کد خبر: ۴۹۸۰۱
۱۹:۵۰ -۲۹ آذر ۱۴۰۲
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: در حال حاضر فیلترینگ تاثیری ندارد جز اینکه هزینه‌های مردم را افزایش دهد و گرفتاری برای آن‌ها ایجاد کند. این کار غیر از اینکه مافیای فیلترشکن را در کشور راه بیاندازد و ثروت‌های آن‌چنانی ایجاد کند، خاصیت دیگری ندارد.

فیلترینگ

نشان تجارت - محمد آیتی: علیرغم پیشرفت روزافزون بسیاری از کشورها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنان ایران در موضوع سرعت فوق‌العاده پایین اینترنت گیر کرده است و از این‌رو، مردم و مخصوصاً کسب و کارهای اینترنتی از این بابت، به شدت گله دارند. در کنار این موضوع، باید گرانی اینترنت و افزایش بیشتر قیمت‌ها و البته فیلترینگ شدید را هم مدنظر قرار داد.

در همین رابطه، لطف‌ا... سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس به «اکونگار» گفت: من از افزایش قیمت‌های اینترنت اطلاعی ندارم. تا جایی که می‌دانم این موضوع در کمیسیون صنایع که کمیسیون تخصصی است، مطرح نشده.

وی افزود: در خصوص فیلتر کردن برخی سایت‌ها و پلتفرم‌ها، اعتقاد من این است که کارکرد فیلترینگ تمام شده است و از فیلترینگ در زمان‌های بحران در تمام دنیا استفاده می‌شود. مثلاً در کشوری، بحران و اتفاقی مثل جنگ یا ناامنی رخ می‌دهد و برای برقراری امنیت در آن کشور یک دوره کوتاهی فیلتر اعمال می‌شود تا از بیرون، کشور مورد سوءاستفاده واقع نشود.

نماینده قزوین تصریح کرد: در کشور ما، شرایطی به وجود آمده است که الان لحظه‌ای ده‌ها فیلترشکن در اختیار مردم قرار می‌گیرد و فیلترینگ تاثیری ندارد جز اینکه هزینه‌های مردم را افزایش دهد و گرفتاری برای آن‌ها ایجاد کند. این کار غیر از اینکه مافیای فیلترشکن را در کشور راه بیاندازد و ثروت‌های آن‌چنانی ایجاد کند، خاصیت دیگری ندارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: الان همه در حال استفاده از فیلترشکن هستند و دارند از سایت و اپ‌های موردنظر خود بهره می‌برند. تاکید دارم بگویم که فیلترینگ در این زمان، که شرایط عادی است، مفهوم خودش را از دست داده است.

وی افزود: فیلترشکن را کسی می‌سازد که به فیلترینگ آگاهی دارد و ابعاد آن را کامل می‌داند و مسائل را تا حد زیادی می‌شناسد و می‌تواند آن را دور بزند یا از آن عبور کند. در این خصوص، درباره اینکه آیا افرادی از وزارت ارتباطات، پشت این قضیه هستند، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد و این شائبه‌ها هست و از این‌رو باید کسانی که مورد سوال هستند، توضیح بدهند. ما در این رابطه، از مسئولان وزارتخانه سوال پرسیده‌ایم و آن‌ها می‌گویند ما نیستیم و نمی‌دانیم این افراد چه کسانی هستند.

وی ادامه داد: فیلترشکن‌هایی که برای دور زدن فیلترینگ وجود دارد به راحتی در دسترس مردم است. اکنون افراد خارجی و داخلی هر دو گروه در حال ساخت فیلترشکن هستند. در این زمینه باید وزارت ارتباطات پاسخگو باشد، چون مسئولیت فیلترینگ با آن‌هاست.

سیاهکلی در واکنش به افزایش چراغ خاموش نرخ اینترنت در کشور گفت: اگر این موضوع برای ما محرز شود، حتماً مجلس می‌باید برخورد کند و بایستی افراد مربوطه به مجلس بیایند و توضیح بدهند و بگویند دلایل افزایش چه بوده و می‌خواهند با این پول‌ها چه کنند؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون