کد خبر: ۴۶۲۳۱
۰۹:۲۶ -۱۵ اسفند ۱۴۰۱
اگر شما هم دانشجو یا محقق هستید و تمایل دارید پایان‌نامه خود را به کتاب تبدیل کنید، لازم است از این موضوع آگاهی داشته باشید که فرمت‌بندی پایان‌نامه به کتاب، اصول و شرایط خاص خود را دارد و با فرمت‌بندی پایان‌نامه کاملاً متفاوت است.

نشان تجارت - بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران به جهت کسب امتیاز در مصاحبه دکترا، آسان‌تر بودن مراحل چاپ پایان‌نامه به کتاب نسبت به انتشار یک مقاله در ژورنال‌های معتبر، دسترسی آسان‌تر کتاب برای دانشجویان نسبت به مقالات چاپ‌شده، بهتر شدن رزومه برای درخواست تحصیل در خارج از کشور یا استخدام در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف و...، ترجیح می‌دهند پایان‌نامه خود را به کتاب تبدیل کنند.

مراحل تبدیل فرمت‌بندی پایان‌نامه به کتاب

اگر شما هم دانشجو یا محقق هستید و تمایل دارید پایان‌نامه خود را به کتاب تبدیل کنید، لازم است از این موضوع آگاهی داشته باشید که فرمت‌بندی پایان‌نامه به کتاب، اصول و شرایط خاص خود را دارد و با فرمت‌بندی پایان‌نامه کاملاً متفاوت است. 

انتخاب عنوان مناسب

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کتاب، عنوان کتاب است. زیرا هرکسی در نگاه اول برای خرید کتاب، عنوان آن را بررسی می‌کند و درصورتی‌که عنوان آن به‌اندازه کافی جذاب و گیرا باشد، صفحات کتاب را بررسی می‌کند. لذا باید عنوان جذابی برای کتاب انتخاب شود.

تبدیل برخی از قسمت‌های پایان‌نامه به ساختار کتاب

این بخش از آماده‌سازی ساختار کتاب، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن است؛ چراکه موارد زیادی در پایان‌نامه ذکر می‌شود که لزومی ندارد در کتاب هم ذکر شوند. برای اینکه پایان‌نامه کاملاً شبیه یک کتاب باشد، باید بعد از عنوان از همان صفحات اول کار ویرایش و فرمت‌بندی را آغاز کنید.

همچنین برخی از مطالب در پایان‌نامه ذکر نمی‌شود؛ اما ذکر آن‌ها در کتاب به گیرایی و فهم بیشتر مطالب کمک می‌کند. هر پایان‌نامه معمولاً از پنج فصل تشکیل شده است که شامل مقدمه، مبانی نظری، مواد و روش‎ها، تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و نتیجه‌گیری هستند. اما در نوشتن یک کتاب، الزامی برای ذکر تمام این عناوین و سرفصل‌ها وجود ندارد.

در نگارش کتاب بیشتر به فصل مقدمه و مبانی نظری کار پرداخته می‌شود و اطلاعات آماری و مواردی ازاین‌دست کمتر بیان می‌شود. سؤالات پژوهش، بیان مسئله، چکیده، فرضیه‌های تحقیق و... باید از پایان‌نامه حذف شوند تا قالب‌بندی کتاب درست انجام شود.

فهرست بندی پایان‌نامه را فراموش نکنید. در فهرست بندی پایان‌نامه، شما با جزئیات بیشتری فهرست نمودارها، جداول، فصل‌ها و... را بیان می‌کنید؛ اما در کتاب‌ها تنها فهرست سرفصل‌های اصلی کافی است و می‌توان جزئیات را در آن حذف کرد.

یک پیشگفتار از زبان خودتان به متن اضافه کنید و به‌جای چکیده، مقدمه‌ای برای کتابتان بنویسید. وقتی در حال آماده‌سازی ساختار کتاب خود هستید، همواره خود را جای مخاطب کتاب بگذارید و از نگاه او مسائل را ببینید تا دقیق‌تر متوجه شوید باید چه تغییراتی در متن ایجاد کنید.

اگر متن پایان‌نامه را برای تبدیل به فرمت‌بندی کتاب تغییر داده‌اید، پس احتمالاً منابع شما هم تغییر کرده است. بنابراین ویرایش منابع را نیز فراموش نکنید.

آماده‌سازی ورد

در فرمت‌بندی پایان‌نامه به کتاب، غیر از محتوای پایان‌نامه که به‌طورکلی باید متناسب با قالب کتاب تغییر کند، در کلمات و جملات نیز باید دقت به خرج دهید. اگر جایی در متن از کلمه پایان‌نامه، استاد مشاور و یا هر کلمه‌ای که نشان دهد کتاب شما قبلاً پایان‌نامه بوده است استفاده کرده‌اید، آن را با کلمه و عبارت مناسب‌تر جایگزین کنید.

ازلحاظ اشتباهات املایی، ویرایشی، ساختاری و فنی، متن را به‌خوبی ویرایش کنید. اگر نیاز به تغییر تعداد صفحات است، می‌توانید با اضافه کردن مطالب و توضیحات بیشتر تعداد صفحات کتاب خود را افزایش دهید. همچنین، در متن ورد خود صفحات مربوط به فیپا و شناسه را اضافه کنید.

صفحه‌آرایی کتاب

صفحه‌آرایی بعد از ویرایش اولیه متن در فایل ورد، مهم‌ترین کاری است که باید برای چاپ کتاب انجام دهید. پایان‌نامه در صفحات A4 نوشته می‌شود؛ اما کتاب‌ها در اندازه‌های مختلفی چاپ می‌شوند که به آن قطع کتاب گفته می‌شود. فاصله خطوط از همدیگر، حاشیه گذاری، نوع و اندازه قلم، موقعیت قرار گرفتن تصاویر و جداول و اندازه آن‌ها و... در این مرحله انجام می‌شود. البته ویراستاری کتاب را نیز باید در این مرحله بررسی کرد.

طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب در کنار عنوان آن، تأثیر بسیار زیادی در جلب‌توجه دیگران به سمت کتاب شما دارد. بنابراین از این مرحله ساده عبور نکنید. طراحی جلد کتاب را بر اساس محتوای کتاب انجام دهید تا از روی جلد بتوان به‌طور تقریبی حدس زد محتوای کتاب در مورد چه چیزی است.

بعد از تبدیل فرمت پایان‌نامه به کتاب چه مراحلی برای چاپ کتاب وجود دارد؟

وقتی مراحل ویرایش و تبدیل مقاله به قالب‌بندی کتاب به اتمام رسید، باید کتاب را برای فرآیند چاپ آماده کنید. فرآیند چاپ کتاب شامل مواردی است که در زیر به آن می‌پردازیم:

دریافت شابک به اسم نویسنده

شابک درواقع مخفف شماره استاندارد بین‌المللی کتاب است. این استاندارد از سال 1372 در چاپ کتاب‌های ایران نیز رعایت می‌شود و نمایندگی آن بر عهده مؤسسه خانه کتاب است. شابک که یک کد 13 رقمی است در قسمت شناسنامه، فیپای کتاب و پشت جلد کتاب قرار می‌گیرد و به‌صورت بارکد نوشته می‌شود.

دریافت مجوز فیپا و مجوز ارشاد

کلمه فیپا نیز مخفف عبارت فهرست‌نویسی پس از انتشار است. در این قسمت اطلاعاتی نظیر نویسنده‌، عنوان‌، ناشر، تعداد جلدها، پیوست‌ها، بها، تصویرپرداز و…  ذکر می‌شود که برای شناسایی یک کتاب کاملاً ضروری است. فیپا با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد. شما در مراحل چاپ کتاب باید مجوز فیپا و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کنید.

دریافت کارت کتاب یا مجوز کتاب

در این مرحله باید ناشر کتاب شما یک نسخه از کتاب به همراه فیپا و جلد کتاب را برای دریافت مجوز به سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کند. بعد از بررسی کتاب توسط این سازمان، مجوز چاپ کتاب برای ناشر ارسال می‌شود.

چاپ و صحافی کتاب

این مرحله جزو مراحل پایانی از تبدیل پایان‌نامه به فرمت‌بندی کتاب است. در این مرحله ناشر، کتاب را ازلحاظ صحافی آماده می‌کند و آن را برای چاپ ارسال می‌نماید. در این قسمت با توجه به تعداد صفحات، نوع چاپ نیز متفاوت خواهد بود. اگر صفحات کتاب بالای 1000 باشد، از چاپ افست و اگر زیر 1000 باشد از چاپ دیجیتالی استفاده می‌شود. صحافی کتاب ازلحاظ ماندگاری فیزیکی، زیبایی صفحات کتاب و تسهیل مطالعه کتاب اهمیت بسیاری دارد.

عرضه کتاب

مرحله آخر مجوز پخش و عرضه کتاب است. در این مرحله کار شما برای ایجاد ساختار کتاب به پایان می‌رسد و شما به‌عنوان نویسنده، کتاب خود را چاپ خواهید کرد.

تبدیل پایان‌نامه به قالب‌بندی کتاب در شبکه مترجمین اشراق

برای جلوگیری از هدر رفت زمان و انرژی، شما می‌توانید صفر تا صد مراحل و کارهای مربوط به فرمت‌بندی پایان‌نامه به کتاب را به مؤسسه اشراق بسپارید. در مؤسسه اشراق کارشناسان و متخصصان بسیاری فعالیت می‌کنند که درزمینه تبدیل پایان‌نامه به کتاب و مراحل چاپ آن، توانایی و تخصص ویژه‌ای دارند. شما می‌توانید پایان‌نامه خود را برای شبکه مترجمین اشراق ارسال کنید تا ما در این مؤسسه، با توجه به زمان درخواستی، تعداد کلمات پایان‌نامه، تعداد صفحات کتاب و... قیمت دقیق را با توجه به سطح کیفی درخواستی شما به شما اعلام کنیم.

تمامی مراحل ویرایش پایان‌نامه تا چاپ کتاب مرحله‌به‌مرحله به اطلاع شما خواهد رسید و شما در جریان کار قرار خواهید گرفت. شبکه مترجمین اشراق در سریع‌ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت، پایان‌نامه شما را به چاپ کتاب خواهد رساند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون