کد خبر: ۴۳۸۲۰
۲۰:۱۹ -۰۸ شهريور ۱۴۰۱
رنگ نما آخرین لایه محافظتی و تزیینی ای هستند که نمای بیرونی ساختمان را تشکیل می‌دهند. رنگ نماها باتوجه ‌به شرایط پر تنشی که دارند، باید از متریال بسیار با کیفیتی در ساختار آن­ها استفاده شود، تا دوام و استحکام بالایی برای حداکثر پایداری در برابر عوامل محیطی را داشته باشند.

نشان تجارت - نمای بیرونی یک ساختمان به‌اندازه نمای داخلی آن اهمیت دارد. برای نمای بیرونی ساختمان استفاده از یک‌لایه محافظتی امری بسیار ضروری است که می‌شود متریال و مواد استفاده شده  در ساختمان عمر بیشتری کنند و زیبایی ساختمان همچنان حفظ شود.

اما سؤالی که پیش می‌آید این است که چه ماده‌ای باید این کار را انجام دهد؟ علاوه بر معماری یک ساختمان چه چیزی باعث زیباتر شدن نمای ساختمان می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤالات و بررسی تمام موارد توجه شما را به ادامه مقاله جلب می‌کنم. در این مقاله موضوعات بسیار مهمی در خصوص انواع رنگ نما، نحوه استفاده از رنگ نما، نحوه اعمال آن‌ها و غیره صحبت خواهیم کرد؛ بنابراین در ادامه با ما همراه باشید.

انواع رنگ نما

مفهوم رنگ نما

رنگ نما آخرین لایه محافظتی و تزیینی ای هستند که نمای بیرونی ساختمان را تشکیل می‌دهند. رنگ نماها باتوجه ‌به شرایط پر تنشی که دارند، باید از متریال بسیار با کیفیتی در ساختار آن­ها استفاده شود، تا دوام و استحکام بالایی برای حداکثر پایداری در برابر عوامل محیطی را داشته باشند. یکی از دلایلی که موجب شد تا رنگ های نمای ساختمانی تولید شوند و از آن‌ها در ساخت ‌و ساز استفاده کنند، یکنواختی در سطوح بیرونی ساختمان‌ها بود. برای این منظور، آنچه که یک ساختمان را بسیار زیبا و چشم‌نواز نشان می‌دهد، در ابتدا نوع معماری آن ساختمان و سپس استفاده از رنگ‌های خیره‌ کننده بر روی بدنه ساختمان است. برای داشتن دید وسیع‌تر در مورد رنگ نماها لازم است که با انواع رنگ نماها آشنا شوید تا با آگاهی بیشتری از آن‌ها در نمای ساختمان بهره ببرید.

انواع رنگ نما

تقسیم‌بندی رنگ نماها

رنگ های نما به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و هرکدام دارای شاخصه‌های کیفی مخصوص به خود هستند. شما با بررسی نما و متریال به‌کار رفته در ساختمان می‌توانید رنگ نمایی که به هدف شما نزدیک‌تر است را انتخاب کنید؛ لذا رنگ های نما به‌صورت ذیل تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • رنگ‌های وینیل
  • رنگ‌های اکریلیک
  • رنگ‌های سیلیکون
  • رنگ‌های پلی سیلیکون
  • رنگ‌های پایه سیمان

باتوجه‌به مطالبی که در بالا ذکر شد می‌توان رنگ های نما را به سه دسته اصلی وینیل، سیلیکون و اکریلیک تقسیم‌بندی کرد. این سه دسته رنگ کاربرد بسیار زیادی در جهت رنگ‌آمیزی نمای ساختمان دارند و جزو مشهورترین و پرفروش‌ترین نوع رنگ برای رنگ‌آمیزی نمای ساختمان هستند. در ادامه با هرکدام از آن­ها آشنا شده و به کاربرد و ویژگی‌های بارز آن­ها می‌پردازیم:

رنگ نما وینیل

این رنگ‌ها جزو رنگ‌های پایه آب محسوب می‌شوند. رنگ نمای وینیل حاوی پلاستیک وینیل در ترکیباتش است. اغلب رنگ‌های وینیل مات هستند و بعد از خشک ‌شدن از سطح جدا نمی‌شوند. بیشترین کاربرد آن برای سطوح کف، دیواره‌های ساختمان و نمای اصلی ساختمان است. ترکیبات متنوعی در رنگ نماهای وینیل استفاده شده است که از هرکدام در پروژه‌ای خاص استفاده می‌کنند. از مزایا و ویژگی‌های بارز رنگ وینیل خشک ‌شدن بسیار سریع، سهولت در تمیز کردن و کاربردی بودن آن است.

رنگ نمای سیلیکون

یکی از قابلیت‌های خارق‌العاده‌ای که رنگ‌های سیلیکونی دارند، امکان رنگ‌آمیزی و پوشش‌دهی روی نماهایی است که قبلاً رنگ شده‌اند. همچنین می‌توانید از رنگ نمای سیلیکونی روی سطوح آسیب‌ دیده نیز استفاده کنید. بسترهایی که از سطوح گچی، بتنی و اجری پوشش داده شده‌اند، امکان‌پذیرش رنگ سیلیکونی را دارند. نکته‌ای که به‌طورکلی در مورد تمام سطوح صدق می‌کند این است که سعی کنید حتماً سطحی که می‌خواهید رنگ‌آمیزی کنید را از حالت زبری و خشنی در بیاورید تا رنگ‌آمیزی  باکیفیت‌تری داشته باشید. ویژگی‌های رنگ نمای سیلیکونی به شرح زیر است:

  • به‌صورت پایه آب هستند و دارای ساختاری با رنگ‌دانه‌های مقاوم در برابر نور خورشید و کاملاً میکرونیزه شده هستند.
  • رنگ‌های سیلیکونی در رنگ‌های خاکستری روشن، کرمی، شنی، زرد و سفید ارائه می‌شوند اما می‌توانید به‌صورت سفارشی نیز رنگ موردنظر خودتان را سفارش دهید.
  • زمان خشک ‌شدن رنگ سیلیکونی بسیار کوتاه است. برای این منظور، رنگ سیلیکونی در دمای 20 درجه سانتی‌گراد و رطوبت 65 در صدی در مدت 30 دقیقه خشک می‌شود.
  • ماندگاری و کیفیت بسیار بالا از ویژگی‌های بارز رنگ‌های سیلیکونی است.

رنگ نمای اکریلیک

رنگ نمای اکریلیک با نامی چون لاتکس نیز شناخته می‌شوند. این رنگ نمای بسیار کاربردی در ساختار خود حاوی مقادیری از رزین‌های آلی اکریلیک است. از این رنگ نما به‌وفور در صنایع ساخت ‌و ساز استفاده می‌کنند. چرا که کیفیت این رنگ نما برای پیمانکاران سراسر جهان ثابت شده است. رنگ های نمای اکریلیک به دو گروه تقسیم می‌شوند. اولین دسته رنگ‌های الی هستند که حتی در دمای زیر صفر نیز می‌توان عملیات رنگ‌آمیزی را انجام داد. رنگ نمای آلی اکریلیک به‌سرعت به حالت پلیمری در می‌آیند و در دو نوع مات و براق ارائه می‌شوند. دسته دوم نیز رنگ نمای اکریلیک بر پایه آب است. این دسته، از لحاظ شیمیایی کاملاً بدون بو هستند و چسبندگی مطلوبی را روی سطح بیرون ساختمان ایجاد می‌کنند. شایان ذکر است که رنگ نمای اکریلیک بر پایه آب دارای قیمت بسیار مناسبی است. از مزایای استفاده از رنگ نمای اکریلیک می‌توان به:

  • پایداری بسیار بالا در برابر تنش‌های خارجی مانند سایش
  • درخشندگی بسیار زیاد در سطوح رنگ شده در مدت طولانی
  • تنوع بسیار بالای رنگ، خصوصاً رنگ‌های سایه‌ای
  • کاربری بسیار آسان و قیمت مناسب
  • قدرت چسبندگی بسیار بالا، استحکام در برابر مواد قلیایی و نور خورشید
  • بدون بوی نامطبوع و پوشش‌دهی فوق‌العاده بالا
  • بهترین جایگزین برای رنگ‌های روغنی

 

تفاوت محلول آب با حلال آلی

به‌طورکلی رنگ های نما تزیینی اغلب برای سطوح خارج از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ های نما بسته به نوع حلال خود، به‌صورت حلال در آب و یا حلال در مواد آلی تقسیم‌بندی می‌شوند. رنگ های نما که در ساختار آن­ها حلال در آب است، اغلب  سازگاری بسیار بالایی با محیط‌زیست دارند و به همین علت بسیار مورد توجه مردم قرار می‌گیرند. اما در ترکیبات حلال‌های آلی از برخی رزین‌های شیمیایی استفاده می‌کنند که این مواد در تداخل با محیط‌زیست است. رنگ های نما که با ویژگی حلال در آب  هستند به‌صورت امولسیون آبی یا به شکل خاصی قابلیت پراکندگی در آب را دارند و اغلب آن­ها براساس مواد پلیمری ساخته می‌شوند.

انواع رنگ نما

کلام آخر

در این مقاله با مفهوم اصلی رنگ نما، انواع رنگ نمای‌های بسیار باکیفیت و کاربرد آن‌ها آشنا شدید. امیدواریم که این مقاله برای شما بسیار مفید باشد و آگاهی لازمه را برای خرید رنگ نمای مناسب به شما بدهد. رنگ‌های نما در بسته بندی‌های مختلف با برند‌های مختلفی تولید و روانه بازار گشته‌اند. یکی از این برند‌های معتبر آریا پارس می‌باشد که توسط شرکت آریا سطح تهران با بیش از نیم قرن فعالیت در زمینه تولید رنگ‌های ساختمانی و صنعتی و با همت گروهی از متخصصین مجرب در تولید، تحقیقات مفتخر به ارائه خدمات و تولیدات خویش به انواع صنایع اعم از صنایع ساختمانی، صنایع شهرسازی و راهسازی و … می‌باشد. تولیدات این شرکت با نام اختصاری آریا پارس عرضه می گردد. جهت دریافت اطالاعات بیشتر با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون