کد خبر: ۴۶۲۵۰
۲۲:۴۷ -۱۶ اسفند ۱۴۰۱
در نشان تجارت بخوانید
تیک تاک یک رسانه اجتماعی چینی است که از طریق سیستم‌عامل‌های آی‌آواس و اندروید قابل دسترس است. تیک تاک در آغاز با نام دوئین در سپتامبر ۲۰۱۶ در چین عرضه شد و عرضه آن برای خارج از چین، با عنوان تیک تاک در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت.

نشان تجارت - هدی کاشانیان: حتماً در وب گردی‌های خود بارها با ویدئوهایی روبه رو شده‌اید که در آن یک نوجوان موهای خود را با یک مدل عجیب و بامزه درست کرده است، لباس‌های نئونی پوشیده و در حالی که حرکات موزون انجام می‌دهد با یک آهنگ معروف هم لب‌خوانی می‌کند. این‌ها کلیپ‌های چند ثانیه‌ای سرگرم کننده‌ای هستند که روزانه با چندین نوع از آن‌ها، در شبکه‌های اجتماعی خود برخورد می‌کنید. ویدئوهایی که حاصل خلاقیت تولیدکننده و استفاده از اپلیکیشنی به اسم تیک تاک هستند. برای اینکه بدانید تیک تاک چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟ این مطلب را بخوانید تا در خصوص این اپلیکیشن جذاب و نوجوان پسند اطلاعات خوبی به دست آورید.

تیک تاک چیست؟

تیک تاک (TikTok): یک رسانه اجتماعی چینی است که از طریق سیستم‌عامل‌های آی‌آواس و اندروید قابل دسترس است. تیک تاک در آغاز با نام دوئین در سپتامبر ۲۰۱۶ در چین عرضه شد و عرضه آن برای خارج از چین، با عنوان تیک تاک در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت. با این وجود،‌ در ماه آگوست سال ۲۰۱۸، این برنامه توسط یک کمپانی به نام ByteDance خریداری شد. این شرکت تصمیم گرفت تا نام این نرم‌افزار را به برنامه تیک تاک تغییر دهد و کمپانی ByteDance تمام اطلاعات کاربران و ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده توسط افراد، در نرم‌افزار Musical.ly را به این برنامه جدید منتقل کرد. در واقع این شرکت تنها محیط کاربری برنامه و نام آن را تغییر داد و هیچ اطلاعاتی توسط این مالک جدید از بین نرفت، در ادامه به بررسی دقیق این نرم‌افزار محبوب می‌پردازیم.

رشد سریع برنامه تیک تاک در جهان

تیک‌ تاک ظرف دو سال توانست خود را به جایگاهی برساند که اکنون از آن به عنوان رقیبی برای پلتفرم های اشتراک گذاری یاد می‌کنند. اپلیکیشن تیک تاک توانست در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا که به ۷۵ زبان صحبت می‌کنند، بیش از یک میلیارد دانلود را برای خود ثبت کند. با کمک اپلیکیشن تیک تاک، کاربران می‌توانند ویدئوهای کوتاه خود را در حالت‌ها و با افکت‌های مختلف تهیه کرده و در شبکه‌های اجتماعی با دیگر کاربران جهانی به اشتراک بگذارند. محیط کار با این نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده که نیازی به ترجمه ندارد و استفاده از آن بسیار آسان است. این ویژگی، برگ برنده تیک‌ تاک در مقایسه با نرم‌افزارهای مشابه چینی همانند وی‌چت و یا تنسنت محسوب می‌شود.

در ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ یک روز پس از آن که رئیس‌جمهور آمریکا فشار را بر اپلیکیشن چینی تیک تاک افزایش داد و برای فعالیت آن شرط گذاشت، چین این کشور را به قلدری متهم کرد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، موضع‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا «خلاف اصول اقتصاد بازار و اصول شفافیت و عدم تبعیض» است. این مقام چینی اقدام آمریکا را «چیزی جز قلدرمآبی» ندانسته است. وانگ وِن‌بین در ادامه دولت ترامپ را متهم کرد که «بدون ارائه مدرک… و بدون دلیل بر بعضی از شرکت‌های غیرآمریکایی فشار می‌آورد».

رقیب اپلیکیشن تیک تاک کدام اپلیکیشن ها هستند؟

افرادی که سن بالاتری دارند بیشتر از پلتفرم های اشتراک گذاری مثل اینستاگرام، نت‌فلیکس، یوتیوب، اسنپ‌چت و حتی فیس‌بوک استفاده می کنند، TikTok طی سال های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است. در سال ۲۰۱۸ تیک تاک برای مدتی جایگاه اول اینستاگرام در چارت اپلیکیشن های رایگان را گرفته بود و اکنون در میان پنج اپ برتر در این لیست باقی مانده است. با یک میلیارد کاربر، می توان با اطمینان گفت که TikTok در میان مردم پذیرفته شده است. اپلیکیشن تیک تاک از ۲۱ مهر ۱۳۹۸ دسترسی کاربران ایرانی به این برنامه قطع شده‌است. مسدودسازی برنامه تیک تاک رسماً در ایران اعلام نشده اما با توجه به اینکه بدون فیلترشکن دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست برخی معتقدند که این اپلیکیشن از داخل مسدود شده است.

نسخه وب تیک تاک

خوشبختانه تیک تاک نیز همچون اینستاگرام نسخه وب دارد که به کاربران امکان می‌دهد تا علاوه‌بر موبایل و اپلیکیشن، ازطریق نسخه وب نیز از برنامه استفاده کنند. کاربران بسیاری در برخی کشورها از‌جمله ایران، در دسترسی به اپلیکیشن تیک تاک با مشکل مواجه شده‌اند که درحال‌حاضر، تنها راه‌حل این مشکل استفاده از نرم‌افزار تغییر آی‌پی و نسخه‌ی وب تیک تاک است که نزدیک‌ترین تجربه را به اپ موبایل ممکن می‌سازد. برای دسترسی به نسخه وب، می‌توانید از آدرس TikTok.com استفاده کنید.

دانلود و نصب تیک تاک در ایران

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که چگونه تیک تاک را نصب کنیم؟ برای اینکه بدانید چگونه تیک تاک را دانلود کنیم. با ما همراه باشید. نصب برنامه تیک تاک برای شما عزیزان در قسمت زیر به صورت مرحله به مرحله آورده شده است.

کافی است تا مراحل زیر را ترتیب انجام دهید:

اینترنت خود را متصل کرده و Play Store را باز کنید.

در سرچ Play Store‌ خود واژه TikTok‌ را سرچ کنید.

در اینجا کلیه پیشنهادات پلی استور را در خصوص برنامه تیک تاک مشاهده خواهید کرد.

 Tiktok اصلی که در ردیف اول وجود دارد را انتخاب کنید و دکمه Install را بزنید.

از آن جایی که این اپلیکیشن برای ایران تحریم است باید حتما از فیلتر شکن برای ورود به برنامه استفاده کنید.

چگونه در تیک تاک اکانت بسازیم؟

حال که در خصوص نصب برنامه Tik tok‌ صحبت کردیم، می خواهیم بدانیم که چگونه وارد تیک تاک شویم؟ نصب برنامه تیک تاک تنها بخشی از انجام کار است و بخش دیگر آن مربوط به ساختن اکانت در تیک تاک به شمار می‌رود. این که بدانید چگونه تیک تاک را وصل کنید بخش مهمی از کار کردن با این اپلیکیشن به شمار می‌رود. نصب تیک تاک و ساخت اکانت معمولا به چند روش صورت می‌گیرد که در قسمت زیر مهمترین آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

روش اول: ساخت اکانت تیک تاک با شماره موبایل

روش دوم: ساخت اکانت در تیک تاک با نام کاربری

روش سوم: ساخت اکانت با اکانت فیسبوک

افراد مشهوری که از نرم‌افزار تیک تاک استفاده می‌کنند

این نرم‌افزار توسط افراد مشهور زیادی تبلیغ شد، اما یکی از این افراد که بسیار به رشد این برنامه کمک کرد، Jimmy Fallon بود. به جز این شخص افراد مشهور دیگری در سراسر جهان شروع به استفاده از این اپلیکیشن کردند و به علت محبوبیت آن‌ها، تعداد کاربران فعال نرم‌افزار تیک تاک نیز افزایش یافت.

با توجه به گفته‌های Jimmy Fallon، وی ابتدا از این برنامه استفاده می‌کرد، زیرا به آن علاقه داشت و می‌توانست با آن سرگرم شود. اما پس از گذشت مدتی با توجه به رشد این برنامه توسط تبلیغ‌های Jimmy Fallon، شرکت ByteDance تصمیم گرفت تا این همکاری را رسمی کند و به ازای هر تبلیغ، مبلغی به حساب این شخص واریز کند. به همین دلیل وی یک چالش را شروع کرد و از علاقه‌مندان در خواست کرد که ویدیوهایی را با TumbleweedChallenge# در برنامه تیک تاک به اشتراک بگذارند و این کار باعث شد تا محبوبیت این برنامه دو چندان شود. این شخص توانست تنها در مدت یک هفته ۱۰ هزار کاربر را به این نرم‌افزار اضافه کند، تکنیک استفاده از اشخاص معروف برای افزایش محبوبیت یک برنامه، یک تکنیک بسیار کاربردی بوده و سازنده برنامه تیک تاک این موضوع را به خوبی می‌داند، به همین دلیل کمپانی ByteDance در کشور ژاپن از اشخاص محبوبی مانند Kinoshita Yukina و Kyary Pamyu Pamyu کمک گرفت تا بتواند این برنامه را در ژاپن محبوب کند، به علاوه در تایلند نیز از Kaykai Salaider برای تبلیغ کردن این نرم‌افزار کمک گرفت. یکی دیگر از روش‌های تبلیغ این برنامه توسط افراد معروف، تبلیغ کردن برنامه مورد نظر در یک نرم‌افزار محبوب دیگر است، برای مثال در کشور هند، Aashika Bhatia برنامه تیک تاک را با انتشار یک پست در برنامه Instagram، تبلیغ کرد.

ایموجی بفرستید و درآمد کسب کنید؟

تیک تاک کاملا رایگان است، اما شاید شایعاتی شنیده باشید که بعضی افراد پول پرداخت می کنند تا بتوانند ایموجی ارسال کنند. قضیه چیست؟Live.ly  یک برنامه مجزا است البته کمپانی مادر آن با TikTok یکی است. این اپ به کاربران امکان لایو گذاشتن (پخش زنده) در تیک تاک را می دهد. با این قابلیت می توانید به صورت زنده ویدئو بسازید، چیزی شبیه به لایو یوتیوب (YouTube Live) یا اینستاگرام (Instagram Live).  وقتی یک کاربر لایو می گذارد، سایر کاربران می توانند هدیه (gift)هایی که با پول واقعی خریداری کرده اند را برای او بفرستند. کاربری که این هدیه ها برایش ارسال شده، می تواند به ازای آن ها پول واقعی دریافت کند. البته غیرفعال کردن این قابلیت کاری ندارد. کافی است امکان خرید کردن داخل اپ (in-app purchase) را غیرفعال کنید تا فرزندتان نتواند هیچ پولی در اپ TikTok پرداخت کند یا برای کسی هدیه بفرستند.

آیا تیک تاک مناسب کودکان است؟

اگر فرزندتان هر روز صبح تا شب وقتش را در TikTok می گذراند، جای تعجب نیست که نگران شوید و بخواهید اطمینان حاصل کنید که این اپ خطری ندارد و مناسب سن او است. پاسخ به این سوال راحت نیست. با وجودی که بسیاری از ویدئوهای این اپ مناسب سن کودکان هستند (مثل ویدئوهای لب خوانی آهنگ انیمیشن هایی مثل Frozen و Baby Shark) ویدئوهایی هم وجود دارد که مناسب کودکان نیستند. این مسئله نیز وجود دارد که کاربر در تیک تاک می تواند صدای خودش را ضبط کند، مثل یوتیوب و Vine. بنابراین کاربران مجبور نیستند از کلیپ های صوتی از پیش آماده استفاده کنند و می توانند به راحتی خودشان چیزی بگویند یا بخوانند و صدایشان را ضبط کنند. بنابراین سوال این است که آیا همه ویدئوهای کاربران و کمدین ها فاقد موضوعات یا کلمات نامناسب هستند؟ قطعا اینطور نیست. پیس می گوید: «بر اساس آنچه من دیدم، بسیاری از ویدئوهای TikTok مناسب کودکان هستند اما مثل هر پلتفرم دیگری، افرادی هستند که مرز ها را رد می کنند. بد نیست والدین خودشان این اپلیکیشن را بررسی کنند.» از این رو پاسخ کوتاه ما به این سوال این است که بستگی دارد چه افرادی را دنبال می کنید و تنظیمات اپلیکیشن چگونه است.

حقایق و آمار شگفت‌انگیز درباره‌ تیک تاک

اپلیکیشن تیک تاک برای افراد بزرگ‌تر از ۱۶ سال طراحی شده است؛ اما هرگونه محتوایی در آن یافت می‌شود و امکان دسترسی به همه‌ی آن‌ها نیز برای همه‌ی افراد وجود دارد. ناگفته نماند روزانه محتوای بسیاری در این فضا منتشر می‌شود که نظارت و قانونی بر آن حاکم نیست؛ اما با تمام این حرف‌ها، این اپلیکیشن طرفداران زیادی دارد و افراد زیادی در سراسر دنیا آن را نصب و از آن استفاده می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
0
عالی
مهدخت
|
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
0
0
برنامه اش خیلی صدا کرده
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون