کد خبر: ۴۶۹۱۵
۱۳:۳۷ -۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
نماینده سبزوار گفت: دولت آقای رئیسی، توجه ویژه و استثنایی به حوزه معدن دارد و آقای رییس جمهور در حضور رهبر انقلاب و نمایندگان مجلس، خبر از رشد قابل ملاحظه در این بخش داد. به هر حال در حوزه معدن، چالش‌هایی هم وجود دارد؛ مثلاً در بحث مالکیت معادن یا ‌عدم‌فرآوری و خام فروشی که باید برای آن، فکری اساسی کرد.

پیشرفت ایران در حوزه معدن

نشان تجارت - محمد آیتی: طی تخمین‌های نسبی که به عمل آمده است، نشان می‌دهد، هفت درصد کل منابع معدنی جهان، در ایران قرار گرفته است و این نعمت الهی اگر با دانش و مدیریت اصولی روز توام شود، حتماً می‌تواند نقش پررنگی در اقتصاد کشور و معیشت مردم، ایفا کند.

به قدری حوزه معدن، با اهمیت و البته درآمدزا است که رهبر انقلاب هم در دیدار با نمایندگان مجلس بر بهره‌گیری هرچه بیشتر از این ظرفیت تاکید داشتند.یکی از اتفاقات مبارک برای ایران، گستردگی، تنوع و نحوه توزیع معادن در اقصی نقاط کشور است.

اکنون، استان‌های زیادی در ایران، از وجود معادن بهره‌مند هستند که این اتفاق می‌تواند، تاثیر به سزایی در اشتغال‌زایی در نقاط مختلف کشور بگذارد. با این تفاسیر، برخی به عملکرد وزارت صمت و سازمان ایمیدرو معترضند و می‌گویند اگر بهره‌گیری از ظرفیت معادن اصولی و حداکثری بود، نمی‌بایست شرایط اقتصادی و به تبع آن، معیشتی مردم در این نقطه تاریک قرار می‌گرفت و البته افرادی هم هستند که از عملکرد دولت سیزدهم در این راستا، حمایت می‌کنند.

بهروز محبی، نماینده سبزوار در این باره گفت: موضوع لزوم پرداختن به حوزه معدن به عنوان یک نقطه قوت برای کشور، ضروری است که حقیقتاً در گذشته آن طور که باید و شاید با وجود پتانسیل بالایی که در این بخش در ایران داشته و داریم، به آن توجه نکردیم. پس یادمان باشد اگر ظرفیت خوبی در کشور داشتیم، دارا بودن آن به تنهایی کافی نیست و نگاه ویژه و قدرشناسی از آن پتانسیل و تلاش در جهت بهره‌برداری حداکثری از آن هم، نیاز مبرم است.

وی افزود: حوزه معدن و ظرفیتی که در این بخش در کشور داریم، به تنهایی می‌تواند بسیاری از شاخص‌های اقتصادی ایران را متحول کند. آرزوی همه دولت‌ها، رشد تولید و اشتغال‌زایی است و حال که رهبر معظم انقلاب هم در شعار سال ۱۴۰۲، از رشد تولید نام بردند، ضرورت دارد که بیش از پیش به این بخش بپردازیم و همه صاحب‌نظران در این حوزه را پای کار بیاوریم و نظرات را تجمیع کنیم تا بخش‌های آسیب دیده کشور، ترمیم شوند که این موضوع مطالبه به حق آحاد مردم است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در حوزه معدن، در سال‌های اخیر، اتفاقات خوب و مبارکی افتاده است. به طور مثال در حوزه انتخابیه بنده که سبزوار و چند شهرستان دیگر است، ۱۳ لکه معدنی شناسایی شده است و در حوزه کشف هم در حال رخ دادن اتفاقات خوبی و امیدبخشی هستیم. حوزه انتخابیه من، در بخش منگنز، کرومیت، مس و حتی تیتانیوم که اخیراً در آن جا روی آن کار شده، تلاش‌های موفقیت‌آمیزی به وقوع پیوسته است که اگر این دست فرمان ادامه داشته باشد، هم صنعت ما پیشرفت خواهد کرد و هم ارزآوری به بار می‌آید و نکته مهم، تحقق اشتغال‌زایی است که همیشه دغدغه دولت و مجلس بوده و هست.

محبی اظهار داشت: در بخش مس، در شهرستان جغتای، سند معادن به سازمان ایمیدرو منتقل شده و این سازمان، اکتشافات خود را شروع کرده است.

نماینده سبزوار گفت: دولت آقای رئیسی، توجه ویژه و استثنایی به حوزه معدن دارد و آقای رییس جمهور در حضور رهبر انقلاب و نمایندگان مجلس، خبر از رشد قابل ملاحظه در این بخش داد. به هر حال در حوزه معدن، چالش‌هایی هم وجود دارد؛ مثلاً در بحث مالکیت معادن یا ‌عدم‌فرآوری و خام فروشی که باید برای آن، فکری اساسی کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران در بخش معدن باید از ظرفیت کشورهایی مثل چین و روسیه و سازمان همکاری شانگهای، بهره حداکثری ببرد. ما باید دانش و فناوری روز در معدن را با سرعت وارد کشور کنیم تا ان‌شاا... بخش اکتشاف در ایران، تمام و کمال صورت بگیرد. اگر در اکتشاف موفق شدیم، حتماً در ادامه با دیگر کشورها می‌توانیم به صورت مشارکتی بقیه امور را دنبال کنیم. همچنین ایرانی‌های خارج از کشور هم اگر حرف و نظری در این باره دارند، بهترین زمان است که پای کار بیایند.

منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون