کد خبر: ۴۷۰۳۲
۰۹:۵۷ -۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه لغو عرضه خودرو در بورس تاثیر منفی در بازار خودرو برجای می‌گذارد، بیان کرد: تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای قطعا باعث افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

قیمت خودرو

نشان تجارت - طی چند هفته گذشته رسما عرضه خودرو در بورس‌ کالا منتفی شد و اکنون در قالب سامانه یکپارچه فروش، شاهد عرضه خودرو در کشور هستیم. در بخش خودرو این ویژگی‌ها می‌تواند هدیه‌ای بزرگ به صنعت خودرو اهدا کند. از جمله این مزایا قیمت‌گذاری مناسب و منصفانه برای خودروی مورد نظر است. هم خریدار با توجه به قیمت مدنظر خرید خود را انجام می‌دهد و هم برای خودروساز حاشیه سود منطقی ایجاد می‌شود؛ از طرفی هم به بهبود کیفیت و ارتقای سیستم تولید منجر می‌شود و بخش R&D یا تحقیق و توسعه در این صنعت بهبود پیدا می‌کند.

در زمستان سال گذشته شاهد بودیم که حدود ۱۲‌ هزار میلیارد تومان رانت از طریق بورس‌ کالا حذف شد و عملا خودرو با عرضه مستقیم به دست مصرف‌کننده می‌رسید؛ بنابراین عرضه خودرو در بورس‌ کالا به ارتقای کیفیت، قیمت‌گذاری منصفانه، حاشیه سود بهتر، تنوع و قدرت تصمیم‌گیری برای خریدار و جلوگیری از سفته‌بازی یا ورود دلالان به بازار منجر شد.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، عرضه خودرو در بورس‌ کالا شفافیت معاملاتی را نیز به همراه داشت؛ مسئله‌ای که مورد مطالبه عمومی حتی در میان خودروسازان بود، اما قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای عالی رقابت، بازگشت به روال چند سال گذشته است؛ پس امکان زیان انباشته «خودرو» با توجه به قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد.

تجربه قیمت‌گذاری شورای رقابت نشان داده که قیمت‌گذاری متناسب با رشد تورم، هزینه‌ها و مواد اولیه که عمدتا کامودیتی‌محور هستند و با رشد جهانی همراه بودند، تاثیر قیمت دلار و عدم‌ تناسب بین افزایش نرخ و هزینه‌ها در این صنعت دیده می‌شود؛ بنابراین می‌تواند به زیان انباشته در صنعت خودرو منجر شود.

معمولا خودرویی‌ها یکی از لیدر‌های بازار سهام هستند و این سیگنال بدی برای این بازار به همراه دارد و می‌تواند بر سایر گروه‌ها نیز تاثیرگذار باشد؛ یعنی اثر غیرمستقیم منفی بر بازار سهام دارد. وقتی به واسطه انتظارات تورمی، شرایط سیاسی و حوزه افزایش هزینه‌ها در اقتصاد تقاضا برای یک کالا بالا می‌رود، مانند خودرو هیچ جای دنیا حتی تجربیات چند سال اخیر در کشورمان بیانگر این نبوده که با تغییر شیوه و قیمت‌گذاری دستوری می‌توانیم قیمت‌ها را کاهش دهیم؛ پس چنین رویکردی باعث تقاضای کاذب می‌شود و ممکن است سوءاستفاده‌گران با اجاره کد ملی با شانس بالاتری در قرعه‌کشی شرکت کنند.

از سوی دیگر وضعیت خریدار از نظر انتخاب و تنوع و قیمتی که قرار است بر مبنای بازار خودش تعیین کند دچار اختلال می‌شود. با کنار هم گذاشتن دلایل عنوان‌شده باید گفت اثر جانبی زیان، بیشتر از سود است، اما متاسفانه و در نهایت عرضه خودرو از بورس‌کالا حذف شد. همچنین انتظار شفافیت را در سیستم جدید در بخش قیمت‌گذاری، ارتقای کیفیت، شناسایی سود و زیان نداریم و در صنعت خودرو به سمت زیان پیش خواهیم رفت.

کارشناسان معتقدند بورس به حدی روند صعودی به خود گرفته که حتی لغو عرضه خودرو در بورس کالا نیز برروی آن تاثیرگذار نیست. از سویی دیگر اگر قرار بود این امر تاثیر منفی برجای بگذارد هفته گذشته شاهد آن بودیم.

لغو عرضه خودرو در بورس کالا تاثیر منفی بر روی بازار سرمایه برجای نمی‌گذارد

حسن حسین نیا، کارشناس بورس کالا در این زمینه به اقتصاد ۲۴ گفت: بورس در شرایط متفاوتی نسبت به سال گذشته قرار دارد و اوضاع به نحوی نیست که لغو عرضه خودرو در بورس کالا تاثیر منفی برروی بازار سرمایه برجای بگذارد.

وی افزود: اگر قرار بود لغو عرضه خودرو در بورس کالا بر روی بورس تاثیری برجای بگذارد، هفته گذشته تاثیر آن را مشاهده می‌کردیم. در حال حاضر بورس در شرایط خوبی است و روند صعودی این بازار همچنان ادامه خواهد داشت، بنابراین لغو عرضه خودرو در بورس کالا تاثیری بر روی بازار سرمایه برجای نخواهد گذاشت.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، بورس در شرایط فعلی روال صعودی خود را ادامه می‌دهد و کارشناسان معتقدند این روال با وجود تصمیمات خلق الساعه و شبانه دولت همچنان تداوم خواهد داشت. با اینهمه بازار سرمایه از جمله بازار‌هایی است که اخبار و اتفاقات تاثیر هیجانی و کوتاه مدت برروی روند آن برجای می‌گذارد. گاهی همین تاثیرات آنی منجر به روند ریزشی مداوم می‌شود.

منافع عده ای به لغو عرضه خودرو در بورس گره خورده است

حسین نیا در این باره گفت: دلیل تصمیم گیری درباره لغو عرضه خودرو در بورس کالا به خاطر پیچیدگی شرایط است. در این میان گروهی منافع شدید در این عدم عرضه دارند و سود‌های کلانی می‌برند و علاقه‌ای ندارند این سود‌ها را از دست بدهند، چراکه فروش خودرو در بورس کالا موجب می‌شود سود بسیاری قطع شده و منافع آنها به خطر بیفتد.

وی افزود: از سویی دیگر مسائل قانونی مانند ورود سازمان بازرسی کل کشور به این ماجرا و شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو نیز در لغو عرضه خودرو در بورس کالا موثر بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه لغو عرضه خودرو در بورس تاثیر منفی در بازار خودرو برجای می‌گذارد، بیان کرد: تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای قطعا باعث افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون