نشان تجارت - قیمت خودرو پس از سه ماه ریزش، از روز سهشنبه بار دیگر روند صعودی در پیش گرفت و بسیاری از محصولات داخلی رشد قیمت را تجربه کردند. گرچه در ابتدای ریزش قیمتها، اکثر کارشناسان این اتفاق را مقطعی میدانستند، اما روند کاهشی حدود 100 روز به طول انجامید تا 1402 سالی متفاوت برای بازار خودرو باشد.
حال که در این بازار ورق برگشته، کارشناسان هم بر تداوم ریزش قیمتها تأکید دارند و روند بازار در روزهای سهشنبه و چهارشنبه را یک استثنا میدانند. اما همچنان این سوال از سوی فعالان بازار مطرح است که افزایش قیمتی که از روز سهشنبه آغاز شده ادامهدار خواهد بود یا از همین فردا متوقف میشود؟
امرالله امینی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، در رابطه با پیشبینی خود از آینده بازار خودرو به تجارتنیوز گفت: به احتمال فراوان قیمت محصولات مختلف در بازار خودرو همچنان ریزشی بماند. چراکه بیشتر پارامترها بر کاهش قیمت خودرو دلالت دارند.
وی درباره این پارامترها توضیح داد: از جمله مهمترین آنها میتوان به تغییر سیاستگذاری دولت و تصمیم بر آزادسازی واردات خودروهای نو و کارکرده اشاره کرد. از سوی دیگر جو روانی در بین مردم و بازار به روند کاهشی امیدوار است. البته نمیتوان تاثیر تغییر وزیر صمت بر کندشدن فرآیند واردات و کاهش قیمتها را منکر شد.
این کارشناس اقتصادی افزود: دولت برای صنعت خودرو در سردرگمی به سر میبرد؛ چراکه سالیان طولانی است که خودروسازی، امری کاملاً دولتی بوده است و پس از مدتها دوباره قرار است تا این بازار به واسطه بخش خصوصی اداره شود.
امینی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله در مورد واردات خودرو به تأمین ارز بازمیگردد که بار عمده آن بر دوش دولت است. هر چند ممکن است که برخی از ایرانیان خارج از کشور و برخی از سرمایهداران داخلی هم در امر واردات، ورود کنند، اما عمده بار تامین ارز واردات خودرو بر عهده بانک مرکزی و دولت است.
بابک صدرایی، کارشناس صنعت و بازار خودرو، در رابطه با موضوع تامین ارز واردات خودرو با وجود اولویتهای مهمتر کشور گفت: در سال 96 که هنوز دور جدید تحریمها آغاز نشده بود و کشور مشکلی در باب تامین دارو و نهادههای دامی نداشت، تنها 60 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد؛ حال جای سوال است که چگونه در دوره وزارت رضا فاطمیامین، وزیر سابق صمت، و حال حاضر برخی از افراد از واردات خودرو با تعداد 100 هزار و 200 هزار دستگاه سخن گفتند و میگویند؟
وی افزود: حتی اگر مشکل تامین ارز کشور برطرف شود، به دلیل تحریمهای آمریکا خودروسازان معتبر جهانی نظیر تویوتا، کیا، هیوندای، مزدا و … به شکل رسمی محصولات خود را به خریداران ایرانی نمیفروشند و واردکنندگان برای خرید خودرو در خارج از مرزهای کشور باید به دلالان بازار آزاد کشورهای دیگر مراجعه کنند تا شاید بتوانند با قیمتی بالاتر از قیمت نمایندگیها محصول یا محصولات مد نظر خود را تهیه و وارد ایران کنند.
پیشبینی صدرایی از آینده بازار خودرو این است که نمیتوان انتظار ریزش شدیدی را با توجه به شرایط موجود داشت؛ چراکه بازار در حال حاضر مبتنی بر واقعیت عمل نمیکند و بیشتر مبتنی بر اخبار و هیجانات زودگذر است. در نتیجه تا زمانی که اتفاق جدیدی در سیاست خارجی یا قیمت ارز رخ ندهد، نمیتوان انتظار افزایش یا بهویژه کاهش قیمت چشمگیری را داشت.
او اضافه کرد: سرعت تصمیمگیری و بهویژه عملکرد حاکمیت در قیمتهای آینده بازار خودرو اثر شگرفی دارد، چراکه اگر برای مثال تا یک ماه آینده تعداد قابل توجهی خودرو وارد بازار کشور شوند، قطعاً نگاه مردم به بازار خودرو تغییر خواهد کرد و امکان رونق گرفتن معاملات در این بازار افزایش مییابد.
گفتنی است نوسان قیمت خودرو موضوعی است که طی سالیان متمادی به یکی از اصلیترین دغدغههای مردم تبدیل شده است و مردم هر روز اخبار خودرو را دنبال میکنند تا شاید روزنهای از کاهش قیمتها را در بازار ببینند و در نتیجه آن اقدام به خرید برای مصرف یا کسب سود از گران شدن خودرو در آینده کنند.
حال اما بازار خودرو شرایط پر ابهامی را پشت سر میگذارد و دیگر خریدار و فروشندهای در بازار مشاهده نمیشود. در این بین اما پیشبینی نهایی کارشناسان احتمال تداوم ریزش قیمتهاست.