کد خبر: ۴۳۰۴۴
۰۹:۳۸ -۲۲ تير ۱۴۰۱
روستای زیبا گلیرد از توابع شهر طالقان و شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز است. روستای گلیرد یا گلیارد با فاصله ۱۴ کیلومتری از شهرستان طالقان قرار دارد. این روستای منحصر به فرد در بخش جنوبی رودخانه شاهرود و در دامنه شمالی ارتفاعات جنوب طالقان در مجاورت روستای گوران واقع شده است.
جاذبه های گردشگری
نشان تجارت - مهدی توفیقی: روستای گلیرد به علت آب و هوای مطلوب خود ییلاقی مناسب برای گردشگران در فصل تابستان است. هم چنین این روستا زادگاه آیت الله طالقانی است که خانه آن مرحوم از جاذبه‌های گردشگری روستای گلیرد است. به همین بهانه قصد داریم تا در جامعه ۲۴، شما را با جاذبه‌های گردشگری روستا گلیرد آشنا کنیم.
 
روستای گلیرد با مختصات جغرافیایی خاص خود یعنی ۵۰ درجه و ۵۰ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۹ دقیقه عرض شمالی، در فاصله ۱۴ کیلومتری شهرستان طالقان واقع شده است. ارتفاع روستای گلیرد از سطح دریا ۲۲۲۴ متر است که نسبتا یکی از مرتفع‌ترین روستا‌های ایران است. روستای گلیرد در فصل تابستان از آب و هوایی خنک و مطلوبی برخوردار است ودر فصل زمستان هوایی سرد دارد. روستای گلیرد قدمتی طولانی دارد و مردم بومی منطقه با زبان فارسی صحبت می‌کنند که دین آن‌ها اسلام است و پیرو مذهب شیعه هستند.

معماری خانه‌های روستای گلیرد

به گزارش جامعه ۲۴، خانه‌های روستای گلیرد، بافتی متراکم دارند که در شیبی ملایم طراحی و ساخته شده اند. اکثر منازل مسکونی در روستای گلیرد یک طبقه هستند و قدمتی طولانی دارند، اما خانه‌های نوساز در این منطقه عموما چند طبقه ساخته شده اند که خانه‌های قدیمی، دیوار‌های ضخیم و ایوان‌های دلباز با چشم انداز‌های زیبایی دارند. سقف عموم خانه‌ها شیروانی است. معابر روستا به علت حضور باغ‌های میوه و دشت‌های سرسبز، به شکل کوچ باغ‌های زیبایی هستند که طبیعت بکر این منطقه را بسیار منحصر به فرد‌تر و بکر‌تر می‌کنند.
 
مصالح به کار رفته در ساختار خانه‌های قدیمی روستای گلیرد عبارتند از لاشه سنگ، گل، خشت و چوب. طراحی خانه‌های قدیمی روستای گلیرد شامل اتاق‌های استراحت و خواب، پذیرایی آشپزخانه، سرویس دستشویی، تنور خانه، حیاط و انباری است که در بعضی از خانه‌ها که شغل ساکنان آن دامداری است، طویله‌هایی برای نگهداری از دام‌ها احداث شده است.

شغل مردم محلی روستای گلیرد

محل درآمد و شغل اصلی مردم محلی روستای گلیرد کشاورزی، دامداری و باغداری است که علاوه بر این‌ها بعضی از مردم بومی به ساخت صنایع دستی و فرش بافی هم مشغول هستند.
 
محصولات کشاورزی روستای گلیرد، غلات و میوه‌های سردسیری مانند گردو، سیب، آلبالو، گیلاس است و انواع لبنیات محلی از تولیدات روستای گلیرد است.

جاذبه‌های گردشگری روستای گلیرد

محل تولد و سکونتگاه آیت الله طالقانی شخصیت برجسته تاریخ معاصر ایران، از قدیمی‌ترین خانه‌های موجود در این روستا است و تاریخ ساخت آن به دوره‌ سلسله قاجار بازمی‌گردد، همچنین این خانه به عنوان یکی از آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۰۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
 
بعضی از لوازم زندگی و شخصی آیت الله طالقانی در این موزه نگهداری می‌شود. موزه آیت الله طالقانی در مرکز روستای گلیرد و در ضلع شمال شرقی مسجد و در غرب حمام قدیمی واقع شده است.
 
روستای گلیرد از طبیعت زیبا و بکری برخوردار است که چشم انداز باغات گسترده، کوچه باغ‌ها و مناظر طبیعی، علت اصلی جذب تعداد بسیار گردشگر در این منطقه است. راه‌های عبور و مرور روستای گلیرد، برای حضور باغ‌های میوه و درختان کهن سال چشم انداز طبیعی و فوق العده‌ای را به وجود آورده اند. ارتفاعات اطراف روستای گلیرد با پوشش گیاهی خاص از انواع گل‌ها و گیاهان خودرو دارویی که در فصل‌های بهار و تابستان جذابیت‌های گلیرد رشد دوچندان پیدا می‌کنند.
 
بهترین فصل برای سفر به روستای گلیرد و لذت بردن از طبیعت بکر این روستای فصل‌های بهار و تابستان است که درختان شکوفه می‌کنند و هوا بسیار مطلوب و خنک است.
 
چشمه پر آب روستای گلیرد از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا است که آب این چشمه جهت تأمین آب آشامیدنی مردم محلی و آبیاری مزارع کشاورزی و باغ‌های میوه کاربرد فراوان دارد.
 
در روستای گلیرد حمامی با قدمت طولانی وجود دارد که توسط سازمان میراث فرهنگی بازسازی شده است. سقفی گنبدی با قوس‌های نیم دایره این حمام جلوه زیبایی از آن نمایان می‌کند. در ساخت حمام قدیمی گلیرد از مصالح سنگ لاشه و ملات و گچ و سیمان استفاده شده است. این حمام قدیمی در زمان سلسله پهلوی طراحی و ساخته شده است که سقف آن به صورت ساروجی طراحی شده و دیوار‌های قطوری دارد که قطر هر کدام از آن‌های حدود ۵ متر است.

سوغات روستای گلیرد چیست؟

به گزارش جامعه ۲۴، معروف‌ترین سوغات روستای گلیرد شامل انواع خشکبار و لواشک و گردو است، اما اگر به روستای زیبای گلیرد سفر کردید و قصد خرید سوغاتی‌های دیگر را داشتید می‌توانید به غیر از محصولات باغات که مردم محلی روستا برای فروش گذاشته اند، از صنایع دستی که ارزش بسیاری بالایی دارند خریداری کنید، از انواع صنایع دستی روستای گلیرد می‌توان به محصولات چوبی، بخاری سنتی، بافت کرباس، گلیم، جاجیم، جوراب، دستکش و شال گردن اشاره کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون