کد خبر: ۴۲۵۹۳
۱۳:۲۷ -۲۸ خرداد ۱۴۰۱
این روز‌ها خام‌گیاه‌خواری سبک غذایی جدیدی است که طرفداران زیادی پیدا کرده است. طرفداران خام گیاه خواری بر این باورند که اگر غذا کمتر فرآوری شود، سالم‌تر است؛ اما باید بدانید که اینگونه نیست و همه غذا‌ها وقتی خام مصرف شوند، مغذی‌تر نیستند.

مواد غذایی

نشان تجارتواقعیت این است که برخی از سبزیجات بعد از پخته شدن، مغذی‌تر می‌شوند. در ادامه چند نمونه از این سبزیجات را به شما معرفی می‌کنیم:

مارچوبه

مارچوبه از جمله گیاهانی است که بعد از پخته شدن مقوی‌تر می‌شود، زیرا پختن آن باعث می‌شود دیواره‌های سلولی شکسته شده و در ویتامین‌های A، B۹، C و E موجود در مارچوبه بهتر جذب بدن شوند.

قارچ

قارچ هم از سبزیجاتی است که قبل از مصرف بهتر است پخته شود، زیرا این گیاه حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان ارگوتیونئین است که در زمان پخت آزاد می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها به شکستن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مواد شیمیایی هستند که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند و باعث بیماری و پیری می‌شوند.

اسفناج

اسفناج یکی از سبزیجات سرشار از مواد مغذی است. سرشار از آهن، منیزیم، کلسیم و روی. اسفناج نیز وقتی پخته می‌شود، جذب مواد مغذیِ موجود در آن راحت‌تر می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد با بخارپز کردن اسفناج سطح فولات آن حفظ می‌شود و ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌ها را کاهش دهد.

گوجه‌ فرنگی

پخت گوجه فرنگی سطح آنتی‌اکسیدان لیکوپن موجود در این سبزیجات قرمز را افزایش می‌دهد. لیکوپن خطر ابتلا به طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر پختن گوجه‌فرنگی محتوای ویتامین C آن را کاهش می‌دهد، اما میزان لیکوپن آن در ۳۰ دقیقه پس از پخت بیشتر از ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

هویج

بتاکاروتن هویج پخته‌شده نسبت به هویج خام بیشتر است. بتاکاروتن نوعی کاروتنوئید است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. ویتامین A محلول در چربی نیز رشد استخوان، بینایی و سیستم ایمنی بدن را حمایت می‌کند. جالب است بدانید که پختن هویج با پوست آن بیش از دو برابر قدرت آنتی‌اکسیدانی آن را افزایش می‌دهد.

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای، سبزیجاتی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن به ویژه کاروتنوئیدها، بتاکاروتن، بتا کریپتوکسانتین و لوتئین است. پخته شدن و گرما دیدن این سبزی باعث می‌شود کاروتنوئید‌های موجود در آن راحت‌تر جذب بدن شوند.

کلم‌پیچ

و اما کلم‌پیچ. گیاهی که زمانی سالم‌تر است که کمی بخارپز شود. کلم پیچ بعد از بخارپز شدن آنزیم‌هایی را که مانع استفاده بدن از ید مورد نیاز برای غده تیروئید می‌شوند، غیرفعال می‌کند.

نکاتی که در پخت سبزیجات باید به آن دقت کرد

در همه سبزیجات وجه اشتراکی وجود دارد که دمای بالا، زمان پخت طولانی و مقدار زیاد آب باعث از بین رفتن مواد مغذی موجود در آن‌ها می‌شود. ویتامین‌های محلول در آب (ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌های B) مواد مغذی ناپایداری در زمان پخت هستند.

به شما توصیه می‌کنیم که از خیساندن سبزیجات در آب خودداری کنید، در زمان پخت از کمترین مقدار آب استفاده کنید و از روش‌های دیگر مانند بخارپز یا کباب‌کردن برای طبخ آن‌ها استفاده نماید. به این نکته نیز دقت داشته باشید که اگر بعد از پخت سبزیجات آبی باقی ماند، آن را دور نریزید؛ در سوپ استفاده کنید. مواد مغذی سبزیجات در آب نگه داشته می‌شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون