کد خبر: ۴۳۱۷۲
۲۱:۳۴ -۲۷ تير ۱۴۰۱
تنگ بستانک یا بهشت گمشده از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس است که در حوالی شهر شیراز واقع شده است. هرساله گردشگران بسیاری برای لذت بردن از طبیعت زیبای تنگ بستانک به این منطقه سفر می‌کنند.
معرفی تنگ بستانک شیراز
نشان تجارت - مهدی توفیقی: زیبایی‌های منحصربه‌فرد طبیعی تنگ بستانک و مناظر بسیار دیدنی آن نظر طبیعت‌گردان را به خود جلب کرده است، پس با جامعه ۲۴ در این مقاله همراه باشید تا یکی از زیبا‌ترین مناطق طبیعی ایران را به شما معرفی کنیم.
 
استان فارس و شهر شیراز یکی از زیباترین شهر‌های کشور ایران است که در فصل‌های مختلف سال به‌خصوص در فصل بهار، مقصد بسیاری از گردشگران است. شهر شیراز در فصل بهار، ملقب به بهشت ایران است و زیبایی‌های این شهر در این فصل در وصف نمی‌گنجد؛ اما یکی از جاذبه‌های گردشگری اطراف شیراز در نزدیکی شهرستان مرودشت، منطقه‌ای بسیار زیبا با طبیعت بکر و دست نخورده‌ای است که به بهشت گمشده ایران ملقب است.
 
تنگ بستانک از توابع کامفیروز شهرستان مرودشت است. این منطقه ییلاقی با آب و هوای خنک و آبشار‌های مرتفع و رود‌های خروشان، نسیم ملایم و آفتاب دلچسب، منظره‌های کوهستانی به همراه قله‌های سرسبز، از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی پیرامون شهر شیراز است که به بهشت گمشده شهرت یافته است.
 
بهشت گمشده یا تنگ بستانک از مناطق حفاظت شده استان فارس است که هر ساله مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. تنگ بستانک در شمال غربی شیراز واقع شده و پوشش گیاهی آن بسیار انبوه است. در پیرامون طبیعت بکر تنگ بستانک می‌توانید آبشار متعددی با ارتفاع‌های کم را مشاهده کنید که آب فراوانی دارند و در بخش‌های مختلف کوهپایه‌ای روان شده‌اند.
 
محیط اطراف بهشت گمشده ظرفیت‌های فراوانی برای ورزش‌های کوهنوردی، صخره نوردی و جنگل پیمایی دارد. در اکثر نقاط جنگل‌های منطقه تنگ بستانک به علت ارتفاع زیاد درختان و شمار بالای آن‌ها سایه بانی طبیعی در دل طبیعت این منطقه درست شده است که نور خورشید از آن عبور نمی‌کند و علاوه بر چشم انداز منحصر به فرد و بسیار زیبا، سایه‌هایی همیشگی این بخش‌ها را تاریک می‌کنند.

تنگ بستانک شیراز کجاست؟

تنگ بستانک یا بهشت گمشده در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر شیراز واقع شده است و مساحت این منطقه وسیع، حدود ۲۰ هزار هکتار است. ارتفاع منطقه تنگ بستانک به علت حضور انواع جاذبه‌های طبیعی در نقاط مختلف متفاوت است، اما به طور میانگین بین ۱۷۰۰ تا ۳۷۰۰ از سطح دریا ارتفاع دارد، اما در اکثر نقاط بهشت گمشده ارتفاع حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا است.
 
تنگ بستانک یا بهشت گمشده در فاصله کمی از روستای دشتک در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت واقع شده است. این منطقه در پیرامون رشته کوه‌های بسیار زیبا دنا قرار دارد که پوشش گیاهی رشته کوه‌های دنا در دامنه‌های آن بسیار گسترده است. علاوه بر تمام این نکات فاصله کم طبیعت بکر منطقه تنگ بستانک با انواع جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان فارس، جذابیت بهشت گمشده را دو چندان کرده است.

مسیر دسترسی به تنگ بستانک استان فارس

برای سفر به تنگ بستانک، از شهر شیراز باید از جاده‌های مرودشت و بیضا استفاده کنید. حد فاصل شیراز تا شهر مرودشت حدود ۵۰ کیلومتر است و پس از آن از مرودشت تا کامفیروز حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارید. پیمودن این مسیر نزدیک به دو ساعت و ۱۰ دقیقه طول خواهد کشید. همچنین در مسیر جاده بیضا، مسیری دیگر نیز وجود دارد که زمان و فاصله کمتری دارد و باید حدود ۱۲۰ کیلومتر را بپیمایید.
 
برای سفر به تنگ بستانک یا بهشت گمشده باید از جاده روستای بیضا، در شمال غربی شهر شیراز استفاده کنید. پس از گذشتن از روستا‌های «بیضا» و «پشت باغ»، سمت راست جاده خروجی وجود دارد که به سمت روستای هفتخوان می‌رود و سپس به‌سمت چپ بپیچید. اگر این مسیر را ادامه دهید به بخش کامفیروز در امتداد همین جاده خواهید رسید. طبیعت بکر تنگ بستانک یا بهشت گمشده پس از کامفیروز و قبل از روستای «مهنجان» واقع شده است.
 
اگر قصد دارید از جاده روستای مرودشت به سمت تنگ بستانک حرکت کنید، می‌توانید از خروجی شمال شهر شیراز به بزرگراه مرودشت-شیراز وارد شوید  و قبل از رسیدن به جاده اصلی مرودشت، به سمت جاده مرودشت- کامفیروز تغییر مسیر دهید و دوباره قبل از رسیدن به روستای «خانیمن»، تابلو خروجی به سمت طبیعت بکر تنگ بستانک پیش روی شماست.

چرا تنگ بستانک به بهشت گمشده مشهور است؟

منطقه سرسبز تنگ بستانک در میان دشت‌های گرم استان فارس واقع شده است. رود‌های روان، چشمه‌های پر آب، طبیعت سرسبز کوهستانی و جنگل‌های پر درخت در بهشت گمشده یا تنگ بستانک این منطقه را یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس تبدیل کرده است و به همین دلیل گردشگران و مردم بومی منطقه، تنگ بستانک را برای طبیعت بکر و آب و هوای بی نظیرش، بهشت گمشده می‌نامند.
 
تنگ بستانک، تا قبل از سال ۱۳۶۰ شمسی چندان در میان گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت شناخته شده نبود و کمتر کسی از وجود چنین طبیعت بکر و دست نخورده ای، خبر داشت. ناشناخته بودن تنگ بستانک باعث شد تا طبیعت این منطقه در طول سالیان دراز حفظ شود و حتی گسترش پیدا کند و پس از آن که در میان مردم بومی منطقه و گردشگران شناخته شد به بهشت گمشده یا بهشت پنهان مشهور شد. هم اکنون تنگ بستانک یا بهشت گمشده یکی از زیباترین و خنک‌ترین ییلاق‌های استان فارس و جنوب ایران به شمار می‌رود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون