کد خبر: ۴۷۰۲۴
۱۹:۴۷ -۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
مدیر عامل توانیر:
خراسان رضوی مدیر عامل شرکت توانیر گفت: در سال ۱۴۰۱ میزان مدیریت مصرف برق نزدیک به ۱۰ هزار مگاوات رسید. مدیریت مصرفی که امسال هدفگذاری شده، ۱۱ هزار و ۷۰۰ مگاوات است.
مصرف برق
نشان تجارت - آرش کردی امروز، ۱۳ اردیبهشت ماه، در بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی شبکه‌های توزیع نیروی برق که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره با اینکه اهمیت کنفرانس توزیع برق نسبت سایر کنفرانس‌ها بیشتر است، افزود: اکثر تحولات در صنعت برق دنیا مربوط به بخش توزیع است. امروز مرزهای تعاریف تغییر کرده و می‌توانیم شبکه‌های فوق توزیع را جزو توزیع محسوب کنیم. صنعت توزیع برق صنعتی انعطاف‌پذیر است و اکثر تحولات در آن رقم می‌خورد. صنعت برق صنعت مهمی است زیرا زندگی مردم با آن گره خورده و در این صنعت نیز نگاه خاصی به بخش توزیع وجود دارد.
 
مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به خاموشی‌ها در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: سال ۱۴۰۰ گرفتاری‌هایی در شبکه و ناترازی‌هایی به وجود آمد که محصول یک دوره طولانی از مشکلات مربوط به اقتصاد صنعت برق بود. این موضوع نیز به دلیل ساختارهای موجود بود اما تلاش شد انعطاف‌پذیری در بخش توزیع ایجاد شده تا بخش خانگی با کمترین مشکل روبه‌رو شود.
 
کردی با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند در کشور تصریح کرد: در اجرای این موضوع بیشتر تمرکز بر رفع انشعابات غیر مجازها بود اما اینکه چه اثراتی را برای مدیریت مصرف ایجاد می‌کرد، اثبات شده نبود. امروز موضوع کنترل‌پذیری پس از رویت‌پذیری مصرف، وارد صنعت توزیع برق شده که طی یک سال گذشته به خوبی دنبال شده است. از این دست موضوعات در صنعت توزیع زیاد است.
 
وی افزود: نباید در موضوعات تئوریک ابتدا به بحران برسیم تا دنیال اجرایی‌سازی آن برویم یا ضرورت آن را بعد بحران متوجه شویم. این روزها اصل موضوع در جلسات‌مان با وزیر نیرو مدیریت مصرف برق است. در این موضوع در طرح و برنامه‌های شناخته شده به این جمع بندی می‌رسیم که با چه ضعف‌هایی روبه‌رو هستیم. نکات مهمی در عرصه توزیع برق پیش رو داریم که باید روی آن کار کنیم و در نیمه راه هستیم. اراده دولت این است که این موضوعات ساماندهی شود.
 
کردی خاطرنشان کرد: موضوع خاموشی‌ها در سال ۱۴۰۰ موجب شد مسئولان به موضوعات صنعت برق بیشتر بپردازند و تحولات عمده‌ای را ایجاد کنند. این خود یک فرصت است. باید از این فرصت محدود استفاده شود و موضوعات کلان صنعت برق از جمله اقتصاد صنعت برق و ناترازی در آن بررسی و حل شود. طی سال قبل بالای یک میلون کنتور هوشمند در کشور نصب شد.  پیش‌بینی شده این میزان تا امسال به بالای ۲.۵ تا سه میلیون عدد برسد. به طور کلی موضوع اقتصاد صنعت برق ما را دچار چالش کرده و باید به این موضوع حتما پرداخته شود. روی تجدید ساختار مالی تاکید ویژه داریم و این موضوع  نیازمند کار جمعی  و نیازمند اراده جمعی است. تجدید ساحتار اداری نیز جز مباحثی است که مد نظر است.
 
وی با اشاره به نهضت کاهش تلفات برق افزود: کاهش تلفات در گذشته چالش بودی که با آن روبه‌رو بودیم و با عددهای بالایی مواجه می‌شدیم اما طی سال‌های گذشته این عدد کاهش یافته است.
 
مدیر عامل شرکت توانیر تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ به شکل قطعی و قابل اندازه‌گیری عدد مدیریت مصرف نزدیک به ۱۰ هزار مگاوات رسید. این موضوع را سامانه‌های اندازه‌گیری و کنتورهای هوشمند اثبات می‌کند که عددی قابل توجه بود. اگر این عدد محقق نمی‌شد، ممکن بود وضعیت نامناسبی در صنعت برق پیدا کنیم. تلاش می‌شود نسبت به سال ۱۴۰۱ امسال هم موضوعات را بهتر پیگیری کنیم و با تغییرات بیشتر از سال قبل قدم برمی‌داریم. با یکسری اولویت‌گذاری سعی شده تا رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری در شبکه‌های توزیع را به سطحی برسانیم که با کمترین امکانات بیشترین بار را کنترل و رویت‌پذیر کنیم. در بحث توزیع به دلیل حجم بالای مشترکان رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری سخت‌تر است.
 
کردی افزود: امسال بحث طرح پاداش مشترکان خانگی مطرح شد و وزیر نیرو کلیات آن را را مطرح کرد. نحوه اجرای این موضوع مربوط به شرکت‌های توزیع برق است. امسال باید در بخش خانگی مدیریت مصرف برق ۲ برابر سال گذشته و عددی بالای ۲۰۰۰ مگاوات باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون