کد خبر: ۴۷۲۳۵
۱۰:۳۴ -۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
قیمت نفت روز جمعه که سرمایه‌گذاران نگران عدم توافق سیاستمداران آمریکایی درباره سقف بدهی و آسیب دیدن اقتصاد و تقاضا برای سوخت بودند، کاهش پیدا کرد، اما موفق شد نخستین رشد هفتگی پس از چهار هفته کاهش متوالی را رقم بزند.
صادرات نفت
نشان تجارت - به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۲۸ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش، در ۷۵ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئیه، با ۲۵ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، در ۷۱ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه بسته شد. قرارداد مه وست تگزاس اینترمدیت با ۳۱ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، در ۷۱ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه بسته شد.
 
هر دو شاخص نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت، حدود دو درصد رشد هفتگی داشتند و نخستین رشد هفتگی در یک ماه گذشته را ثبت کردند.
 
پس از این که جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا و دولت جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا، روز جمعه مذاکرات درباره افزایش سقف بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری دولت آمریکا را متوقف کردند، دلار صعود کرد، در حالی که قیمت نفت از صعود بازماند.
 
وزارت خزانه داری آمریکا هشدار داد دولت ممکن است تا اول ژوئن، قادر به پرداخت بدهی‌های خود نباشد. با این حال، یک مقام کاخ سفید گفت توافق همچنان ممکن مانده است.
 
عامل دیگری که روز جمعه، بازارها را به وحشت انداخت، اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا بود که اعلام کرد تورم بسیار بالاتر از نرخ هدف گذاری شده از سوی بانک مرکزی مانده و درباره اقدام بعدی در خصوص نرخ بهره، هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
 
رابرت یاوگر، تحلیلگر شرکت میزوهو در این باره گفت: به نظر نمی‌رسد که دولت و کنگره آمریکا امروز درباره سقف بدهی به توافق برسند. احتمال افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره در جلسه ژوئن، روز به روز افزایش پیدا می‌کند.
 
پس از انتشار گزارش‌هایی درباره توقف مذاکرات پیرامون سقف بدهی و اظهارات پاول، سهام آمریکا، بازده اوراق خزانه و دلار، همگی نزول کردند.
 
اما اظهارات جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا که در نشست مدیران بانکی، سلامت و قدرت سیستم بانکی این کشور را مورد تائید مجدد قرار داد، تا حدودی از بازارها حمایت کرد.
 
آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز که روز جمعه منتشر شد، نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا که معیاری برای ارزیابی تولید آینده است، هفته گذشته ۱۱ حلقه کاهش یافت و به ۵۷۵ حلقه رسید.
 
تحلیلگران بانک ملی استرالیا اعلام کردند هر چند احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره در آمریکا، نگرانی‌هایی نسبت به تقاضا برای سوخت در این کشور به وجود آورده اما قیمت‌ها با تقاضای بالاتر چین برای نفت در طول سال ۲۰۲۳، می‌توانند افزایش پیدا کنند.
 
بر اساس گزارش رویترز، آماری که هفته جاری منتشر شد نشان داد تولید پالایشگاه‌های نفت چین در آوریل، ۱۸.۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون