کد خبر: ۴۸۹۲۵
۱۲:۴۰ -۲۰ مهر ۱۴۰۲
یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل با بیان اینکه باید مسیرهای ترانزیتی خود را متنوع کنیم، گفت که در آن صورت امنیت مسیرهای سرزمینی ما هم تضمین شده و ایجاد هرگونه مشکل توسط هر کدام از کشورهای واسط، صرفا به ضرر خودشان منتهی می‌شود.

خطوط ترانزیتی ایرن

نشان تجارت - علی ضیایی در پاسخ به اینکه در ارتباط میان ایران و روسیه و تکمیل کریدور شمال - جنوب، تا چه اندازه می‌توان به کشور آذربایجان به‌عنوان واسطه بین ایران و روسیه اعتماد کرد، گفت: بیشترین ارتباط ترانزیتی ما با کشورهای شمالی از خاک آذربایجان بوده؛ خصوصا ترانزیتی که محصولات صادراتی خودمان را به روسیه فرستادیم، اکثرا از خاک جمهوری آذربایجان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: البته آذربایجان طرف قراردادی نیست که ما بتوانیم به آن اطمینان قطعی و ۱۰۰ درصدی داشته باشیم، زیرا بازی‌های نامتعادل سیاسی در منطقه خاورمیانه کرده است؛ اما تا اینجا ترانزیت ایران با کشورهای شمالی کاملا از خاک آذربایجان عبور کرده است.

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل با بیان اینکه ما باید مسیرهای ترانزیتی خود را متنوع کنیم، گفت: ما در حال حاضر سه مسیر داریم که باید آنها را در کریدور شمال - جنوب تثبیت کنیم و وقتی که مسیرها متنوع باشد، به‌خصوص اگر مسیر دریایی‌مان که مرز آبی مستقیم بین ایران و روسیه است به یک سطح عملیاتی قابل توجه و تجاری برسد، آنگاه امنیت مسیرهای سرزمینی ما هم تضمین می‌شود.

ضیایی در ادامه اظهار کرد: در این موضوع بحث تمرکز بر دریا، اهمیت بالایی خواهد داشت و ایجاد هرگونه مشکل توسط هر کدام از کشورهای واسط، صرفا به ضرر خودشان منتهی می‌شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون