کد خبر: ۴۴۷۶۱
۱۹:۵۲ -۲۳ آبان ۱۴۰۱
ذبیح‌ا... اعظمی‌ساردویی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد
ذبیح‌ا... اعظمی‌ساردویی گفت: برای طرح الگوی کشت، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صمت، نفت، اقتصاد و نیرو و همچنین سازمان‌های برنامه و بودجه و محیط‌زیست باید پای کار باشند، زیرا اقدامی ملی و زمان‌بر است و این گونه نیست که وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی از عهده آن برآید و باید این کار نهادینه شود.

عوارض بر صادرات محصولات جالیزی

نشان تجارتذبیح‌ا... اعظمی‌ساردویی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه وضع عوارض بر صادرات محصولات جالیزی وجاهت قانونی ندارد، گفت: ممنوعیت صادرات محصولات جالیزی نه تنها به بازار‌های کشورمان در منطقه، بلکه در اتحادیه اوراسیا هم آسیب وارد می‌کند.

وی افزود: بدون شک وضع عوارض بر صادرات محصولات جالیزی بر معیشت کشاورزان تاثیر منفی دارد. این اقدام وجاهت قانونی ندارد و بر اساس بند (ش) تبصره ۸ بودجه ۱۴۰۱، شش ماه قبل باید به کشاورز تعرفه‌گذاری، ممنوعیت صادرات و سایر تصمیمات اعلام شود و قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار هم بر این موضوع تاکید دارد.

نماینده جیرفت و عنبرآباد تصریح کرد: دو هفته دیگر در جنوب استان کرمان، برداشت پیاز شروع و تا خرداد ادامه دارد و دو ماه پس از آن هم، تولید گوجه‌فرنگی شروع خواهد شد در این رابطه تولید زمستانه و نوبرانه برای کشور بسیار اهمیت دارد. ۲۰ سال گذشته در فصل زمستان مجبور بودیم پیاز و سیب‌زمینی را از هند، پاکستان و آفریقا وارد کنیم، اما در حال حاضر آن‌ها را خودمان تولید می‌کنیم و در واقع این کشت تا تابستان استمرار دارد.

اعظمی اظهار داشت: در رابطه با این موضوع، با وزیر صحبت کردم و ایشان نسبت به این موضوع واقف بودند و اصرار بر اجرای آن ندارد. در این باره باز هم در کمیسیون و مجلس تذکر‌های لازم را خواهم داد، زیرا نباید اجرایی و عملیاتی شود. البته امسال نمی‌توانند این کار را عملیاتی کنند و با توجه به اینکه مجلس دست آن‌ها را در قانون بسته است، برای سال آینده چنین برنامه‌ای دارند و باید شش ماه زودتر اعلام کنند.

وی یادآور شد: برای طرح الگوی کشت، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صمت، نفت، اقتصاد و نیرو و همچنین سازمان‌های برنامه و بودجه و محیط‌زیست باید پای کار باشند، زیرا اقدامی ملی و زمان‌بر است و این گونه نیست که وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی از عهده آن برآید و باید این کار نهادینه شود و اگر سازمان برنامه و بودجه به عنوان یکی از سازمان‌های زیرساختی همکاری لازم را نداشته باشد، کار به نتیجه نمی‌رسد. به طور قطع کمیسیون کشاورزی و مجلس در بودجه ۱۴۰۲ برای این موضوع، بودجه در نظر خواهند گرفت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ممنوعیت صادرات محدودیت کشت جالیزی‌ها تاثیری در افزایش میزان محصولات کشاورزی نخواهد داشت، افزود: بر اساس منحنی تار عنکبوتی، وقتی قیمت محصولی خوب باشد، سال آینده کشاورزان همان را کشت می‌کنند و اگر ضرر کنند حتی اگر دولت هم بگوید کشت کنید، کشت نمی‌کنند و سال بعد آن محصول در بازار کاهش می‌یابد و عرضه و تقاضای آن با مشکل مواجه خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه جدی به سیستم نوین آبیاری، افزود: در قانون تجارت بین‌المللی اگر هلدینگی با کشوری برای تامین محصولی قرارداد ببندد، چنانچه برای صادرات ممنوعیت و تعرفه اعمال شود و خرید آن برای صادرکننده مقرون به‌صرفه نباشد، بنابراین آن کشور، مشتری و صادرات را از دست خواهد داد و اگر ما هم برای صادرات محدودیت‌هایی را اعمال کنیم بازار‌های کشور‌های دیگر را برای سال آینده از دست خواهیم داد.

اعظمی ادامه داد: ممنوعیت صادرات محصولات جالیزی نه تنها به بازار‌های کشورمان در منطقه، بلکه در اتحادیه اوراسیا هم آسیب وارد می‌کند و مشتری‌هایمان را از دست خواهیم داد. هر زمانی که در صادرات، ممنوعیت اعمال کردیم، سال بعد، بازار‌ها را از دست دادیم و بلافاصله کشور‌های رقیب جایگزین شدند، همان‌طوری که ما از فرصت استفاده کردیم و در اتحادیه اوراسیا بازار‌های برخی از کشور‌ها را گرفتیم و در حال حاضر فلفل دلمه‌ای و بادمجان ما در روسیه خرید و فروش می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون