کد خبر: ۴۴۶۵۳
۲۰:۲۵ -۱۴ آبان ۱۴۰۱
قیمت دلار در هفته‌ای که گذشته وارد کانال ۳۴ هزار تومان شد و در آخرین معاملات بازار ارز آزاد هفته گذشته با قیمت ۳۴ هزار و ۸۳۰ تومان معامله شد. در حالی که دلار فردایی با قیمت ۳۵ هزار تومان پیش‌بینی شده است باید دید بار دیگر بازارساز برای مهار قیمت وارد بازار می‌شود؟

قیمت دلار

نشان تجارتبسیاری از تحلیل گران معتقدند قیمت ارز تا هفته گذشته هم نجابت به خرج داده بود و مطابق با تورم بالا نرفته بود. با این حال تحلیل کران دیگری هستند که معتقدند دولت همواره می‌تواند به عنوان بازیگر اصلی در کنترل نرخ ارز نقش آفرینی کند و این اتفاق بدی نیست.

اما هفته گذشته نرخ دلار رکورد‌هایی را زد. سقف‌شکنی دلار که با وجود استدلال‌های قوی تحلیلگران بازار‌های مالی، پیش‌بینی شده بود در حالی به کانال ۳۵ هزار تومان رسیده که شواهد حاکی از فروش ارز‌های خانگی به امید سود بیشتر است. این موضوع شاید بتواند تعادلی در بازار ایجاد کند. ضمن اینکه ممکن است دولت به عنوان بازیگر اصلی به بازار ورود کرده و قیمت را کنترل کند.

با این همه فردین آقا بزرگی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «طی این سال‌ها رشد اقتصادی با رشد نقدینگی تناسب نداشته است؛ بنابراین متغیر اصلی اثرگذار در بازار میزان عرضه بانک مرکزی در بازار است.

وی می‌افزاید: بخش دیگر مربوط به حباب مثبت و یا منفی است که در معاملات گواهی سپرده سکه مشاهده می‌کنیم و یا نرخی که مبنای واردات لوازم خانگی، لوازم الکتریکی و... قرار می‌گیرد که بعضا می‌بینیم قیمت جنس با قیمت دلار در بازار همخوانی ندارد. به این دلیل است که نرخ دلار واقعی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

این کارشناس بازار‌های مالی تاکید می‌کند: بنابراین به دلیل سرکوب نرخ ارز به عنوان حمایت از قدرت خرید مردم به انحا مختلف ارزپاشی داشته ایم. پیش‌تر از این انتظارات تورمی برجام حساسیت‌های منفی را از بین برده بود، اما در حال حاضر این اثرگذاری از بین رفته است. همچنین حجم نقدینگی از رشد اقتصادی بیشتر است و در حال حاضر بعد از خوشبینی‌های برجام خود را نشان داده است.

آقابزرگی تصریح می‌کند: قیمت محصولات وارداتی در حال حاضر قیمتی که روی تابلو‌ها می‌خورد نیست و حدود ۲۰ درصد بیشتر است. در واقع مبنای محاسبه نرخ ارز برای وارادات و صادرات بیشتر از نرخ فعلی بازار است.

وی یادآور می‌شود: اگر متغیر‌های دیگری اثرگذار نباشند و نرخ سرکوب نشود تا یکی دو ماه آینده قیمت‌ها با نرخ واقعی ارز که بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است تطبیق پیدا خواهد کرد.»
حال باید دید بانک مرکزی می‌تواند همچنان به عنوان بازارساز قدرتمند جلوی افزایش قیمت دلار تا این اعداد را بگیرد؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون