کد خبر: ۴۳۹۸۲
۱۰:۳۴ -۲۱ شهريور ۱۴۰۱
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: واردات ماشین‌آلات معدنی به منظور افزایش بهره‌وری در برخی موارد، ضروری است، زیرا شرکت‌های تولیدی حاضر در کشور، توان پوشش همه نیاز معدن‌داران را ندارند.

ماشین آلات معدنی

نشان تجارت - فتح‌الله توسلی، نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس یازدهم گفت: به دلیل تحریم‌های اقتصادی که علیه ایران وضع شده و مشکلاتی که در حوزه معدن داریم، بسیاری از ماشین‌آلات معدنی کشورمان که در معادن به کار گرفته می‌شوند، قدیمی است. این اتفاق، هم باعث اصطحلاک و هم از بین رفتن مواد معدنی می‌شود. اینکه بسیاری از ماشین‌آلات معدنی، فرسوده است یک واقعیت غیرقابل انکار است.

وی افزود: واردات ماشین‌آلات معدنی به منظور افزایش بهره‌وری در برخی موارد، ضروری است، زیرا شرکت‌های تولیدی حاضر در کشور، توان پوشش همه نیاز معدن‌داران را ندارند. ثانیاً دانش فنی که در دنیا برای ساخت ماشین‌آلات معدنی استفاده می‌شود در کشورمان به دلیل محدودیت‌هایی که داشتیم، وجود ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات در حوزه معدن این است که بهره‌برداران معدن هم به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند، یعنی در قالب قانون معادن، به مسئولیت‌های اجتماعی خودشان که باید در منطقه عمل کنند، تن نمی‌دهند و عملاً به محیط زیست و منابع طبیعی منطقه آسیب زده‌اند و مردم ساکن در منطقه معدنی از این بابت به شدت ناراحت هستند و گله دارند.

توسلی اظهار داشت: امسال هم، در قانون داریم که معدن‌داران باید بخشی از درآمد خود را در منطقه واقع شده معدن هزینه کنند که تا همین امروز، خیلی از معدن‌داران به این قانون تمکین نکرده‌اند که ضرورت دارد دولت هم نظارت جدی‌تری داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه چرا حضور و سهم شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن ناچیز است؟ گفت: بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان باید خیلی زودتر از این‌ها اتفاق می‌افتاد و معدن‌داران باید از علم این افراد، استفاده حداکثری کنند. باید ارتباط شایسته‌ای بین دانشگاه، نخبگان و عوامل تاثیرگذار در معدن برقرار شود تا سرعت و پیشرفت کار، به مراتب بیش از گذشته شود.

منبع: کانی مگ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون