کد خبر: ۴۸۱۴۴
۱۰:۱۲ -۱۴ مرداد ۱۴۰۲
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح کرد؛
علی‌اصغر عنابستانی گفت: راه و مسیر روشن این است که ما گردشگری را بر اساس گفتمان خودمان دنبال کنیم، سپس می‌شود به گسترش گردشگری در ایران امیدوار بود. مثلاً لب دریای ما هیچ‌وقت مثل لب دریای آنتالیا نخواهد شد و هرچقدر هم تلاش کنیم که مردم را به ساحل دریا جذب کنیم، باز هم شرایط کشور ترکیه برای ما شدنی نیست.

گردشگری

نشان تجارت - محمد آیتی: ایران، کشوری چهار فصل با جذابیت‌های تاریخی و طبیعی فراوان است، اما کارنامه چهار دهه گذشته حکایت از این دارد که ما هیچ‌گاه نتوانستیم از ظرفیت حداکثری توریست به منظور درآمدزایی کشور، بهره ببریم.

برخی در گذشته معتقد بودند شاید چاره کار، تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد، اما حالا که چهار سال از این تجربه می‌گذرد می‌بینیم که خیلی اتفاق مثبتی در این جهت نیفتاده و اصطلاحاً در بر همان پاشنه می‌چرخد.

در همین خصوص، علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: ما نمی‌توانیم ظرفیت‌های گردشگری خودمان را رشد دهیم، زیرا عده‌ای می‌خواهند به گردشگری همان نگاهی را داشته باشیم که گردشگری غرب و اروپا دارد و چون هیچ‌وقت نمی‌توانیم آن‌گونه باشیم، ظرفیت‌های ما در گردشگری متبلور نمی‌شود.

وی افزود: به نظر من، راه و مسیر روشن این است که ما گردشگری را بر اساس گفتمان خودمان دنبال کنیم، سپس می‌شود به گسترش گردشگری در ایران امیدوار بود. مثلاً لب دریای ما هیچ‌وقت مثل لب دریای آنتالیا نخواهد شد و هرچقدر هم تلاش کنیم که مردم را به ساحل دریا جذب کنیم، باز هم شرایط کشور ترکیه برای ما شدنی نیست. اما اگر تلاش کنیم که به دنیا بگوییم ما ساحل دریای سالم و حلال داریم و برند خودمان را در دنیا تبلیغ کنیم، آنگاه موفقیت‌هایی حاصل می‌شود و حتی جالب است که بدانید بسیاری از مردمان کشور‌های دنیا به دنبال این‌چنین فضا‌هایی هستند.

نماینده سبزوار تصریح کرد: برند حلالی که اندونزی برای اولین بار راه‌اندازی کرد، الان باعث جذب بسیاری از مردم دنیا اعم از غیرمسلمان شده است. آن‌ها به دنبال برند حلال هستند، چون می‌دانند تهیه این غذا‌ها تشریفاتی را طی می‌کند که سلامت‌شان تضمین‌تر است.

عنابستانی اظهار داشت: در حوزه گردشگری مثلاً طرف می‌گوید می‌خواهم بهترین هتل دنیا را بسازم، خب جا‌های دیگر هم بهترین هتل‌های دنیا ساخته شده است، پس آن فرد یا تشکیلات باید کاری خاص‌تر انجام بدهند. تفاوت‌ها در صنعت گردشگری پول‌ساز است. ما هم اگر بهترین ساختار‌های بوم‌گردی، بهترین مدل‌های روستایی و بهترین چادر‌ها را درست کنیم، این جذابیت که ظرفیت آن در ایران فوق‌العاده زیاد است، به منصه ظهور می‌رسد.

باید روی گردشگری دینی و ظرفیت ها حرم ها کار کنیم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: مثلاً ما در ایران چقدر روی بحث گردشگری دینی و ظرفیت‌هایی مثل حرم امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و یا امامزاده‌هایی که داریم، کار کردیم؟ گردشگری دینی، نه تنها برای مسلمان دنیا که حدود دو میلیارد است می‌تواند جذاب باشد که حتی برای خیلی از غیرمسلمان‌ها هم می‌تواند در قالبی دیگر جذابیت و انگیزه ایجاد کند.

وی در ادامه بیان کرد: جای تامل و تاسف دارد که ظرفیت‌های خودمان را در بحث گردشگری رها کرده‌ایم و عده‌ای بانفوذ قصد دارند گردشگری عمومی و یا الگو‌های غربی را در کشوری مسلمان، ایجاد کنند.

نماینده سبزوار گفت: ما از کشور‌های پیشتاز دنیا در حوزه سلامت هستیم. حال باید از مسئولان پرسید تاکنون برای گردشگری سلامت چه کار‌هایی انجام داده‌اند؟ ما باید ظرفیت‌های موجود را متبلور کنیم تا گردشگری شکل بگیرد. به گفته رهبر انقلاب، سبزوار نمونه عینی و صادق تمدن اسلامی است. مثلاً ما ساختمان ۷۰۰ ساله و تپه دامغانی‌های شش هزار ساله را داریم که اگر به همین‌ها توجه شود، اوضاع صنعت گردشگری و به تبع آن ارزآوری، به مراتب بهتر از گذشته خواهد شد.

عنابستانی تصریح کرد: باید نقشه راه‌مان بر اساس تمدن و داشته‌های خودمان باشد، ولی همیشه از این موضوع غفلت شده است. ما همیشه نقش راه را بر اساس مدل گردشگری کشور‌های دیگر چیده‌ایم در صورتی که اصلاً آن لوازم و شرایط فرهنگی را نداریم و نخواهیم داشت. بعد می‌گوییم چرا گردشگر به ایران نمی‌آید، بلکه ما باید گردشگری را به کشورمان بیاوریم که مدل خاص ما را بخواهد. همین ترکیه که بغل دست ما هست، اقتصادش را با دو مورد می‌چرخاند؛ گردشگری و ترانزیت. ما هم به لحاظ گردشگری و هم ترانزیت شرایط‌مان از ترکیه بهتر است. ما به لحاظ موقعیت ژئوپولتیک و جغرافیایی و چهار فصل بودن از ترکیه جلوتر هستیم. ایران یک دنیای کوچک است، ولی خروجی کار خیلی با ظرفیت‌مان فاصله دارد.

گردشگری هم مثل خیلی از ظرفیت‌های کشور مغفول مانده است

وی در پایان خاطرنشان کرد: گردشگری هم مثل خیلی از ظرفیت‌های کشور مغفول مانده است و امید دارم که با تغییر نگاه در برنامه هفتم توسعه کشور، بتوانیم این موضوع بااهمیت را پس از دهه‌ها احیا کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون