کد خبر: ۴۶۸۲۴
۱۰:۴۶ -۳۱ فروردين ۱۴۰۲
غلامرضا نوری گفت: اگر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشور، وضع موجود باشد، کار برای مهار تورم و رشد تولید سخت است، از این‌رو، تا موضوعاتی مثل مذاکرات برجام، رفع تحریم‌ها، اف‌ ای تی اف و... را به نتیجه نرسانیم، رسیدن اقتصاد کشور به نقطه نرمال، شدنی نیست. باید اوضاع اقتصاد و صادرات و واردات منطقی شود تا سرمایه‌گذاران در فضای امن وارد عرصه کار شوند.

اقتصاد آشفته ایران

نشان تجارت - محمد آیتی: قیمت‌ها در بازار روز به روز در حال افزایش است، این در حالی است که شعار امسال «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری شده است؛ اما آنچه از ابتدای سال بیش از هرچیزی در اقتصاد کشور خودنمایی می‌کند تورمی است که در بسیاری از کالاها و خدمات اعمال شده و مردم را مستاصل‌تر از هر زمان دیگری کرده است.

غلامرضا نوری، نماینده بستان‌آباد در خصوص چگونگی محقق شدن شعار سال، به اقتصاد۲۴ گفت: اگر دولت می‌خواهد به شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است، عمل کند، اول از همه باید از حرف زدن و شعار دادن‌های بیش از حد، پرهیز کند، یعنی مردم از اینکه مرتب شعار سال را روی سربرگ‌ها، بنرها، بیلبورد‌ها و... ببینند، خسته شده‌اند. از این‌رو، کمترین کاری که دولت سیزدهم می‌تواند انجام دهد تا خود را اثبات کند، جلوگیری از افزایش قیمت‌های کنونی است.

وی افزود: به نظر من، اگر دولت در اول راه نمی‌تواند جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد، لااقل جلوی افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها را بگیرد که مردم بیش از این قامتشان زیر تورم، خم نشود. اینکه دولت به برخی از خدماتی که ارائه می‌دهد، ۳۰ تا ۴۰ درصد بیفزاید و اجازه این داده شود که برخی تولیدکنندگان، ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت محصول خود را افزایش دهند، دیگر خبری از تحقق شعار سال نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در واکنش به اینکه مهار تورم آن هم در شرایط تحریم که به گفته بسیاری از کارشناسان، ایران در محاصره اقتصادی قرار گرفته، به چه صورتی امکان‌پذیر است؟ گفت: اول از همه یادمان باشد که در کشور و در شرایط فعلی شاید بتوان تورم را تا حدی کنترل کرد، اما خیلی نمی‌توان توقع پایین آوردن آن را داشت. یعنی با زیرساخت‌های موجود و روابط سیاسی و اقتصادی ایران با کشور‌های دنیا و از طرفی، با منابع و قوانینی که داریم و بودجه‌ای که نوشته شده است، تورم در دل این روند و رویکرد‌ها وجود دارد. از این‌رو، برای همین است که تاکید دارم فعلاً باید توقع کنترل تورم را داشت تا قیمت‌ها غیرقابل باور رو به فزونی نرود.

عدم‌ کنترل بازار است که معیشت مردم را به این نقطه نگران‌کننده رسانده است

نوری تصریح کرد: به طور مثال، سال گذشته، ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت قطع شد و گفتند تنها چهار کالا با آزادسازی قیمت‌ها مواجه خواهد، اما ۴۰۰ کالای دیگر، به تبع آن و به صورت بی‌ربط، رشد قیمت داشتند. این عدم‌نظارت‌ها و عدم‌کنترل بازار است که وضع اقتصاد و معیشت مردم را به این نقطه نگران‌کننده رسانده است.

وی اظهار داشت: من به شخصه، با واقعیت‌هایی که در کشور و اقتصاد است، مطالبه‌ام، افزایش نظارت دولت بر بازار است که با این رویکرد تا حدی، مهار تورم اتفاق می‌افتد. یعنی دولت باید با این روند، ابتدا تا اندازه‌ای اعتماد و امید را به جامعه برگرداند، یعنی مردم وقتی از خواب بیدار می‌شوند، مرتب با افزایش چند درصدی کالا و خدمات مواجه نشوند.

نماینده بستان‌آباد یادآور شد: اگر دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشور، وضع موجود باشد، کار برای مهار تورم و رشد تولید سخت است، از این‌رو، تا موضوعاتی مثل مذاکرات برجام، رفع تحریم‌ها، اف‌ ای تی اف و... را به نتیجه نرسانیم، رسیدن اقتصاد کشور به نقطه نرمال، شدنی نیست. باید اوضاع اقتصاد و صادرات و واردات منطقی شود تا سرمایه‌گذاران در فضای امن وارد عرصه کار شوند.

در مجلس یازدهم، هیچ استیضاحی به نتیجه نخواهد رسید

نوری در مورد اینکه برخی راه برون‌رفت از این اوضاع نابسامان را در استیضاح چند وزیر و جایگزینی آن‌ها با افراد کاربلد می‌دانند، گفت: در مجلس یازدهم، استیضاحی به نتیجه نخواهد رسید، چون بین مجلس با دولت، رودربایستی سیاسی وجود دارد. استیضاح برخی وزرای دولت سیزدهم، خیلی ضرورت داشت و این‌قدر این کار انجام نشد که خود دولت برای تغییر افرادی در کابینه، وارد میدان شده است، در حالی که بهتر بود، مجلس قدر زمان را می‌دانست و این کار‌ها را زود انجام می‌داد، هرچند باز هم می‌گویم، امیدی به این مجلس برای استیضاح وزرای دولت آقای رئیسی نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون