کد خبر: ۴۹۳۷۰
۱۴:۱۲ -۲۷ آبان ۱۴۰۲

صفر تا صد تحصیل در ترکیه

هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان خارجی برای تحصیل در ترکیه اقدام می کنند به طوری که در حال حاضر حدود 65000 دانشجو در این کشور مشغول به تحصیل می باشد. با اخذ بورسیه ی تحصیلی برخی از دانشگاه های این کشور بسیاری از خدمات نظیر اقامت، خوراک، بهداشت و درمان برای دانشجویان رایگان بوده که این گزینه فرصت بسیار مناسبی محسوب می شود.

نشان تجارت - تحصیل در ترکیه به دلیل وضعیت مناسب اقتصادی و سطح بالای علمی این کشور در سال ها اخیر به یکی از بزرگ ترین اهداف دانشجویان در سرتاسر دنیا تبدیل شده است.کشور ترکیه با داشتن بهترین دانشگاه ها و رشته های تحصیلی توانسته هر ساله دانشجویان خارجی را از سر تاسر دنیا به سوی خود جذب کند. دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور به دو زبان ترکی و انگلیسی مشغول به کار بوده و هم چنین هزینه ی پایین تحصیل در این کشور نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت دانشگاه های ترکیه نزد دانشجویان می باشد. اگر به دنبال راهی برای تحصیل در ترکیه هستید ما به شما خواندن این مقاله را پیشنهاد می کنیم.

تحصیل در ترکیه

هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان خارجی برای تحصیل در ترکیه اقدام می کنند به طوری که در حال حاضر حدود 65000 دانشجو در این کشور مشغول به تحصیل می باشد. با اخذ بورسیه ی تحصیلی برخی از دانشگاه های این کشور بسیاری از خدمات نظیر اقامت، خوراک، بهداشت و درمان برای دانشجویان رایگان بوده که این گزینه فرصت بسیار مناسبی محسوب می شود.

شرایط اخذ بورسیه ی تحصیلی ترکیه

در هر مقطع تحصیلی شرایط منحصری به منظور دریافت بورسیه ی تحصیلی وجود داشته اما به طور کلی شروط اصلی تحصیل در ترکیه به شرح ذیل می باشد.

سن: مقطع تحصیلی مورد نظر تعیین کننده ی این شرط بوده و هر دانشگاهی شرط سنی مخصوص به خود را دارد از این روی برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت موسسه آموزش عالی مورد نظر خود مراجعه کنید.

به طور کلی می توان گفت شرط سنی ورود به مقاطع گوناگون تحصیلی به شرح ذیل می باشد.

  • مقطع کاردانی و یا کارشناسی: 20 سال
  • کارشناسی ارشد:30 سال
  • دکترا:35 سال
  • کاندیدهای تحقیقاتی: 45 سال

شرط معدل: معدل یکی از اصلی ترین و البته مهم ترین شروط اخذ بورسیه ی تحصیلی این کشور بوده و اولویت پذیرش با بالاترین معدل می باشد. معدل لازم به منظور دریافت بورسیه ی تحصیلی در هر مقطع با دیگری متفاوت بوده به طوری که در دوره ی کارشناسی 14 و دوره ی ارشد و دکتری حداقل 15 می باشد.

هزینه ی تحصیل در کشور ترکیه

تحصیل در ترکیه به دلیل پایین بودن هزینه ها انتخاب بسیار مناسبی بوده و در ادامه به بررسی مخارج زندگی دانشجویی خواهیم پرداخت.

 مخارج روزمره ی دانشجو: در کشور ترکیه به دانشجویان تخفیف های خاصی در زمینه ی حمل و نقل، سینما، رستوران، موزه، کتاب خانه و غیره تعلق می گیرد که افراد می توانند با استفاده از آن، تا حد زیادی در هزینه ها صرفه جویی کنند.

هزینه ی خوراک نیز در هر ماده ی غذایی با دیگری متفاوت بوده برای مثال قیمت یک وعده غذا در کافه دانشگاه حدود 10 لیر می باشد.

اقامت دانشجویان: آپارتمان های اجاره ای، خوابگاه های دولتی و یا خصوصی از مهم ترین محل های اقامتی برای دانشجویان این کشور محسوب شده که هر کدام هزینه ی متفاوتی به نسبت دیگری دارد. 

هزینه ی اقامت در خوابگاه های دولتی در ماه حدود 40 دلار بوده که به صورت ماهانه از دانشجو دریافت می شود.

https://touran.academy/study-in-turkey/

تحصیل در ترکیه

برای آپارتمان های اجاره ای نیز لازم است در ابتدا مبلغی به عنوان ودیعه پرداخت شود.

شهریه ی دانشگاه: دانشگاه های کشور ترکیه به دو دسته ی دولتی و غیر انتفاعی تقسیم بندی شده، این نکته را نیز به یاد داشته باشید که شهریه دانشگاه دولتی بسیار پایین تر از آزاد می باشد.

شهریه ی دانشگاه های دولتی هر ساله توسط دولت ترکیه تعیین شده است.

شهریه ی دانشجویان داخلی و بین المللی نیز با یکدیگر متفاوت بوده از این روی بهتر است به منظور دریافت اطلاعات دقیق تر در این زمینه به وب سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرده و یا درباره ی رشته ی انتخابی خود تحقیق کنید.

نکته: پرداخت شهریه ی تمامی دانشگاه های ترکیه از دو طریق حواله و کارت های اعتباری امکان پذیر می باشد.

فواید تحصیل در ترکیه

سطح آموزشی بالا: دولت ترکیه همواره سعی داشته سطح علمی مراکز آموزشی عالی را تا حد امکان بالا و به روز نگه دارد از این روی می توان گفت سطح آموزشی و علمی دانشگاه های ترکیه در دنیا قابل قبول می باشد.

هزینه ی کم: کم بودن هزینه ها در کشور ترکیه سبب شده تا دانشجویان خارجی بتوانند به آسانی در این کشور تحصیل کنند.

تحصیل در ترکیه به نسبت کشورهای اروپایی بسیار ارزان تر بوده و هزینه ی بسیار کمتری به همراه دارد.

مدرک علمی معتبر: مدرک دریافتی از مراکز آموزشی این کشور در بیشتر نقاط دنیا معتبر بوده از این روی افراد می توانند بعد از فارغ التحصیلی در اکثر کشورها مشغول به کار شوند.

امکانات و تجهیزات: بسیاری از دانشگاه های کشور ترکیه مجهز به امکاناتی چون کتابخانه، انجمن های دانشجویی، آزمایشگاه و غیره بوده و این تجهیزات تحصیل را برای دانشجویان آسان تر می کند.

حمل و نقل عمومی: اکثر شهرهای ترکیه از سیستم های حمل و نقل پیشرفته برخوردار بوده است.

دانشجویان نیز می توانند با دریافت تخفیف ویژه از وسایلی نظیر مترو و اتوبوس های تندرو استفاده کنند.

فرهنگ: مردم ترک بسیار مهمان نواز بوده و فرهنگ آن ها نیز تا حد زیادی به ایرانی ها شباهت دارد. صمیمیت و مهمان نواز بودن مردم ترکیه سبب شده تا شهروندان خارجی نیز بتوانند به آسانی در این کشور زندگی کنند.

بهترین دانشگاه های کشور ترکیه

دانشگاه بغازیچی: این دانشگاه در استانبول  واقع شده و کلاس های درسی آن به زبان انگلیسی می باشد.

هر ساله دانشجویان زیادی به منظور ثبت نام در این دانشگاه با یکدیگر رقابت می کنند.

دانشگاه بیلکنت: این موسسه آموزش غیر انتفاعی در سال 1984 توسط پروفسور دوغارماچی تاسیس شده و حدود 13 هزار دانشجو دارد.

از جمله دیگر مراکز آموزش عالی معتبر کشور ترکیه می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

دریافت پذیرش تحصیلی کشور ترکیه

ارائه پورتفولیو: به منظور پذیرش در رشته های هنری چون نقاشی و یا معماری، دانشجو می تواند با ارائه ی پورتفولیو و انجام مصاحبه ی شغلی به صورت حضوری، پذیرش دانشگاه مورد نظر خود را اخذ کند.

درخواست مستقیم: در این روش دانشجویان می توانند با جمع آوری و ارسال مدارک تحصیلی به دانشگاه های مختلف شانس خود را برای قبولی در دانشگاه های ترکیه امتحان کنند.

شرکت در آزمون ها: دانشجویان با شرکت و قبولی در آزمون هایی نظیر یوس و یا SAT، می توانند در دانشگاه های خصوصی و دولتی این کشور ثبت نام کنند.

بیشتر بدانید: تحصیل در قبرس شمالی

برچسب ها:
ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون