کد خبر: ۴۳۹۱۴
۰۹:۳۰ -۱۶ شهريور ۱۴۰۱
عضو فراکسیون گردشگری مجلس مطرح کرد
بهروز محبی گفت: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در مرحله نخست باید داشته‌های این کشور را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به جهان بشناساند. البته NGO‌ها نیز می‌توانند کمک بزرگی داشته باشند و سود خود را هم از این بابت، دریافت کنند.

گردشگری در ایران

نشان تجارت - محمد آیتی: یکی از ظرفیت‌های بی‌بدیل در ایران، گردشگری است؛ موضوعی که طی چهار دهه اخیر با کمترین برنامه‌ریزی و نقشه راه اصولی مواجه شد.

شاید اگر در این ۴۳ سال که همیشه با تحریم‌های اقتصادی روبرو بودیم، کمی بیشتر به صنعت گردشگری و جذب توریست خارجی توجه می‌کردیم، حال و روز اقتصادمان، وضعیت اسفناک کنونی نبود.

تجربه کشور‌های ترکیه، مالزی، تایلند و... می‌توانست در حد خودش، الگویی باشد برای سیاست‌گذاران ایرانی؛ اتفاقی که همچنان هم به منصه ظهور نرسیده است.

اگر جاذبه‌های گردشگری در ایران به درستی معرفی می‌شدند، خیلی از مناطق محروم کشور می‌توانستند به لطف و مددِ توریست ایرانی و خارجی، وضعیت معیشتی بهتری را تجربه کنند.

بهروز محبی، نماینده سبزوار در این خصوص گفت: یکی از اولین مواردی که در حوزه انتخابیه خودم متوجه شدم این بود که خود اهالی منطقه هم از توانمندی‌های شهرشان خیلی اطلاع نداشتند. مثلاً ما در کیذقان ششتمد سبزوار، چناری داریم که ۲۵۰۰ سال عمر دارد، اما اطلاعات لازمی نه در منطقه و نه در دنیا وجود ندارد. اولین اقدام این بود که سایت و سامانه‌های جامع گردشگری و میراث فرهنگی را با کمک دانشگاه سبزوار راه‌اندازی کردیم. این کار را خود من، سال اول نمایندگی با ۱۶ میلیون تومانی که از شورا‌ها دریافت کردم و به دانشگاه دادم در سبزوار انجام دادیم.

وی افزود: ثبت اطلاعات لازم گردشگری در سبزوار که شهری است با بیش از ۵۰۰ اثر ملی ثبت شده و سه، چهار کاروانسرای شاه عباسی که ثبت جهانی شده است از ضروریات بود. پس اولین گام در راه موفقیت در عرصه گردشگری، شناساندن این ظرفیت‌ها به همه مردم ایران و دنیا است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در مرحله نخست باید داشته‌های این کشور را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به جهان بشناساند. البته NGO‌ها نیز می‌توانند کمک بزرگی داشته باشند و سود خود را هم از این بابت، دریافت کنند. حتی افرادی بوده‌اند که به صورت شخصی در روستای طبس از توابع سبزوار که منطقه ییلاقی است در محلی به نام «ننه کلو بابا کلو» یک مرکز اقامتگاه بوم‌گردی را راه‌اندازی کردند که تاکنون از ۱۵ کشور، مسافر به این منطقه ورود داشته است. یعنی فردی، در حوزه گردشگری، زندگی سنتی گذشته را حفظ کرده و مصادیق تمدنی جدید در آن محل وجود ندارد و با امکانات کاملاً طبیعی و غذا‌های ارگانیک، جلب توریست کرده است.

محبی اظهار داشت: تا امروز معرفی جاذبه‌های نقاط مختلف کشور به خوبی صورت نگرفته است، چون اگر می‌شد در شهر خودم نتایج آن را می‌دیدم، ولی این اتفاق نیفتاده است. من حتی چندی پیش، با آقای ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری صحبت کردم و قرار شد حضوراً به منطقه ما بیایند. ما از ایشان دعوت کردیم تا بیایند و توانمندی‌ها و آثار را از نزدیک ببینند. ما از وزارتخانه این گله و درخواست را داریم که این ظرفیت‌ها را به جهان بشناسانند، ولی تاکنون کوتاهی کرده‌اند.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی یادآور شد: اکنون به صورت تصمیمات جزیره‌ای برای معرفی برخی جاذبه‌های کشور، کار‌هایی شده است، ولی وزارتخانه برای کل کشور باید برنامه جامع داشته باشد.

وی گفت: باید بخش خصوصی وارد این کار شود. مثلاً همان کاروانسرای مهر که در مسیر جاده تهران - مشهد است اگر به بخش خصوصی واگذار شود و آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند و تسهیلات بگیرند و آن‌جا را تبدیل به یک مجتمع فرهنگی و بین‌راهی کنند، در آن محل، امکان کار‌های بزرگی وجود دارد. وزارت مربوطه این دستور را داده است و حتی جا‌های مختلف را اجاره داده است، پس دولت اهل واگذاری هست و به این مسئله ورود کرده‌اند. از طرفی، چون در دو، سه سال اخیر مشکل کرونا را داشتیم و جهان در حالت تعطیل بود، سفر‌ها کم شد که این خود، تبدیل به مانع بزرگی شده است.

نماینده سبزوار در پاسخ به اینکه تبلیغ ایران‌هراسی تا چه اندازه جذب توریست را به مخاطره انداخته است؟ گفت: در ابتدا باید زمینه را فراهم کنیم تا این تبلیغ منفی را بی‌اثر کنیم. ما در ظرفیت توریسم اسلامی به خصوص تشیع، ظرفیت بالایی داریم که می‌توانیم این کار را ویژه انجام دهیم. یعنی گروه‌هایی تعریف شوند که به صورت جدی فعالیت کرده و ارزآوری بزرگی برای کشور انجام دهند. پس باید کار فرهنگی صورت بگیرد و کار فرهنگی هم نیاز به افراد خبره و البته حمایت مالی دارد.

محبی خاطر نشان کرد: برای زیارت مرقد امام رضا (ع) از عراق، بحرین، یمن، آذربایجان و حتی کشور‌های دیگر، مسافر به مشهد می‌آیند. یعنی جا‌هایی که شیعه هستند، می‌توانند به صورت جدی تاثیرگذار باشند. در کنار این مورد نیز بنا‌های تاریخی مثل تخت جمشید، سی و سه پل و بنا‌های ویژه‌ای داریم که می‌توانند جذبه فوق‌العاده‌ای برای بسیاری از کشور‌ها باشند. خیلی از کسانی که به ایران آمدند و این‌ها را دیده‌اند وقتی برگشتند به کشورشان، حتی کتاب نوشتند و گفتند ایران، شرایط فوق العاده‌ای دارد و مردم‌شان بسیار بامحبت هستند و بهترین امنیت در این کشور وجود دارد. در عین حال باید مواظبت کنیم که کشور‌هایی شیطنت نکنند که امنیت ایران به خطر بیفتد. سفرای ما تا امروز تبلیغ کافی و لازم را درباره ایران، خارج از مرز‌ها نکرده‌اند و بسیار ضعیف ظاهر شدند و می‌بینیم که اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون