کد خبر: ۴۵۲۶۰
۰۸:۳۰ -۲۹ آذر ۱۴۰۱
ابلاغیه عجیب ایران خودرو؛
شرکت ایران خودرو در حالی در بخشنامه ابلاغی اخیر خود به نمایندگی‌هایش، شرایط الزامی برای متقاضیان خودرو در طرح فروش فوق‌العاده آذر ماه را اعلام کرده است که یکی از بند‌های این ابلاغیه قابل تامل بوده و شائبه حمایت این شرکت خودروساز از کودک همسری را موجب شده است.

ثبت نام ایران خودرو

نشان تجارتبر اساس ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، «شرکت‌های خودروساز داخلی مکلفند از زمان ابلاغ این قانون یک خودروی ایرانی به قیمت کارخانه به انتخاب و به نام مادر پس از تولد فرزند دوم به بعد در هر نوبت ثبت نام برای یک مرتبه تحویل دهند.»

در تبصره این قانون نیز آمده است: «در هر نوبت ثبت‌نام پنجاه درصد (۵۰%) خودرو‌ها مشمول این ماده می‌باشد و در صورتی که تعداد متقاضیان مشمول از پنجاه درصد (۵۰%) خودرو‌ها در هر نوبت ثبت نام بیشتر باشد، اولویت با مادرانی است که طی دو سال قبل خودرویی دریافت نکرده باشند. در هر صورت، اگر تعداد متقاضیان در اولویت یا خارج از آن، بیشتر از پنجاه درصد (۵۰%) خودرو‌ها باشد، تعیین تکلیف از طریق قرعه‌کشی خواهد بود و سایرین می‌توانند در نوبت‌های بعدی ثبت نام کنند. چنانچه تعداد متقاضیان، کمتر از پنجاه درصد (۵۰%) خودرو‌ها بود، فروش مابقی خودرو‌ها بلامانع است.»

در همین راستا شرکت ایران خودرو روز شنبه طرح فروش فوق‌العاده سورن پلاس دوگانه‌سوز و پارس ELX را تنها در قالب طرح جوانی جمعیت و نوسازی خودرو‌های فرسوده کلید زد که در این مرحله از عرضه، شرط دارا بودن گواهینامه برای مادران دارای دو فرزند و بیشتر حذف شده است. همچنین بر اساس یکی از بند‌های این بخشنامه حتی مادران زیر ۱۸ سال که دارای دو فرزند یا بیشتر هستند نیز می‌توانند بدون گواهینامه برای خرید خودرو ثبت‌نام کنند.

پاین شرکت خودروساز در حالی این شرایط را برای مادران زیر ۱۸ سال برابر ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گذاشته است که این نوع حمایت از مادران، نوعی حمایت از کودک همسری در کشور بشمار می‌آید.

ازدواج کودکان یا کودک همسری نوعی ازدواج رسمی یا غیررسمی است که در آن فرد پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی وارد پیمان زناشویی می‌شود. در قوانین جاری کشور نیز حداقل سن ازدواج تعیین شده در بسیاری از حوزه‌های قضایی ۱۸ سال است.

حال مشخص نیست چرا این شرکت خودروساز در بخشنامه جدید خود مادران زیر ۱۸ سال را مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کرده است!

در عین حال امروز همگان می‌دانند که ازدواج زیر ۱۸ سال دختران بیشتر در مناطق محروم کشور و کپرنشین صورت می‌گیرد و قاعدتا کسی که در این مناطق زیست می‌کند نیازی به خودرو ندارد، بماند که حتی در تامین مایحتاج اولیه زندگی خود نیز درمانده‌اند.

از سوی دیگر این بخشنامه ممکن است به فساد‌های بعدی نیز منجر شود چرا که کاسبان ثبت‌نام خودرو را به سمت این دسته از دختران مناطق محروم خواهد کشاند که به نام آنها، اما به کام خود خودرو ثبت نام کنند و به نفع مالی خود برسند.

مشخص نیست چرا ایران خودرو در ماجرای تبعیت از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کاسه داغ‌تر از آش شده و حتی فراتر از آنچه در مجلس مصوب شده خواهان اعطای خودرو به مادران زیر ۱۸ سال شده است، امری که شائبه حمایت این شرکت خودروساز از کودک همسری را موجب شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون