کد خبر: ۴۷۴۰۴
۱۰:۴۴ -۱۳ خرداد ۱۴۰۲
نمایندگان مجلس مطرح کردند؛
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر روند نگران‌کننده ارز در کشور ادامه پیدا کند، ما در مجلس، از ظرفیت قانونی خودمان استفاده می‌کنیم و به بانک مرکزی فشار می‌آوریم. از طرفی، کم‌کاری بانک مرکزی، قطعاً روی استیضاح وزیر اقتصاد تاثیر زیادی دارد.

بانک مرکزی

نشان تجارت - محمد آیتی: چندی پیش، سران سه قوه، جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی را برگزار کردند که خروجی آن، مصوبه‌ای جهت افزایش اختیارات بانک مرکزی به منظور ایجاد ثبات اقتصادی و حفظ ارزش پول ملی بود. این اتفاق در حالی رخ داده که سال گذشته، سه بار بانک مرکزی از سران قوا، اختیار تام گرفته بود، ولی سال ۱۴۰۱، بدترین سال به لحاظ بازار ارز در کشور لقب گرفت.

بانک مرکزی از اختیارات تامی برای کنترل بازار ارز برخوردار است

در همین خصوص، فتح‌ا... توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: بانک مرکزی معتقد است که من اگر قرار است راجع به ارز تصمیم بگیرم و پاسخگو باشم، باید اختیاراتی داشته باشم، یعنی مثلاً باید بتوانم به شرکت‌هایی که صادرکننده هستند بگویم که ارز خود را بیاورید و به خزانه بریزید.

وی افزود: بانک مرکزی می‌خواهد که شرکت‌ها به او گزارش بدهند که چقدر صادرات داشتند و چقدر ارز وارد کشور کرده‌اند. این موضوع الان در اختیار بانک مرکزی نیست. این خواسته معقول و درستی است، منتهی اینکه بانک مرکزی به غیر از این موضوع، چه اختیارات دیگری می‌خواهد را من نمی‌دانم! آیا اختیارات وزارتخانه‌های دیگر را هم می‌خواهد؟ طبیعی است که نباید این‌طور باشد که اگر این هست باید بررسی شود.

نماینده بهار و کبودرآهنگ تصریح کرد: در هر صورت نتیجه این مصوبات و دادن اختیارات تام، باید در میدان عمل دیده شود و مردم لمس کنند که قیمت ارز کاهش یافته است. سال گذشته، سه بار اختیار تام به بانک مرکزی داده شده بود، شاید در آن سه دفعه، نظرات بانک مرکزی تامین نشده بود، ولی الان می‌گوید این اختیارات را به من بدهید تا وضعیت را تغییر دهم.

کم‌کاری بانک مرکزی، قطعاً روی استیضاح وزیر اقتصاد تاثیر زیادی دارد

در این باره، جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم به اقتصاد۲۴ گفت: بانک مرکزی به عنوان متعادل‌کننده بحث نقدینگی، تورم و عرضه مطرح است و هر چقدر عدد بزرگ‌تر و بیشتر باشد، بانک مرکزی به همان نسبت باید پاسخگو باشد.

 

نماینده رشت تصریح کرد: در حال حاضر اگر واقعاً بانک مرکزی نتواند نرخ ارز را کنترل کند، دیگر این ضعف داخلی است، چون تا الان به اندازه کافی اختیارات به بانک مرکزی داده شده و دیگر جای بهانه‌گیری وجود ندارد.

کوچکی‌نژاد اظهار داشت: به باور من، قبلاً تقریباً حق با بانک مرکزی بود، ولی از اینجا به بعد دیگر بهانه‌ای مورد قبول نیست و اگر تا چند وقت دیگر، آثار تغییرات در جهت مثبت نمایان نشود، قطعاً مجلس گزارشی می‌گیرد تا ببیند ضعف از کجاست و چرا بانک مرکزی کار خاصی انجام نداده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر روند نگران‌کننده ارز در کشور ادامه پیدا کند، ما در مجلس، از ظرفیت قانونی خودمان استفاده می‌کنیم و به بانک مرکزی فشار می‌آوریم. از طرفی، کم‌کاری بانک مرکزی، قطعاً روی استیضاح وزیر اقتصاد تاثیر زیادی دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون