کد خبر: ۴۶۵۷۵
۱۵:۴۳ -۱۴ فروردين ۱۴۰۲
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با نشان تجارت مطرح کرد

وضع عوارض بر محصولات جالیزی

نشان تجارت - محمد آیتی: بررسی و احتمال وضع مالیات بر محصولات جالیزی، یکی از آن موضوعاتی است که برخی کشاورزان را نسبت به آینده کاری‌شان، نگران کرده است.

در همین رابطه، عباس جهانگیرزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به نشان تجارت گفت: از آنجایی‌که کشاورزان از کشت محصولات جالیزی منافع بیشتری دارند، چنانچه عوارض در این خصوص وضع نشود، به هیچ عنوان حاضر به رعایت الگوی کشت نیستند. با وضع این عوارض، کشاورز باید تکلیف خود را برای آینده مشخص کند که آیا جالیزکار بشود یا خیر.

وی افزود: در واقع، «عوارض» بین قیمت داخلی و قیمت خارجی محصول، تعادل ایجاد می‌کند. وزیر جهادکشاورزی، آقای سعادتی‌نژاد نیز در زمانی هم که ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس را به عهده داشتند، پیگیر این مساله بودند که قیمت داخل و خارج یک محصول جالیزی، تفاوتی نداشته باشد.

نماینده پارس‌آباد تصریح کرد: کشور‌های دیگر به دلیل نیاز آبی زیاد محصولات جالیزی، چون هندوانه این محصولات را نمی‌کارند و کشورهایی، چون ترکیه به صورت قطره‌چکانی به ما آب می‌دهند و ما که با کمبود آب مواجه هستیم، محصولات آب‌بر را به این کشور‌ها صادر می‌کنیم و این خیانت به بخش کشاورزی است.

عضو کمیسیون کشاورزی اعلام کرد: وضع عوارض بر صادرات محصولات جالیزی و رعایت الگوی کشت متناسب با اقلیم هر استان جزو تصمیمات مهم و منطقی است.

وی اظهار داشت: هم وزارت جهادکشاورزی و هم کمیسیون کشاورزی مجلس بر این باورند که محصولات آب‌بر باید در کشور کمتر کشت شوند و از آنجایی که به هیچ عنوان نمی‌توان کشاورز را مجبور به الگوی کشت دستوری کرد، کشت‌های دیگر را باصرفه‌تر کردیم تا کشاورزان تشویق شوند. به عنوان مثال آب‌بهای محصولاتی، چون دانه‌های روغنی، غلات و گندم را تا به نصف کاهش داده‌ایم.

نماینده پارس‌آباد گفت: در خصوص صادارت محصولات کشاورزی، ابتدا باید امنیت غذایی کشور خود را تامین کنیم و بعد به فکر صادارت باشیم. وقتی نیاز کشور به دانه‌های روغنی، گندم و سایر غلات است، به نوعی باید تدارکاتی اندیشیده شود که به نفع کشاورز باشد در غیر این‌صورت کشاورز هم همکاری لازم را نخواهد کرد.

جهانگیرزاده در پایان خاطرنشان کرد: هیچ‌یک از تصمیمات یعنی عوارض بر صادرات و الگوی کشت تعریف شده، به بازار داخلی و منطقه‌ای کشور، ضربه‌ای نخواهد زد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون