کد خبر: ۴۸۵۷۴
۰۷:۰۷ -۲۲ شهريور ۱۴۰۲
سرپرست سازمان دامپزشکی گفت: بر اساس استاندارد‌های ملی و ضوابط بهداشتی، ذرت دامی دارای قارچ و کپک در صورت سالم‌سازی تحت فرایند حرارت دهی در کارخانجات خوراک دام می‌تواند برای دام مصرف شود.

ذرت

نشان تجارت - سرپرست سازمان دامپزشکی گفت: بر اساس استاندارد‌های ملی و ضوابط بهداشتی، ذرت دامی دارای قارچ و کپک در صورت سالم‌سازی تحت فرایند حرارت دهی در کارخانجات خوراک دام می‌تواند برای دام مصرف شود.

وی افزود: کلیه محموله‌های نهاده‌های وارداتی خوراک دام در مبادی ورودی توسط پست‌های قرنطینه سازمان دامپزشکی نمونه‌برداری و مورد آزمایش‌های لازم قرار می‌گیرند که در صورت انطباق کامل بهداشتی، اجازه ورود و توزیع خواهند داشت، در غیر این صورت یا عودت داده می‌شوند یا با اخذ دستور از مقام محترم قضایی، امحا خواهند گردید.

سرپرست سازمان دامپزشکی تصریح کرد: برخی از معیار‌های کیفی مانند بالارفتن درصد خاکستر و سوختگی سطحی، مانع از مصرف محموله نمی‌گردند بلکه بر اساس نتایج آزمایشگاهی حاصله، نوع مصرف تغییر خواهد کرد.

وی اظهار داشت: ذرت دارای سوختگی به کارخانجات خوراک دام جهت انجام فرآیند اکسترود و حرارت‌دهی جهت تهیه پلیت انتقال می‌یابد. در صورتی که قارچ بیش از حد مجاز باشد، به شرط عدم تولید توکسین، تحت فرایند حرارت دهی و سالم‌سازی قرار گرفته و از نظر مصرف کاملا بی‌خطر خواهد بود.

سرپرست سازمان دامپزشکی یادآور شد: مطلبی در برخی رسانه‌ها منتشر شد که در این مطلب به وجود کپک در نهاده‌های دامی در سیلوی اسدآباد اشاره شده است؛ در همین راستا تاکید می‌گردد در صورت تایید آزمایشگاهی مبنی بر بالاتر بودن قارچ یا کپک از حد مجاز، با فرایند‌های صدرالاشاره می‌توان از این نهاده‌ها استفاده هدفمند نموده و از  هدر رفت آن جلوگیری نمود.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با پرهیز از هرگونه اظهار نظر غیرتخصصی، آرامش و امنیت اذهان مخاطبین در صدر اولویت باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون