظ میشود که سکه بانکی باشد، حباب سکه شامل قیمت سکه های غیره نمیشود. هدف از ضرب سکه های غیر بانکی کسب سود بیشتر از حباب است، به این صورت که سکه غیر بانکی با نام سکه بانکی به فروش میرساند و میزان حباب آن سود جاعل میشود و مشتریان و خریداران هنگام فروش سکه با ضرر و زیان قابل توجهی روبه رو میشوند.

ارتباط میان افزایش حباب سکه و سکه های غیر بانکی

حباب سکه با گذر زمان و طی یک نوسان قیمت بسیار افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل سکه های غیره در بازار بسیار زیاد شده. سکه های غیره شامل حباب قیمتی نمیشوند و سود بالایی برای سودجویان غیر قانونی دارند. همانطور که گفته شد خرید و فروش سکه های غیره، غیر قانونی هستند و بهترین راه برای تشخیص سکه های غیره از بانکی کارشناسی شدن سکه توسط کارشناسان خبره است .

کارشناسی اصالت سکه

کارشناسان و متخصصان تشخیص سکه بانکی از غیر بانکی به عنوان کارشناسان تعلیم دیده و مجرب میتوانند اصالت سکه های بانکی را تشخیص دهند و آنهارا تایید یا رد کنند. کارشناسی و تشخیص اصالت سکه های بانکی توسط کارشناسان اتحادیه طلا و سکه صورت میپذیرد. در این کارشناسی ها نوع ضرب سکه و بافت آن به دقت بررسی میشود. کارشناسان تشخیص اصالت سکه بایستی دارای حکم از ریاست اتحادیه طلا و سکه و دارای جواز رسمی و جزو فعالین اقتصادی باشند.

نحوه کارشناسی سکه بانکی

قالب بانک مرکزی برای ضرب سکه های بانکی از ویژگی های خاصی برخوردار میباشد همچنین ماتریکس و تناژ ضرب سکه در چگونگی بافت طلا و ضرب آن موثر است. سندپلاست و ماتی سکه های بانکی یکی دیگر از خصوصیات منحصر به فرد آنها میباشد، بررسی ماتی سکه و زوایای مختلف آن از جمله نکات مهم مورد بررسی میباشد.

اما کارشناسی سکه های بانکی از غیر بانکی امری تخصصی است که تنها برای متخصصان امکان پذیر است و خریداران برای پایین نگهداشتن ریسک خرید سکه های غیره باید به این نکته توجه داشته باشند که سکه های بانکی را تنها از مراکز معتبر و دارای جواز از اتحادیه خریداری کنند.

با خرید سکه از مراکز تجاری معتبر و دارای جواز رسمی ریسک خرید سکه غیره بسیار پایین میاید و خریداران میتوانند سرمایه گذاری امنی در سکه داشته باشند.

برای در خواست کارشناسی سکه به صورت رسمی زیر نظر کارشناسان اتحادیه طلا و سکه تهران https://zcoinn.com/coin-validation/ درخواست کارشناسی داشته باشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون