کد خبر: ۴۳۳۶۹
۱۳:۰۴ -۰۸ مرداد ۱۴۰۱
نماینده شیراز گفت: ایران کشوری قدرتمند است و زیرساخت‌ها نیز برای ارائه کالابرگ الکترونیکی آماده است، ولی اگر این اتفاق نمی‌افتد شاید عده‌ای در بدنه دولت منفعتی برایشان دارد که اوضاع این‌گونه باشد.

کالابرگ الکترونیکی

نشان تجارت - محمد آیتی: روزهای سال جاری به تندی سپری می‌شود و دولت سیزدهم همچنان از ارائه کالابرگ الکترونیکی به مردم عاجز است. به همین واسطه، اعتراض نمایندگان که در بودجه ۱۴۰۱ این موضوع را مصوب کردند، در حال بالا گرفتن است و باید منتظر بود و دید دولت چه زمانی بالاخره روی به این قانون می‌آورد.

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در این خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: به نظر من، یارانه نقدی تورم‌زا است و از طرفی، سر جای خودش هزینه نخواهد شد و گاهاً سرپرست خانوار این پول را گرفته و در جهت ارزاق و کمک به خانواده هزینه نمی‌کند، بنابراین ارائه کالابرگ توسط دولت خیلی بهتر می‌تواند باشد.

وی افزود: در این برهه از زمان که جنگ تغذیه در دنیا شروع شده است باید بدانیم که اگر مواظبت نکنیم ممکن است شش ماه تا یک سال دیگر به بن‌بست برسیم، مخصوصاً در رابطه با گندم، ذرت، جو و روغن.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس تصریح کرد: ما کشور خشکسالی هستیم و مصرف‌مان هم بالاست. از طرفی هم، چون جنس‌هایی مثل آرد و گندم هنوز در کشور ما ارزان‌تر از کشور‌های همسایه است اگر به صورت کالابرگ یا حساب شده نباشد مطمئن باشید که ۳۰ درصد این محصولات به کشور‌های همسایه قاچاق خواهد شد و این هم، دلیلی بر تورم و گرانی است و از سوی دیگر، به دولت فشار خواهد آورد. پس کالابرگ در این برهه کمک‌کننده است و دولت باید هرچه سریع‌تر مسیر ارائه آن به مردم را مهیا کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: راه دیگر این است که قیمت اقلام را به قیمت حوزه خلیج فارس برسانیم که در حال حاضر شدنی نیست و نمی‌توانیم این روند را دنبال کنیم، چون حقوق ما به آن میزان نیست و‌ ای کاش می‌توانستیم به اندازه آن کشور‌ها حقوق بدهیم.

وی یادآور شد: اگر حقوق‌ها در ایران مثل کشور ترکیه یا کشور‌های عربی شود باید قیمت سوخت، نان و گوشت‌مان را هم به آن‌ها برسانیم. این مسیر مطمئناً به اصلاح ساختار اقتصادی و عدالت شبیه‌تر است اما، چون شدنی نیست و نه دولت توانش را دارد و نه جامعه ظرفیتش را دارد، از این‌رو باید کالابرگ توزیع شود. جامعه واقعاً در شرایط کنونی، ظرفیت گران شدن اجناس را ندارد.

پاک‌فطرت گفت: آرمانی‌ترین حالت، رساندن قیمت‌ها به کشور‌های حوزه خلیج فارس است و اگر به این نقطه نرسیم همیشه سیل مهاجرت نخبگان را داریم. نخبه برای این روی به مهاجرت می‌آورد که حقوقش را با کشور‌های دیگر مقایسه می‌کند. مثلاً در ایران با کاری که دارد ۱۰۰۰ دلار دریافت می‌کند، ولی در کشوری دیگر می‌تواند ۱۰۰۰۰ دلار بگیرد، بنابراین تصمیم به مهاجرت می‌گیرد. این‌ها نامعادلاتی است که باید حل شود، زیرا حل نشدن آن یعنی آسیب بیشتر به کشور وارد کردن.

نماینده شیراز افزود: فعلاً تنها راه موقت برای سامان دادن به قیمت‌ها و کمک به تامین اقلام اساسی، ارائه کالابرگ است که دولت باید سریع‌تر آن را اجرایی کند، چون هرچه صبر کند، هم تورم به وجود می‌آورد و هم ناامنی و هم قاچاق بیشتر می‌شود. از طرفی، نارضایتی‌ها هم روز به روز در حال افزایش است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه بیان کرد: امروزه به دلیل اینکه در قشری از جامعه که کوچک هم نیستند توان خرید محصولات پروتئینی وجود ندارد، این افراد از لحاظ جسمی در حال ضعیف شدن هستند و کم‌کم دچار سوءتغذیه می‌شوند و ممکن است در آینده، بیماری‌های زمینه‌ای بسیار زیاد شود، پس کالابرگ سریع‌تر باید به همه داده شود و قشر ضعیف و قوی هم ندارد. اگر این اتفاق بیفتد دست خیلی از سودجو‌هایی که در حال حاضر هستند، کوتاه خواهد شد.

پاک‌فطرت در پاسخ به اینکه می‌گویند چون زیرساخت‌ها آماده نیست، کالابرگ ارائه نمی‌شود، گفت: ایران کشوری قدرتمند است و زیرساخت‌ها نیز آماده است، ولی اگر این اتفاق نمی‌افتد شاید عده‌ای در بدنه دولت منفعتی برایشان دارد که اوضاع این‌گونه باشد و به نظر من، مشکل تفکری است تا زیرساختی. ارشد دولت علاقه‌مند به این کار است، اما بدنه ممکن است مقاومت کند، چون این نحوه توزیع و قیمت‌گذاری شاید به نفع گروهی باشد که در حال مقاومت هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سیستم اقتصادی دولت باید قوی و هماهنگ‌تر عمل کند. بعضی از مسائل با التماس دعا انجام نمی‌شود، بلکه با دستور و زمان حل شدنی است. مجلس هم گاهی برای دولت زیادی احترام می‌گذارد، بلکه باید برای دولت زمان مشخص کند و بعد بپرسد مشکل کجاست؟ حالا اگر نمی‌خواهد جلسه علنی بگذارد، جلسه غیرعلنی بگذارد. دولت و رییس جمهور باید تعارفات را با وزرا و سازمان‌های مرتبط کنار بگذارند تا سریع‌تر خروجی کار‌ها نمایان شود.

منبع: اقتصاد۲۴

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون