کد خبر: ۴۳۱۳۰
۱۱:۳۰ -۲۶ تير ۱۴۰۱
دریاچه اوان یکی از بکر‌ترین دریاچه‌های ایران با طبیعت دست نخورده است که در استان قزوین واقع شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه کوهستانی الموت استان قزوین است.

دریاچه اوان

نشان تجارت - مهدی توفیقی: دریاچه اوان با آب و هوای نسبتا خنک فاصله چندانی با تهران ندارد، به همین سبب یکی از مقاصد گردشگری، برای گردشگران پایتخت است. از طرفی دیگر این دریاچه برای برخورداری از جاذبه‌های طبیعی سالانه مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

دریاچه اوان در شهر و دهستان معلم کلایه از توابع بخش رودبار منطقه الموت استان قزوین واقع شده است. این دریاچه در بخش شمای قلعه الموت، در دامنه کوه خشچال در فاصله ۷۵ کیلومتری، شمال شرقی شهر قزوین قرار دارد و توسط چهار روستای اوان، ورین، زوار دشت و زر آباد استان قزوین احاطه شده است. دریاچه اوان به نگین منطقه الموت شهرت دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این بخش است که در کنار قلعه الموت از مهم‌ترین جا‌های دیدنی و تاریخی استان قزوین به شمار می‌روند.

چگونه به دریاچه اوان سفر کنیم؟

برای سفر به دریاچه اوان باید از اتوبان تهران به سمت قزوین استفاده کنید، پس از آن که به ورودی شهر قزوین و در اصطلاح مردم محلی، به میدان غریب کش رسیدید، سمت راست شما، تابلو الموت قرار دارد. مسیر جاده قزوین به سمت الموت که جاده‌ای نسبتا باریک با طبیعت دست نخورده و گردنه‌های مرتفع است را ادامه دهید تا از رجایی دشت که بگذرید، پس از سه ساعت رانندگی به یک دوراهی خواهید رسید. یکی از راه‌ها به سمت دریچه اوان و دیگری به سمت الموت می‌رود. پس از طی کردن مسافت حدود ۸ کیلومتر و عبور از روستا سرسبز زرآباد، گردنه آخر را هم رد کنید و پس از آن دریاچه اوان با چشم اندازی بی نظیر روبروی شما است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری دریاچه اوان

دریاچه اوان با طبیعت بکر و چشم انداز فوق العاده در مرکز چهار روستا «اوان»، «ورین»، «زواردشت» و «زرآباد» واقع شده است. معنای واژه اوان، یعنی وان پر از آب یا محلی که در آن، آب جمع می‌شود. مساحت دریاچه اوان بیش از ۷۰ هزار متر است و عمق آن در عمیق‌ترین قسمت به حدود ۶ متر می‌رسد. دور تا دور دریاچه محصور است و از محیط اطرافش، آبی به دریاچه نمی‌ریزد و تنها منبع آب دریاچه اوان، بارش برف و باران در فصول مختلف و چشمه‌های آب کف دریاچه است. همچنین، از سرریز آب دریاچه رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن جهت تامین آب کشاورزی منطقه و روستا‌های اطراف دریاچه کاربرد دارد.

تفریحات دریاچه اوان چیست؟

پرنده‌نگری: دریاچه اوان به علت فضای جوی و آب و هوای مناسب هرساله مقصد بسیاری از پرندگان مهاجر است که برای علاقه‌مندان به این حوزه بسیاز جذاب است. در هنگام کوچ پرندگان به دریاچه اوان، پرندگانی مانند قو، غاز و مرغابی به این منطقه مهاجرت می‌کنند که بهترین فرصت برای دیدن پرندگان مهاجر و عکاسی از آن‌ها است.

صید ورزشی: صید ماهی و ماهیگیری در این دریاچه ممنوع است، اما هرساله اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین بر اساس شرایط اکولوژی این تالاب مجوز ماهیگیری برای علاقه‌مندان به این حوزه را صادر می‌کند و ماهیگری به صورت صید و رهایی دوباره ماهی آزاد است. بسیاری از صیادان ماهی و علاقه‌مندان به طبیعت در این فصل در منطقه دریچاه اوان حضور پیدا کرده و در جشنواره صید تفریحی ماهی شرکت می‌کنند.

اسکیت روی یخ: از تفریحات مفرح و بسیار جذابی که در فصل زمستان، به علت یخ زدگی کامل آب دریاچه می‌توانید بر روی آب یخ زده دریاچه اوان انجام دهید، اسکی یا اسکیت بر روی یخ است.

قایق‌رانی: در دریاچه اوان قایق‌های پدالی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید و از محیط دریاچه لذت دوچندان ببرید.

کوه پیمایی: ارتفاعات اطراف اوان این فرصت را در اختیارتان می‌گذارند تا ضمن کوهنوردی اوان را از بالای بلندی ببنید و لذت ببرید.

عکاسی: طبیعت بکر اطراف دریاچه و مناظر زیبای دریاچه اوان بهترین موقعیت برای عکاسی است. اگر به رشته عکاسی علاقه‌مند هستید و به دنبال مکان‌هایی با چشم انداز‌های طبیعی می‌گردید، عکاسی چشم‌انداز‌های زیبایی دریاچه اوان به‌ویژه مه صبحگاهی بر فراز دریاچه را نباید از دست بدهید.

بهترین فصل برای سفر به دریاچه اوان

بهترین فصل برای برای سفر به دریاچه اوان، فصل بهار است که طبیعت جانی دوباره می‌گیرد و نمایی منحصر به فرد را از خود به نمایش می‌گذارد. همچنین می‌توانید در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید و از آب و هوای خنک و امکانات رفاهی آن بهره ببرید. برای لذت بردن از هوای مطبوع و دلپذیر آن، طلایی‌ترین زمان برای دیدن اردیبهشت‌ماه تا مهرماه است. ارتفاع زیاد دریاچه اوان و واقع شدن در دامنه کوه خشچال، آب و هوا و شرایط جوی دریاچه در فصل زمستان بسیار سرد است.

امکانات رفاهی دریاچه اوان الموت

در پیرامون دریاچه اوان امکانات رفاهی و گردشگری چندانی وجود ندارد، پس بهتر است تمام وعده‌های غذایی و لوازم لازم را برای اقامت در این منطقه را، با خود همراه داشته باشید. در کنار دریاچه اوان تخت‌هایی برای نشستن و صرف چای، سرویس‌های بهداشتی و محل‌هایی برای چادر زدن و اتراق گردشگران وجود دارد، همچنین در نزدیکی دریاچه مکانی مناسب برای پارک خودرو‌های شخصی وجود دارد.

البته در فاصله نزدیکی از دریاچه اوان یعنی هم در رجایی دشت و هم معلم کلایه (۱۱ کیلومتر بعد از دو راهی دیکین) کافه و رستوران‌هایی وجود دارند، که می‌توانید وعده‌های غذایی خود را در آن‌ها صرف کنید.

از تمام شدن بنزین خودرو خود، در این منطقه نگرانی نداشته باشید، زیرا در رجایی دشت و معلم کلایه پمپ بنزین وجود دارد.

رعایت نکات مهم در دریاچه اوان

به دلیل حفظ اکوسیستم منطقه دریاچه اوان و برهم نخوردن زیستگاه جانوران شکار در این منطقه اکیدا ممنوع است، پس برای حفظ محیط زیست پیرامون دریاچه و زیستگاه جانوری آن از شکار در این منطقه خودداری کنید.

همچنین شنا کردن در آب دریاچه اوان اکیدا ممنوع است، زیرا آب کف دریاچه پر از املاح است و وجود این املاح، آب دریاچه را به شدت سنگین می‌کنند و امکان آن وجود دارد که شما را به زیر آب بکشند، پس به همین دلیل شنا دراین منطقه ممنوع است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون