کد خبر: ۴۴۶۵۵
۰۸:۱۸ -۱۵ آبان ۱۴۰۱
پرواز در اوج سکه کجا فرود می‌آید؟
باب سکه نیز در این هفته به دو میلیون و ١٠٠ هزار تومان رسید که نسبت به هفته‌های گذشته حدود ۴۵٠ هزار تومان افزایش یافته و بزرگ‌تر شده است و به اوج خود رسیده است

قیمت سکه و طلا

نشان تجارتبازار ارز و طلا در هفته گذشته بر اثر عوامی موثر داخلی و شرایط استثنایی جهانی با افزایش قیمت مثال زدنی رو به رو شده بودند. نتیجه این موارد همین بود که عوامل تاثیرگذار بر قیمت سکه طلا در هفته منتهی به روز ۱۳ آبان ۱۴۰۱، دست به‌دست هم دادند تا اتفاقی تاریخی رقم بخورد و شاید به‌خاطر همین افزایش عجیب قیمت‌ها و جهش تاریخی ممکن است تصور می‌کنید عدد ۱۶ میلیون و پنج هزار تومان که روز پنجشنبه ۱۲ آبان، جلوی قیمت سکه امامی ثبت شده، رکوردشکنی تازه به‌حساب می‌آید. اما اگر واقعا چنین تصوری دارید، سخت اشتباه می‌کنید. چرا که به گزارش فرارو، درست است که دلار پس از پشت‌سر گذاشتن شش روز معاملاتی در هفته دوم آبان با پیشروی ۶.۳۸ درصدی، توانست با همدستی هر گرم طلا و انس جهانی، سکه امامی را به کانال ۱۶ میلیون تومان هل بدهند، اما بررسی تاریخچه قیمت‌ها در بازار طلا نشان می‌دهد رکورد‌های تاریخی حداقل تا پیش از شروع معاملات رسمی روز شنبه ۱۴ آبان دست‌نخورده باقی می‌مانند. با توجه به رشد ارزش جهانی انس تا هزار و ۶۷۴ دلار، افزایش قیمت دلار و گرانی طلا در بازار داخلی، به‌نظر می‌رسد از روز ۱۴ آبان تا روز پنجشنبه ۱۹ آبان باید منتظر چنگ انداختن سکه به رکورد‌های قدیمی باشیم.
صعود تاریخی سکه در هفته دوم آبان ماه

در این میان باید توجه کرد که قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید که در بازار با نام سکه امامی شناخته می‌شود، در شروع هفته دوم آبان، معادل ۱۵ میلیون و ۱۸ هزار تومان بود. در پایان همان روز سکه تمام بهار آزادی، ۴۳ هزار تومان ارزان شد. اگر بازار روند طبیعی خود را در پیش می‌گرفت، کاهش قیمت سکه تمام بهار آزادی باید در روز‌های بعدی ادامه پیدا می‌کرد، اما قیمت سکه، روز یکشنبه هشتم آبان ۴۹ هزار تومان رشد کرد. در روز دوشنبه هم ۲۳۹ هزار تومان گران شد و روز سه‌شنبه به ۱۵ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان رسید. چهارشنبه و پنچشنبه قیمت سکه به‌ترتیب ۲۹۶ هزار تومان و ۵۶ هزار تومان بالا رفت تا قیمت سکه در پایان هفته منتهی به ۱۳ آبان نهایتا روی جایگاه ۱۶ میلیون و پنح هزار تومان بایستد. این عدد ۱۱۶ هزار تومان با رکورد تاریخی فاصله دارد. قیمت سکه امامی در روز ۲۲ مهرماه سال ۱۳۹۹ روی قله ۱۶ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان قرار داشت.

قیمت طلا، اما در هفته‌ای که گذشت با افزایش بی‌سابقه قیمت دلار همراه شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی هم در نتیجه همین روند با بیش از یک میلیون تومان صعود، وارد کانال ۱۶ میلیون تومان شد و به این ترتیب بود که قیمت سکه توانست طی ۲ روز گذشته کانال ۱۶ میلیون تومان را حفظ کرده و حال بانک مرکزی برای مهار بازار طلا و سکه طرح انتشار اوراق سکه با سررسید شش ماهه را مطرح می‌کند، اما آیا این طرح می‌تواند راهکاری برای مهار قیمت باشد؟
از سوی دیگر به گزارش تجارت نیوز، حباب سکه از تابستان رکورد زده، به شکلی که حباب تمام سکه امامی به بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده و حباب ربع سکه هم نزدیک به ۵۰ درصد قیمت این‌قطعه از سکه است. بانک مرکزی برای اینکه رشد بازار سکه را تعدیلی کند روز پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ از انتشار اوراق سکه با سررسید شش ماهه خبر داد.

حباب سکه پرواز کرد

در همین راستا رییس کل بانک مرکزی با اشاره به حدف حباب سکه گفت: به منظور حذف حباب سکه امکان استفاده از طلای آب شده و تبدیل آن به سکه در بازار تحت نظارت بانک مرکزی فراهم می‌شود. او وعده گواهی سکه بانک مرکزی را در هفته پیش‌رو داده و تاکید کرده که این گواهی به قیمت روز، شش ماهه و معاف از مالیات عرضه می‌شود که در سررسید شش ماهه هم به قیمت روز بازار خرید خواهد شد.
محمد کشتی‌آرای، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران نیز پیش از این گفته بود که بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ واگذاری سکه نداشته است و سکه‌های موجود در بازار، چون پاسخگوی تقاضا نیست حباب سکه رشد کرده است.

بازی طلای جهانی با بازار سکه داخلی

در همین حال رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اما با اشاره به روند صعودی قیمت سکه و طلا در بازار از اواسط هفته که به دنبال افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی و نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل رخ داده بود، گفته است که: با کاهش قیمت اونس جهانی طلا در پایان هفته، قیمت‌ها در بازار سکه و طلای داخلی نیز از اوج خود فاصله گرفت، اما همچنان در مقایسه با ابتدای هفته، افزایشی ثبت شده است. نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی به ایسنا می‌گوید که: از اواسط هفته، روند افزایشی اونس جهانی طلا آغاز شد و ١٨ دلار افزایش را تجربه کرد و تا پایان هفته نیز ادامه داشت. از سوی دیگر در بازار‌های داخلی نیز نوسانات افزایشی نرخ ارز البته اخبار سیاسی- اقتصادی در سطح دنیا، سبب شد که در بازار سکه و طلا داخل نیز روند صعودی قیمت‌ها شکل گیرد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم چنین تصریح کرد: افزایش قیمت طلای جهانی از یک سو و افزایش نرخ ارز از سوی دیگر تا روز چهارشنبه باعث شد که هر مثقال طلای ١٧ عیار حدود ٢٣٠ هزار تومان و هر گرم طلای ١٨ عیار هم حدود ۵۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته باشند. او اضافه کرد: سکه‌های تمام طرح جدید نیز ٩۵٠ هزار تومان و طرح قدیم حدود ٧٠٠ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. نیم سکه و ربع سکه هر یک حدودا ٣۵٠ هزار تومان افزایش بها را ثبت کرده و سکه‌های یک گرمی نیز ١۵٠ تومان گران‌تر شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد که: بدین ترتیب سکه تمام طرح جدید که تا مرز ١۶ میلیون تومان را هم رد کرده بود (١۶ میلیون و ۵٠ هزار تومان)، پایین آمد و در آخرین معاملات هفته بر روی ١۵ میلیون و ٨٠٠ ایستاد. سکه تمام طرح قدیم نیز که به ١۵ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان هم رسید، هفته را با بهای ١۴ میلیون و ٩۵٠ به پایان رساند. نیم سکه نیز که در اوج هشت میلیون و ۶۵٠ هزار تومان بود، به هشت میلیون و ۵٠٠ رسید. ربع سکه نیز در آخرین معاملات هفته، پنج میلیون و ۵۵٠ معامله شد، در حالیکه در اوج قیمت‌ها، پنج میلیون و ۶٨٠ را تجربه کرده بود. سکه‌های یک گرمی نیز که تا سه میلیون و ٣٠٠ هم پیش رفت، در آخرین معاملات، سه میلیون و ٢۴٠ دادوستد شد.

وی افزود: هر مثقال طلای ١٧ عیار که در اوج شش میلیون و ٨۵ هزار تومان رسید، در آخرین معاملات هفته ٣۵ هزار تومان کاهش یافت و شش میلیون و ۵٠ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. هر گرم طلای ١٨ عیار نیز که تا یک میلیون و ۴٠۴ هزار تومان رسیده بود، در پایان هفته به یک میلیون و ٣٩۴ تومان رسید. اونس جهانی نیز نسبت به اوجی که گرفته بود، امروز (جمعه) مجدد شش دلار افزایش پیدا کرد و به ١۶۴۶ دلار رسیده است.

افزایش قیمت انواع سکه و افزایش حباب

اما فشار به بازار طلا فقط بر روی سکه تمام بهار آزادی و سکه طرح قدیم و جدید نبوده است، سکه ربع بهار آزادی نیز صبح روز شنبه هفتم آبان پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و در پایان همان روز به پنج میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید. ۲۴ ساعت بعد، قیمت سکه ربع ۱۰۰ هزار تومان دیگر گران شد و در روز نهم آبان روی پنج میلیون و ۳۳۰ هزار تومان ایستاد. در پایان هفته منتهی به ۱۳ آبان سکه ربع بهار آزدی در جایگاه پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان آرام گرفت. بررسی تاریخچه بازار نشان می‌دهد قیمت سکه ربع بهار آزادی در ۲۲ خرداد امسال به ارتفاع شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده. سکه ربع بهار آزادی در بازه ۲۳ تا ۲۷ مهرماه همان سال نیز در محدوده بالاتر از شش میلیون مشاهده شده است. با این حساب قیمت سکه ربع بهار آزادی فعلا ۷۰۰ هزار تومان تا رکورد تاریخی خود فاصله دارد.

از سوی دیگر نیز قیمت سکه گرمی در پایان هفته منتهی به ۱۳ آبان ۱۴۰۱، روی جایگاه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ایستاد. این عدد در مقایسه با قیمت پایانی هفته گذشته، ۹۰ هزار تومان رشد را تجربه می‌کند، اما بررسی روزانه تحولات قیمت سکه گرمی خالی از لطف نیست، چون بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سکه گرمی در روز هفتم آبان، سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده. یک‌روز بعد به سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده و در روز‌های نهم و دهم آبان در همان محدوده دیده شده است. قیمت سکه گرمی چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ با رسیدن به سه میلیون و ۲۵۰ هزار تومان گردوخاک کرده، ولی روز پنجشنبه تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عقب می‌نشیند. اگر این عدد را به‌عنوان نرخ پایانی سکه گرمی در نظر بگیریم، نسبت به ۱۳ آبان سال گذشته با رشد، ۹۵۰ هزار تومانی روبرو می‌شویم، اما هنوز با قله تاریخی ثیت شده در ۲۲ خرداد ۱۴۰۱، حدود ۱۰۰ هزار تومان فاصله دارد. در این روز قیمت سکه گرمی به سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. رکورد قبلی در ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹ با قیمت سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ثبت شده بود.

در این میان باید توجه کرد که حباب سکه نیز در این هفته به دو میلیون و ١٠٠ هزار تومان رسید که نسبت به هفته‌های گذشته حدود ۴۵٠ هزار تومان افزایش یافته و بزرگ‌تر شده است و به اوج خود رسیده است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون